Formulier twee knoppen toevoegen....

Status
Niet open voor verdere reacties.

claciar

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2005
Hoi,

Ben een data base aan het maken die zo goed als af is maar nu moeten er nog wat zaken gekoppeld worden. wat ik zou willen bereiken is het volgende.

Ik wil een formulier waar ik zowel bedrijfs gegevens kan invullen als opzoeken. Op dit formulier wil ik ook twee knoppen toevoegen die andere formulieren kan openen. 1 knop voor informatie van gas en een knop voor informatie van elektriciteit die betrekking hebben op het bedrijf dat ik invoer of zoek. Dus na het drukken op een van de twee knoppen krijg ik of meer informatie of ik kan daar nieuwe informatie toevoegen.

Het volgende heb ik nu:

TABELLEN
- Tabel met bedrijfs gegevens.
- 1 Tabel met meer informatie van bedrijven met betrekking tot hun gas info (hier wil ik dus een knop voor plaatsen)
- 1 Tabel met meer informatie van bedrijven met betrekking tot hun elektriciteit info (hier wil ik dus een tweede knop voor plaatsen)

FORMULIEREN
- Formulier voor Bedrijfs gegevens (dat word mijn begin formulier)
- 1 formulier voor gas informatie
- 1 formulier voor elektriciteit informatie

Dus de vraag is hoe kan ik alles netjes koppelen en hoe kan ik de formulieren linken met elkaar door middel van twee knoppen?? Ik hoop echt dat iemand me kan helpen en hoop dat jullie me vraag kunnen begrijpen.

Bedankt..

Claciar

Hallo,
Wat je wilt is vrij eenvoudig.
Je dient eerst formulieren aan te maken waarin je dus enkel gas, en één formulier waarin je de gewenste electra-gegevens te zien krijgt.
Dan maak je een leeg formulier.
Hierin plaats je een "keuzelijst met invoervak (middels de werkset) met als bron het bedrijf uit de tabel met bedrijfgegevens.
Dan plaats je de eerste knop (ook middels werkset). Er wordt dan gevraagd wat je met die knop wilt.
Je kiest dan voor formulierbewerkingen en dan voor formulier openen.
Je kiest het formulier dat je wilt.
Dan wordt er gevraagd of je alle data wilt weergeven of alleen de data gefilterd op het bedrijf je hebt ingevoerd.
Dán kun je je keuze (het gekozen bedrijf dus) uit keuzelijst met invoervak koppelen aan het bedrijf dat in je formulier (bijvoorbeeld formulier "gas") staat. Als de database goed is opgebouwd is die naam identioek aan de keuze uit de keuzelijst.

Hetzelfde doe je voor electra
en that's it.

Eén van de dingen die gemakkelijk en goed werken in Access.

Jan

Top Jan, ik ga meteen aan de slag. Bedankt voor je snelle reactie.

Je hoord van me hoe het afloopt.

Claciar

Jan, de knoppen werekn perfect, maar als ik nu een bedrijf invoer in de keuze lijst dan geeft hij aan ¨de tekst is geen item in de lijst.

Dus is het mogelijk om en in dit formulier gegevens op te vragen en ook in te voeren, of zal ik daar een tweede formulier voor moeten aan maken om nieuwe bedrijven in te voeren?

Claciar

Ik weet niet wat je als sleutelveld hebt in je bedrijven-tabel maar meestal is dat een ID met autonummering (wel het meest verstandig in ieder geval).
Als je een "invoer met keuzelijst" object maakt kun je daarna kiezen op welk veld je wilt zoeken.
Als je dan bijvoorbeeld voor de bedrijsnaam kiest zul je ook zien dat wanneer een bedrijf bijvoorbeeld "Janssen taxibedrijf" heet en je vult "jans" in dat de text dan automatisch wordt aangevuld en de eerste entry die begint met "jans" zichtbaar wordt.
Je moet dus bij het aanmaken van een "invoervak met keuzenlijst" niet te snel doorklikken maar een veld selecteren waar je op wilt zoeken.

Jan

kan ik ook de formulieren gebruiken om gegevens in te voeren of zal ik dat in de tabellen moeten doen? Want als ik nu in een formulier een bedrijfs naam wil toevoegen (in de keuzelijst) geeft i een fout aan. Want daar verwacht hij natuurlijk alleen bedrijfs namen die al in de tabellen voorkomen.

Wat ik dus wil is nieuwe klanten invoeren door middel van formulier "bedrijf gegevens" (dit is het zelfde formulier waar ik de twee knoppen op heb aangebracht)deze gegevens worden netjes opgeslagen in de daarvoor gemaakte tabel. Daarna energie gegevens van die zelfde klant invoeren doormiddel van de twee knoppen die ik aangebracht heb. Dus formulier opent (gas of electra) en ook daar gegevens in kunnen vullen. Opslaan en klaar is kees....

Maar kan dit allebij in 1 formulier of moet ik daar twee formulieren voor maken, 1 om bedrijfs gegevens in te voeren en een andere om bedrijfs gegevens op te vragen?

Sorry Jan, misschien heb je me het al uit gelegt maar valt het kwartje nog niet bij me.

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan