formulieren snel afdrukken, via macro?

• Onderwerp starter Onderwerp starter FoBa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

FoBa

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2012
Hallo iedereen

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een database met info over klanten, deze gegevens worden ingevuld via een formulier(juiste manier?). De bedoeling is dat we datzelfde formulier na het invoeren afdrukken. Nu het formulier dient afgedrukt te worden op een a5je en dit tweemaal(1x voor klant, 1x voor winkel). Maar om nu het laatste (geselecteerde) formulier af te drukken op een a5je, moet je een hele weg afleggen...

Weet iemand hier een oplossing aub?

indien de werkwijze verbeterd kan worden, luister ik graag naar jullie suggesties

mvg

FoBa

Invoeren van gegevens via een formulier: top! :thumb:
Afdrukken van een formulier? :evil:
Voor afdrukken gebruik je in beginsel rapporten, een formulier is alleen bedoeld om gegevens in te voeren en in te kijken/muteren.
Bij een rapport kun je ook prima papiermaten opgeven (het is tenslotte gemaakt voor afdrukken). Een rapport dat is gebaseerd op dezelfde gegevensbron als het formulier kun je ook heel simpel filteren, door het formulier record mee te geven als filter.
Rapportjes bouwen dus!

Heel erg bedankt voor het snel en duidelijk antwoord.
Ik zal dan maar eens beginnen aan een rapportje beginnen. En dan met een automatische filter??
Het afdrukken nu ging op deze manier:
Afdrukvoorbeeld openen
Afdrukken kiezen
Geavanceerde printerinstellingen
Papier kiezen
Aantal kiezen
Lade kiezen
Ok klikken
Nog maals ok
En dan pas begint hij met drukken...
Is er hier een snellere manier voor?

Laatst bewerkt door een moderator:
Een rapport onthoudt de instellingen, als je eenmaal een afdruk(voorbeeld) hebt gemaakt, dus daar heb je verder geen omkijken naar. Het aantal afdrukken zou ik via de macro regelen.
Overigens is het niet nodig om een volledig bericht waar je op reageert te quooten; niet alleen maakt dat je eigen bericht minder goed leesbaar, het oorspronkelijke bericht staat er (uiterst leesbaar, want zonder die vage quoot opmaak) direct boven. Niet meer doen dus!

Ik heb nog 1 vraagje, de rest zoek ik wel uit...
In dat rapport zou ik enkel het laatst aangemaakte record moeten hebben...
Is hier een code voor?
Want als ik het rapport nu bekijk komen daar al mijn records op en het is de bedoeling enkel de laatste te hebben en deze af te drukken...

mvg

@octafish: ik zal niet meer quooten :d

Laatst bewerkt:
Als je alleen de laatste wilt, zou ik een query gebruiken als bron voor het rapport, waarin je dan het laatste record uitfiltert.

na lange tijd...

Ik ga dit proberen... Ik ben nl nog een leek in acces, ik ga eens kijken in je cursus ;)
We hebben in de winkel een programma dat werkt op basis van een acces database.
Nu willen we gebruik maken van die database om er gegevens uit te halen. zoals klantnaam (eventueel nr), artikelnaam,...
Kan dit?
Dan ga ik ook eens zoeken om een rapport af te drukken...

Alles wat in een database staat, kan je er uithalen :) Met queries, formulieren en rapporten.

Kun je mij een beetje opweg helpen aub

Ik heb twee databases 1 waarin de herstellingen bijgehouden worden en dan die andere van dat systeem, waarin het klantenbestand zit.
Bij de herstellingen heb ik een tabel, een formulier om het in te vullen. Ik moet nu een rapport maken dat via een query het laatst ingevuld formulier opgeeft.
Maar het probleem is dat we die twee databases willen koppelen zodat we een klant kunnen oproepen en zo automatisch de andere velden (zoals telefoonnr, adres, etc.) ingevuld worden.
Als de klant er niet instaat moeten we het nog altijd manueel kunnen ingeven en eventueel maar dat is alleen als dat kan. de nieuwe klant aanmaakt in de andere database.

alvast bedankt!

Je kunt tabellen koppelen vanuit meerdere databases, dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Daarbij kun je vermoedelijk (hangt ook van de andere database af) ook nog wel klantrecords toevoegen. Als je het rapport van de bon al hebt gemaakt, en je gebruikt een query als basis, dan kun je filteren op een veld waarvan je zeker weet dat je daarmee het laatste record te zien krijgt. Dat kan een Autonummerveld zijn, of een Datum/Tijd veld. Kan ik zo natuurlijk niet zeggen. Door de query aflopend op dat veld te sorteren, staat het laatste record dan bovenaan. Door Niet op <Alles> te querien, maar op Top 1 zie je maar één record, en omdat je aflopend sorteert heb je automatisch altijd het laatste record.

die query voor het laatste record op te roepen had ik ondertussen al gevonden en inderdaad op de manier dat u voorstelt.
Nu is mijn vraag hoe kan ik dan tijdens het invullen de gegevens koppelen en oproepen? hoe gaat dat dan in zijn werk?
Dit moet ook onafhankelijk kunnen ingevuld worden...

Volgens mij heb je nu een ander probleem; met een query die het laatste record opvraagt kun je zowiezo geen nieuwe records maken; dus waar wil je dan een nieuw record van hebben?

Wat bedoel je?
We vullen het formulier volledig manueel in, ik druk dan op een knop die een rapport afdrukt met als bron de query die de laatste record oproept. De knop slaat eerste de huidige record op en drukt dan dat rapport af...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan