Formulierveld (automatisch) opnemn in voettekst

@TS: ik snap niet helemaal wat je probleem is met het kiezen van een andere waarde;'bij mij werkt dat prima. Zeker met een afdrukvoorbeeldje. Maar iets handiger is het als je een macro aan de keuzelijst hangt, die het voor je regelt. In bijgaand document is dat uitgewerkt. Je kiest een optie, en als je dan in een regel eronder klikt, wordt de koptekst of voettekst automatisch bijgewerkt. Maar zonder de macro en Afdrukvoorbeeld doet-ie het dus ook prima.

Zelf ben ik dus geen voorstander van het gebruiken van stijlen voor zoiets simpels als verwijzingen; stijlen zijn echt bedoeld voor opmaak van het document. Koppen en subkopjes dus. Voor de rest gebruik je gewone REF velden.
Enkel zo'n opmerking als
Enkel oppassen dat je die style niet verder in je document meer gebruik.
zet bij mij alle haren (die ik nog heb) recht overeind. Ik denk dan: daar heb je weer zo'n gebruiker die het programma niet (goed) snapt :).

Bijlagen

@OctaFish Ik snap je reactie en ben het ook wel met je eens. Maar ik wil dus geen macro gebruiken.
Dat heeft te maken dat de formulieren die ze nu al gebruiken nu niet werken met macro's.
Macro's moet door iedere gebruiker weer aangezet worden vanwege de risico's is dat standaard uitgezet.
En nu komt een oplossing wat gewoon werkt, niet op een nette manier misschien, maar het werkt precies zoals ik graag zou willen.
Ook een afdrukvoorbeeld is al teveel voor een gebruiker, die zijn liever lui dan moe.

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor de echte oplossing zonder afdrukvoorbeeld, zonder macro, etc.
Overigens heb ik die met de stijl niet werkend in mijn document, zie mijn eerdere bericht.

Allemaal goed en wel, maar wat is nu (in hemelsnaam, zou ik bijna zeggen) de reden dat de gebruiker moet zien dat de gekozen waarde ook in de kop- of voettekst staat? Ik zie die noodzaak echt niet. Sterker nog: ik zet meestal de weergave van kop- en voettekst uit zodat er meer ruimte op het scherm is voor waar het écht om gaat: de tekst. In kop- en voetteksten zet ik eigenlijk alleen maar velden, zoals StyleRef velden voor hoofdstukken en paragrafen, en paginanummering. En die doen het dus altijd. Oók de veldverwijzingen kloppen (en worden bijgewerkt) als je ze nodig hebt. Die wetenschap is voor mij meer dan genoeg.

Kortom: ik heb je een uitstekende manier laten zien waarop je een keuzetekst in een koptekst kan krijgen, die precies doet wat-ie moet doen. De andere methode kan leiden tot fouten, bijvoorbeeld als iemand per ongeluk wél de 'nepstijl' gebruikt die je hebt aangemaakt. En dan ben je véél verder van huis. Tegen elke gebruiker zeggen dat-ie één bepaalde stijl niet mag gebruiken, is op zijn minst een foutgevoelige oplossing. Je hebt geen enkele garantie of een gebruiker dat niet gaat doen, en er ook geen controle op. Als ik zou merken dat een van mijn collega's zo'n 'oplossing' zou willen uitrollen, dan zou er een hartig gesprek volgen....

Zo'n 'flodderoplossing' is nog te overwegen als jij de enige gebruiker bent; dan weet je wel wat je aan het doen bent. Maar dat mag je dus nooit van andere gebruikers verwachten.

Het waarom is niet aan mij, ik voer uit. En wat voor de ene geld hoeft niet voor de andere te zijn.
Het zijn keuzes die gemaakt worden.

Jouw manier werkt ook, alleen moet men wel een afdrukvoorbeeld kiezen, dus niet de precieze oplossing
Nu krijg ik een alternatieve oplossing (in jouw ogen geen mooie oplossing) en die precies wel doet wat ik wil, nu alleen nog werkend krijgen.
Maar ik hoop dat @vibor nog reageert.
De style is trouwens gelijk aan de standaardstyle, heeft alleen een andere naam. En de doorsnee gebruiker doet niet zoveel met stijlen, behalve het kiezen van kopteksten.

Ik ben blij dat ik je collega niet bent hahaha

Hoeft helemaal niet met een StyleRef; kan gewoon met een REF veld. Ook al is het resultaat hetzelfde. Gebruik stijlen voor stijlen, en nergens anders voor.
Hoi, Ik snap wat je zeg, maar met enkel REF krijg ik het enkel aan de praat in een beveiligd formulier met ActiveX, dus als je een voorbeeldje hebt?...
Bericht automatisch samengevoegd:

@vibor Ik heb ernaar gekeken.
Het grote voordeel is, dat wijzigen direct zichtbaar is en niet perse naar afdrukvoorbeeld hoeft te gaan.
Ik zie alleen nog niet hoe het nu precies werkt.
Ik neem alles over, maar een style aan, maak een invoerveld aan, met CTRL+F9 een veld met daarin precies wat jij ook erin hebt staan.
Als ik daarna op ALT+F9 druk, verdwijnt het en zie ik niets, in jouw document kan ik schakelen tussen de veldcodes en tekstweergave. Dat laatste zie ik dus niet.
Na het aanmaken moet je wel eerst een keuze maken en er weer uit stappen om de waarde in te lezen. die dan onder over genomen wordt. Anders ff uploaden zodat ik kan zien hoe jouw flodderoplossing :-) eruit ziet. Ben het overigens wel eens hoor met OctaFish, ik wil hier zeker niet de klungelsmurf uithangen maar geef je enkel een functionaliteit die zo werkt. Of het veilig kan werken in jouw situatie kan ik niet beoordelen uiteraard.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan