Formulier weergeven overeenkomstig compacte formulier onder het navigatieformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

KPTPTT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2018
Mijn db is uitgevoerd met navigatieknoppen (navigatieformulier) waarbij oa. formulieren worden getoond. Deze compacte formulieren worden onder de navigatieknoppen getoond zonder tab en een label. Je kunt aan de uitvoering van het formulier niets veranderen en dat is het doel.
Op één van deze compacte formulieren is een knop waarbij ik een formulier open, echter wordt deze als een gewoon formulier weergegeven met een tab en een label waarbij je als gebruiker de formulierweergave, indelingsweergave, ontwerpweergave en opslaan kunt bereiken, hetgeen niet is gewenst.

Hoe kan ik dmv. de knop op het compacte formulier, het te openen formulier er net zo uit laten zien als het compacte formulier, zonder tab en label?

Ik snap je uitleg niet helemaal; ik ken geen ‘label’ waarmee je naar de ontwerpweergave kan. Een formulier dat is ontworpen voor een navigatieformulier ziet er meestal niet goed uit als je hem los gebruikt. Als dat een probleem is, zou ik er een apart formulier voor maken dat je dan helemaal dicht kan timmeren.
Zelf gebruik ik dit soort constructies nooit; ik maak zelfstandige ‘menuformulieren’ met knoppen, die andere formulieren openen. Ik ben nog geen situatie tegengekomen waarin dat niet afdoende (en genoeg beveiligd) was. Sowieso altijd via een FE-BE met een FE per gebruiker. Als die dan onverhoopt zelf de formulieren weet te vernachelen (dan weet-ie dus ook meer als ik van Access) dan heeft hij een probleem, niet ik :)

Formulier weergeven overeenkomstig compacte formulier onder het navigatieformulie

Dank voor je snelle antwoord. Ik begrijp jouw antwoord niet helemaal. Je hebt het over "menuformulieren" met knoppen, een soort navigatieformulier.
Wat ik heb is een navigatieformulier met navigatieknoppen. Gemaakt via de daarvoor beschikbare middelen in de menubalk: "Maken-Formulieren-Navigatie". Ik zie navigatieknoppen en formulieren waartussen ik kan schakelen.
De formulieren zijn compact en kunnen niet in de Ontwerp- en Indelingsweergave worden gezet.

Normale formulieren die ik via het linker navigatiedeelvenster open, hebben aan de bovenzijde een tab met een label waar ik de ontwerpweergave etc. kan selecteren. Deze functies wil ik uitgeschakeld hebben. Het formulier mag wel geopend zijn maar de gebruiker mag niet Opslaan, en de Ontwerp- en Indelingsweergave inschakelen. Hoe doe ik dit? Daarbij wil ik ook dat de gebruikers het formulier alleen kunnen inzien zonder iets te kunnen veranderen. Mbv. VBA DoCmd. OpenForm is het niet gelukt om eea. uit te schakelen (acPreview, acFormReadOnly is niet geschikt).

Dus geen label, het formulier alleen kunnen sluiten, het formulier alleen "Read Only" kunnen lezen en meerdere formulieren (twee) naast elkaar kunnen tonen. Ik maak gebruik van FE-BE.

Wat jij ‘label’ noemt is dus de menubalk? Ook wel ‘het lint’ genoemd? Dan begint de verwarring enigszins duidelijk te worden. De menubalk kun je best uitschakelen, en wat je met een formulier kan doen moet je binnen de formuliereigenschappen instellen. Instellen dat een formulier alleen gebruikt mag worden om te lezen doe je daar ook.
Zoals ik al zei: ik gebruik het navigatieformulier nooit, al was het maar omdat alle formulieren die je er op zet qua afmetingen beperkt worden door de ruimte die beschikbaar is binnen het navigatieformulier. Daarom maak ik zelf de knoppenformulieren, die dan zelfstandige formulieren (in Pop-up modus meestal) openen. Die dan op hun beurt weer andere formulieren of vorige formulieren openen.
Hoe jouw probleem getackeld kan worden, kan ik zonder de db te zien echt niet zeggen. Maar wellicht dat anderen meer ervaring hebben met navigatieformulieren. Ze zijn ook eigenlijk ontwikkeld voor mensen met weinig kennis van Access, die simpele oplossingen willen. Als je een auto met automaat koopt, verwacht je ook geen versnellingsbak tenslotte :).

Wat je zegt klopt als een bus. Je begint als leek met Access, leest boeken/internet en wordt geattendeerd op eenvoudig maken van Navigatieformulieren. Overigens in de praktijk werkt het goed en overzichtelijk, echter deels niet voor alle doelen zoals de mijne. Het is te veel om de navigatie om te bouwen. Acces is nu operationeel, vol in bedrijf en werkt naar tevredenheid zolang ik er niet aankom :rolleyes:

Met de label bedoel ik niet 'het lint" dat toegang geeft tot vele Access functies. Bovenaan het formulier zit een tab. Als je daar op de rechtermuisknop indrukt, kun je de weergave veranderen. Dat kunnen dus ook de gebruikers en is ongewenst. Hoe kan ik dit 'dichttimmeren'? Het doel is alleen 'lezen' en het formulier kunnen sluiten. Wie wil hier op antwoorden?

Ik weet niet of dat kan. Over de weergave van het formulier is wel nog iets te zeggen: als je standaard de optie <Documenttabbladen weergeven> gebruikt, dan kun je inderdaad een formulier krijgen een tabblad. Daar kan je dan rechts op klikken. Dat kun je ook niet uitzetten voor zover ik weet, al hou ik me aanbevolen voor trucs :). Je kunt rechtsklikken in het formulier voorkomen door de optie <Snelmenu> op Nee te zetten. In combinatie met een Pop-up formulier heb je dan je doel wel bereikt.

Eén en ander geprobeerd. Een pop up formulier is eigenlijk te groot voor het scherm (onderrand valt er buiten en is afhankelijk van het beeldformaat) en je kunt niet scrollen er geen twee formulieren naast elkaar zetten. Voordeel, je kunt het formulier niet in één of andere modus plaatsen. Het is geen optie. Het formulier standaard openen als normaal uitziend formulier heeft het nadeel dat je de weergave kunt aanpassen. Je kunt wel scrollen. Hoe zou ik in VBA het formulier kunnen "dichttimmeren".

Een pop up formulier is eigenlijk te groot voor het scherm (onderrand valt er buiten en is afhankelijk van het beeldformaat) en je kunt niet scrollen er geen twee formulieren naast elkaar zetten.
Daar begrijp ik niets van; dat kun je echt wel goed krijgen. Een Popup moet je wél 'dwingen' naar een bepaalde grootte en positie. Maar dat is simpel te programmeren. Ik zet popups vaak in het midden van het scherm, waarbij ik de schermresolutie uitlees en op basis daarvan de grootte en positie van het formulier bepaal. (grootte ligt overigens meestal wel vast bij mijn db's).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan