formulier met zoekveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Langeheusden

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2013
Berichten
32
Ik durf het bijna niet te vragen.........
Ik heb gewoon 1 tabel (naw)
Ik wil een formulier maken met bovenin een zoekveld(daar selecteer ik de naam (kan leeg zijn of meerder keren voorkomen) en dan wil ik daaronder gewoon de andere gegevens kunnen wijzigen dus:
Jansen heeft betaald. Ik type bovenin jansen en dan krijg ik alle jansens te die er zijn te zien (gestapeld) en kan ik 'betaald' aanvinken

PS een voorbeeld zou ideaal zijn!!
 
Zelf maken is zó veel leerzamer, en zeker bij zo'n eenvoudige vraag. Maak een doorlopend formulier (desnoods gesplitst formulier) op basis van je tabel, en maak dan in de koptekst met de wizard Keuzelijst een opzoek keuzelijst die precies doet wat je wilt. Die kun je dan later bestuderen als je er wat meer van wilt weten. Maar het is vrij simpele basisfunctionaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Dank je:thumb:. Ik weet dat het basis is en ik heb zelfs (maar dat was 2001) een clienten informatie systeem gemaakt voor een praktijk van een aantal vrijgevestigde psychiaters. Maar met deze versie van 2007 kreeg ik het niet (meer) voor elkaar! Alzheimer-Korsakov: een dodelijke combi:rolleyes:
 
Ik heb dus 100X NIET gelezen wat er bij de formulieropmaak staat:
De waarden komen uit een tabel OF de waarden worden zelf ingevoerd. De 3e optie, 'een record in het formulier zoeken',die ik dus moest hebben, heb ik constant NIET gezien!!!
Dit al 2 dagen vrije tijd, ca 10 uur!!!!!!!!!!!!!!

In ieder geval bedankt, ik zal 'm op slot gooien (en verwijder 'm maar gauw)
 
Als je de derde optie niet hebt, dan heb je het formulier niet op een tabel of opgeslagen query gebaseerd; alleen dan heb je de derde optie. Dus dat kan de reden zijn geweest. Zet Korsakov maar weer aan zijn pintje ;)
 
Kom in de richting, maar heb nu een lijst van 700 records, en ik wil alleen alle records (gestapeld, met navigatie onderin) met de naam die ik bovenin ingegeven heb (Je hebt overigens gelijk:eek:: zelf maken is beter dan copiëren!)
Dus ik denk dat ik een subformulier moet maken....
 
Laatst bewerkt:
Je komt nu op het terrein van zelf klussen. Access kan wèl een keuzelijst maken die records opzoekt, maar kan geen filter Voor je maken. En dat is eigenlijk wat je wilt: je wilt alle records zien die voldoen aan een naam. Daar heb je dan eigenlijk een doorlopend formulier voor nodig, want een enkelvoudig formulier laat maar één record zien. En dan heb je weinig overzicht. Dat zou ik overigens niet doen met een keuzelijst in het formulier, want een keuzelijst zoekt één volledige naam, en zoekt dat record op. Bij filteren wil je de selectie interactief maken. Je hebt een bestand met 700 klanten. Daar zitten geheid dubbele namen bij. Wat je wilt is een optie om (een deel van) een naam in te typen, en dat de lijst met gegevens gelijk wordt gefilterd op wat je intypt. Zodat je gelijk kan zien of je het filter goed invult of niet. Ik gebruik zelf deze routine:
Code:
Private Sub zoekNaam_Change()
Dim sFilter As String

sFilter = "[Naam] Like '*" & Me.zoekNaam.Text & "*'"
If Len(Me.zoekNaam.Text) > 0 Then
    Me.Filter = sFilter
    Me.FilterOn = True
    Me.zoekNaam.SelStart = Me.zoekNaam.SelLength
Else
    Me.Filter = ""
    Me.FilterOn = False
    Me.zoekNaam.SetFocus
End If
End Sub
De actie wordt getriggerd op de gebeurtenis <Bij wijzigen> van het zoek tekstveld. Typ je een letter, dan verandert het tekstvak en wordt het filter geactiveerd. Daarbij kijkt de code naar de eigenschap Text, en niet naar de eigenschap Value van het tekstveld. De reden daarvoor is dat Value pas wordt ingesteld als het tekstveld wordt verlaten. Voor die tijd is er geen waarde, en kan er dus ook niet gefilterd worden. Daarom wordt de eigenschap Text gebruikt, die wel een 'live' waarde heeft.
Als bij jou het zoekveld ook zoekNaam heet, en je tabelveld Naam, dan kun je de code letterlijk overnemen, en zal hij werken. In het andere geval moet je de namen aanpassen.
 
Ik heb nu een enkelvoudig formulier gemaakt, met een zoekveld, en over de details heb ik een subformulier gegooid. Die doet nu precies wat ik (dwz, mijn vrouw, want die wil dit zo hebben)wil: ik krijg, als ik een 'jans' type de namen die met een 'jans' beginnen, daarna kan ik de gezochte naam kiezen, bv 'janssens'en dan krijg alle 'janssens' te zien, per record, dus de navigatiepijlen onderin. Het is misschien minder netjes, maar werkt goed!
Dit is uiteraard alleen voor mutaties.
Op zich is zelf programmeren beter, in de zin van dat je weet wàt je wáár neerzet, terwijl ik nu niet weet wat er allemaal gebeurt! Maar het werkt......
IIG bedankt :thumb: voor de ondersteuning en als ik hiermee verder moet, ga ik wèl zelf aan de slag (als ik op jouw hulp kan rekenen...:cool:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan