forum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beasty

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2003
Hey iedereen,

Ik heb een foutje in een php script, ik heb een forum: http://www.jow.be/forum en dat geeft errors die je daar kunt zien.

Ik zelf weet de fout niet :s

Ik geloof dat het eerder aan de mysql tabellen ligt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groet,

Beasty

P.S. het forum vind je in de bijlage

Bijlagen

ik wil je wel helpen, maar dan moet ik me d'r toch echt wat in verdiepen...
zou je misschien de tabelstructuren kunnen geven ?
zoiets bijv.
Code:
create table forum (
id int not null auto_increment primary key,
forum varchar(50) not null,
topic_id int not null
);
+ de waarden in de tabel...
op dit moment kan ik niet echt zien wat de fout is aan de code, dus zal ik de tabelstructuur + de waarden die zich daarbinnen bevinden nodig hebben

Je moet even forum.zip downloaden, en dan kijken daar bij de map admin en daar de file installeren.php bekijken, daar staan de 2 tables in. En zo staan ze ook nu in de mysql databse.

dom.gif

mijn fout, ik zal d'r ff naar kijken
btw, het kan morgen pas zijn dat ik weer reageer, kep nogal veel huiswerk...

hm nou kep me best gedaan :)
foutmeldingen zijn verdwenen, grootste deel was puur onnauwkeurig scripten...

Enkele dingen voor de toekomst:
- if($submit){ ....dat werkt niet
if(!empty($_POST)){ ... als er wel gepost is staat hier, dit werkt goed :)

- als je dingen gaat posten, gebruik dan:
$naam = $_POST["naam"];

of uit adresbalk halen:
$topic_id = $_GET["id"];

maar ga niet zomaar
$id
gebruiken, hier kan php moeilijk over gaan doen, wat bij jouw script dus ook het geval was

dan, onderscheiding
echo ("Hallo $rij->naam, hoe gaat het ?");
is totaal geen onderscheiding van variabelen en pure tekst...hoe het wel moet:
echo ("Hallo " . $rij->naam . ", hoe gaat het ?");
en ja, met . en spaties :)

als voor je script, zie bijlage
kep hem helemaal doorgelopen, ik krijg geen errors / notices / warnings meer...
ik heb in de broncode zelf aantekeningen gezet van de fouten waar ik meldingen bij kreeg
succes :thumb:

Laatst bewerkt:
Bij deze werkt het forum perfect :-)
Heel erg bedankt voor de fouten eruit te halen en voor de tips :-)

graag gedaan :)
btw, vergeten toe te voegen: toch blij dat iemand toch eens een eigen forum maakt ipv alweer zo'n standaard phpbb ding ;)

Beetje offtopic misschien, maar het forum ziet er wel cool uit :thumb: . Alleen lijken ze nu allemaal wel erg op elkaar :D maar daar kun je verder weinig aan veranderen.

Verder wil ik je er op wijzen dat je beslist de tips van jpeetje op moet volgen wil je je forum werkend maken voor iedereen! Vooral de tip om $_POST en $_GET te gebruiken ipv gewoon $var en zo ook bij array's. Dit is essentieel omdat PHP niet altijd met allebei om kan gaan. Dit komt door de setting "register_globals" in php.ini. Menig host laat deze op On staan maar er zijn er ook nog genoeg die dat niet doen en dan werkt je script dus in 1 keer niet meer. Je ziet wel eens bij scripts staan dat je "register globals aan moet hebben staan". Maar vaak is dat een beslissing van de host en niet van jou. Als je dat dus niet kunt wijzigen kan dat script niet draaien. Dat zou sonde zijn.

De andere tips zijn vooral om het voor jezelf maar ook voor anderen overzichtelijker te maken in de broncode. Zorg ook voor veel commentaar bij dingen die je anders hebt gedaan dan gebruikelijk is of bij grote functies / stukken code zodat als je hem eens moet re-coden je niet zoiets hebt van "waar was dat nou ook weer voor?" of "waarom heb ik dat in vredesnaam zó gedaan??".
Die van if(!$var) veranderen in if(!isset($var)) heeft vooral met correct programmeren te maken. Je script zal er in principe niet anders van worden als je het niet veranderd maar als in php.ini de error_report setting op E_ALL staat (dus ook notices) dan zul je toch "fouten" krijgen. Ook hier is het hetzelfde verhaal: sommige hosts hebben hem op ALL staan en het stoort werkelijk waar erg om steeds met php berichten te moeten werken...

Verder: keep up the good work!

pcfixer je mag er zeker van zijn dat ik deze tips gebruik :)
Ik zal deze zeker gebruiken voor in de toekomst voor andere scripts.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan