formulier weergeven aan de hand van een keuzemenu

winnytoe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2024
Berichten
3
Hallo,

ik ben nu bezig om een formulier te versimpelen voor in dit geval de BHV.
Het geval is nu 5 pagina's met heel veel afvink vakjes.

hiervan wil ik meerdere keuze opties maken wat in zoverre lukt alleen nu wil ik het volgende:
ik wil aan de hand van een keuze menu (pulldown met 5 verschillende meldingsopties) een daarbij behorende formulier weergeven.
Voorbeeld:
Als de type melding een oefening is, om dan de vragenlijst te weergeven die bij de oefening horen. of als het gaat om een brandmelding, dat daar den de formulier van de brandmelding naar voren komt.
is dit te realiseren in word?

alvast bedankt :)
 
Vast wel, al snap ik nog niet helemaal wat je aan het doen bent. Wil je vanuit een 'hoofdformulier' andere formulieren (Userforms?) openen? Of wil je vanuit één userform diverse documenten openen? Niet duidelijk voor mij. Maar beiden kunnen prima gemaakt worden.
 
nu heb ik 1 bestand met 5 pagina's. de eerste pagina is voor het algemene gedeelte en de volgende pagina's is dan verdeeld per type melding. Dus 1 pagina is bestemd voor een brand melding, 1 voor een oefening enz.
Ik wil dus voor elkaar krijgen om in het algemene deel met een keuze menu te selecteren wat voor melding het is en aan de hand van die keuze dat dan de juiste tabel, formulier of wat dan ook weeggegeven wordt.
klinkt het zo logischer?
 
Je benamingen zijn niet geweldig en daarom verwarrend, maar ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Je hebt een aantal pagina's in één document met op elke pagina invulgegevens voor een specifiek onderwerp (brandmelding, oefening etc). En nu wil je op pagina twee altijd de juiste onderwerppagina zien, en de andere pagina's niet. We hebben het dan niet over een Word formulier, maar tekstpagina's met invoervelden die je dan vermoedelijk ook beveiligd hebt, en waar de gebruiker dan de juiste informatie invult/aanvinkt.

Daar zijn verschillende manieren voor om te maken, die een beetje afhangen van hoe je het wilt doen.

Methode 1:
  • Maak voor dit formulier een sjabloon waarin je alle teksten/formulieren plaatst
  • Maak voor elke formulierpagina een aparte sectie aan, zodat je dan in jouw geval 6 secties hebt: één sectie voor de algemene tekst, en 5 secties voor de verschillende formulieren
  • Maak de secties 2-5 verborgen tekst
  • Maak een Word formulier met VBA waarin je de gebruiker één van de vijf opties laat kiezen. Dit formulier laat je verschijnen als er een nieuw document wordt gemaakt. Als de gebruiker dan op OK klikt, maak je de betreffende sectie zichtbaar
Het resultaat is dan dus dat je de algemene tekst ziet, en de tekst van het invulformulier.

Methode 2:
  • Een beetje vergelijkbaar met methode 1, maar nu maak je van alle aparte secties een Bouwsteen
  • Je maakt nog steeds VBA formulier waarin je een formulier kiest, maar nu haal je de betreffende bouwsteen op uit de sjabloon en zet je die als aparte pagina in de tekst
Methode 3:
  • Een beetje vergelijkbaar met methode 2, maar nu maak je van alle aparte formulieren een apart document dat je centraal opslaat
  • Je maakt dus nog steeds VBA formulier waarin je een formulier kiest, maar nu haal je het betreffende document op uit de centrale map en zet je dat als aparte pagina in de tekst
Er zijn uiteraard meer opties, zoals de complete pagina's opbouwen met VBA, maar die zijn veel ingewikkelder en zou ik dus niet eens overwegen.

Wat je wilt, mag je zelf aangeven. Methode 1 is het makkelijkst, maar daarbij heb je dus altijd alle formulieren in het document zitten, je ziet echter alleen degene die je nodig hebt. De andere twee methodes maken een aparte pagina aan voor je document, dus je hebt maar twee pagina's als resultaat. De methode met de bouwstenen is relatief veiliger dan de methode met de losse documenten, want die kunnen vernaggeld worden als iemand er wat mee doet, of zelfs verwijderd. En dan ben je ze kwijt. Bouwstenen zitten in de sjabloon, en daarvan weten weinig mensen hoe ze daaraan moeten klooien :).
 
Super! Hier kan ik wat mee! Ik wil de secties in het document laten. Dat is voor hier het meest veilig.
Dus ik ga puzzelen hoe ik het beste methode 1 kan toepassen in mijn document.
 
Je kunt na het kiezen van een formulier de niet gebruikte formulieren/secties toch verwijderen?
 
Daarom heb ik ook opties die géén ongebruikte tekst/secties in het document laten staan gegeven. Als TS die niet wil, dan is dat toch prima?
 
Terug
Bovenaan Onderaan