formulier met tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tank1976

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2009
Beste allemaal,

ben nieuw op dit forum en moet zeggen dat hetgeen ik hier heb gevonden mij al goed geholpen heeft.

Nu zit ik met het volgende:

Ik ben bezig om een database op te zetten in access 2007. De bedoeling van deze database is dat ik voetbalclubs kan invoegen met contactpersonen, bezoekverslagen enz. Nu is me dat allemaal wel gelukt. Ik wil alleen het gebruik van deze database makkelijker maken voor mijn collega's door tabbladen toe te voegen. Dit is me ook gelukt. Alleen nu heb ik het volgende probleem.

De eerste twee tabbladen komen uit 1 en dezelfde tabel (clubadres en contactpersoongegevens) Het derde tabblad komt van een tweede tabel (clubbezoekgegevens) Ik kan alle drie de tabbladen invullen, maar wanneer ik alleen clubgegevens en contactpersoongegevens invul en niet de clubbezoek gegevens slaat hij de clubgegevens en contactpersoongegevens wel op, maar laat deze wanneer ik het record verlaat niet meer zien. Terwijl ik juist alle clubs in mijn database moet hebben en bij sommige clubs geen bezoekgegevens zal toevoegen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb en hoop jullie op jullie medewerking om dit (misschien kleine probleem) op te lossen. Alvast bedankt voor alle hulp.

Beste allemaal,

Ik heb inmiddels wat verder geprobeert en ben er achter gekomen dat mijn probleem waarschijnlijk zit in het feit dat de club uit tabel 1 niet automatisch ingevuld word in tabel 2. Wanneer ik dat namelijk handmatig doe (ga in de tabel en voeg de club dan toe) dan komt de club wel voor in mijn formulier. Wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen.

Helemaal snappen doe ik het (nog) niet; ik vermoed dat je te maken hebt met een synchronisatieprobleem: op het moment dat je op de 1e twee tabbladen clubgegevens invoert, zie je die club niet terug op het derde tabblad. Is dat wat je bedoelt?
Daar is namelijk wel een logische verklaring voor: een formulier opent met de op dat moment beschikbare gegevens. Als je twee tabellen gebruikt als basis voor de tabbladen, dan zie je dus gegevens uit die twee tabellen. Voeg je in één tabel iets toe, dan zie je dat record nog niet terug op het andere tabblad, omdat dat nog gebruik maakt van de gegevens die bij het laden, dus vóór het toevoegen van het nieuwe record, zijn ingelezen.
De oplossing is dus, dat je de gegevens op het derde tabblad opnieuw inleest. Dat doe je met het commando Requery.
Dit commando moet je aan een gebeurtenis hangen, bijvoorbeeld aan de gebeurtenis <Bij Klikken> van het betreffende tabblad.

Michel,

allereerst bedankt voor je reactie.

Ik zal het proberen duidelijker te maken. Ik had eerst drie formulieren opgezet (clubgegevens / contactpersonen / clubbezoek), maar vond dit voor mijn collega's niet zo handig en heb het daarom teruggebracht naar 1 formulier met drie tabbladen. De eerste twee tabbladen in het formulier zijn opgebouwd met gegegevens uit 1 tabel (adresgegevens van de club en de gegevens van de contactpersoon) de gegevens uit het derde tabblad komen uit een andere tabel.

De overkomst tussen deze twee tabellen is de club. Wanneer ik de club invoer met adresgegevens en contactpersoongegevens, maar nog geen verslag van het clubbezoek (wij bezoeken niet alle clubs, maar hebben wel de overige gegevens nodig) dan word keurig de tabel met clubgegevens ingevuld en de tabel met het bezoek verslag blijft leeg (lijkt mij logisch wanneer ik hier niets invul). Alleen dacht ik dat wanneer ik in het veld van de tabel met clubbegevens de naam van de club in zou vullen dit overgenomen zou worden in de tabel van het bezoekverslag (club word ingevuld de rest blijft leeg).

Ik ga in ieder geval jouw optie proberen, maar hoop wel dat ik het iets beter heb uitgelegd. Hoop iets van je te horen. Nogmaals bedankt voor je reactie.

Gr. Ronald

Als je de gegevens op het derde tabblad bekijkt via een subformulier dat op het tabblad is geplaatst, moet je met een Me.[frmSubformulier].Requery volgens mij de gegevens op het derde tabblad wel kunnen bijwerken. De actie zet je dan op het moment dat je de nieuwe clubgegevens opslaat. Doe je dat bijvoorbeeld met een knop, dan zet je de Requery als laatste actie bij die knop.

Ik had eerst de tabel voor het clubbezoek niet in een subformulier staan. Staat het nu wel, maar krijg nog niet geheel voor elkaar wat ik wil. Nu kan ik wel nieuwe clubs toevoegen, maar loopt het subformulier niet syngroon met het hoofdformulier. Wat doe ik niet goed?

Probleem is opgelost. De verwijzingen in het veld stond niet goed. Nu werkt het wel. Bedankt voor alle hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan