Formulieren wel invullen, maar niet aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jopiejans

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 okt 2014
Ik merk dat gebruikers van ijn database nogal eens per ongeluk een formulierontwerp aanpassen. Hoe kan ik regelen dat dat niet of niet zo gemakkelijk meer kan?

Door je gebruikers geen toegang meer te geven tot de formulier ontwerpen.

Beetje kort door de bocht dat antwoord :). Als je van de db een standalone maakt (mde of accde bestand) kunnen ze niks aanpassen. Verder kun je alle menu's zoveel mogelijk uitschakelen zodat je alleen nog met een bijpass de db kunt openen, maar als de moedwillige gebruiker die truc ook weet, heb je daar weinig aan.
Andere optie is om met een Frontend-Backend te gaan werken, waarbij je elke gebruiker zijn eigen frontend geeft. Moet-ie zelf weten of hij/zij de voorkant sloopt :)

Onderhoud na opslaan al accde

Dankjewel Michel, ik ben al meteen wat wijzer. Nog even... als ik kies voor de eerste optie (accde), hoe kan ik dan indien nodig ooit nog iets aan het ontwerp veranderen? Wat is dan de juiste werkwijze?

Een accde kun je (normaal gesproken) niet bijwerken of aanpassen. En dat is ook de bedoeling natuurlijk :). Geeft ook niet, want je hebt altijd de db waarvan hij gemaakt is. En aangezien de accde een 'bevroren' versie is, is hij altijd identiek aan de db waar hij vandaan komt. Dus als je aanpassingen moet maken, doe je dat in de db, en als hij klaar is, maak je een nieuwe accde.
Voor je data heeft e.e.a. geen invloed. Tenminste: als je met een FE+BE werkt. Maar dat zal wel, als het om meerdere gebruikers gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan