Forumsoftware, welke functies?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrEeZeR

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Berichten
12.877
Hey mensen,

Ik heb na dit project een periode op school die ik zelf mag invullen. Ik wou hier graag XHTML, PHP, MySQL, etc etc (En evt achterstanden die ik in dit projectje kan gooien). in halen.

Ik bedacht me dat ik vaak forum software begon te maken, maar het nooit afmaakte door gebrek aan motivatie... als ik het op deze manier doe heb ik de juiste motivatie en ik weet zeker dat ik iets kan maken waar veel mensen iets aan hebben.

Dus... ik wil eigen forum software ontwikkelen :) (Hoe orgineel :p, maar iets helemaal zelf maken is super als het goed werkt)

Uiteraard hoor je, voordat je begint met het maken van iets, eerst te analyseren wat de gebruiker verwacht van je software.

Aan jullie de vraag:

Wat voor functies zouden jullie in forum-software willen zien? (Mogen ook bestaande dingen zijn die al bestaan, maar hoe meer ideeen hoe beter). Zowel van gebruiker als admin kant gezien.

Gooi uw ideeen hier maar neer ;)

Thx :)

Greetz,

Dennis
 
Laatst bewerkt:
Iets heel praktisch... als je AJAX zou kunnen integreren zou dat leuk zijn, dan hoeft de pagina niet heel de tijd te verversen. :)

James :)
 
James007 zei:
Iets heel praktisch... als je AJAX zou kunnen integreren zou dat leuk zijn, dan hoeft de pagina niet heel de tijd te verversen. :)

James :)

AJAX is dat apart gemaakt door / voor vBulletin? Of is het iets wat gewoon bestaat. Zulke dingen zijn meer Javascript denk ik, maar kan altijd eens kijken.


Euh?
 
BrEeZeR zei:
AJAX is dat apart gemaakt door / voor vBulletin? Of is het iets wat gewoon bestaat. Zulke dingen zijn meer Javascript denk ik, maar kan altijd eens kijken.
Nee AJAX is dit. Het bestaat voor meerdere fora, geïntegreerd of als extra mod. Maar het is geen component, het is gewoon makkelijker... laat ik het zo zeggen.

James :)
 
lamp zei:
De ene gebruiker kan de andere gebruiker een puntje geven als deze je bv goed geholpen heeft.
op dit forum word het bv toegepast
http://www.supermarktpc.net/index.php?option=com_simpleboard&Itemid=70&func=view&id=13324&catid=520

Ik vind dit handig om de kwalitiet van de helper na te gaan etc.
Dat vind ik dan weer het meest nutteloze iets dat je in huis kan hebben :p
Maar meningen mogen verschillen gelukkig:D

Een quick-reply is ook leuk!

BrEeZeR zei:
AJAX is dat apart gemaakt door / voor vBulletin? Of is het iets wat gewoon bestaat. Zulke dingen zijn meer Javascript denk ik, maar kan altijd eens kijken.
Nee AJAX is dit. Het bestaat voor meerdere fora, geïntegreerd of als extra mod. Maar het is geen component, het is gewoon makkelijker... laat ik het zo zeggen.

James :)
 
Dat vind ik dan weer het meest nutteloze iets dat je in huis kan hebben :p
Maar meningen mogen verschillen gelukkig:D

Een quick-reply is ook leuk!


Nee AJAX is dit. Het bestaat voor meerdere fora, geïntegreerd of als extra mod. Maar het is geen component, het is gewoon makkelijker... laat ik het zo zeggen.

James :)

hi jullie zijn hier allemaal bezig over ingwikkelde dingen
waar ik nix van snap maar jah:eek:
kan je niet gwn een forum maken waar je gwn heel simpel je forumstijl
kan verandere:eek:

bamicreep:cool:
 
Zo, heb het projectje maar weer eens opgepakt. Tips en ideeen zijn zeker welkom!

Ben sowieso van plan het systeem met een aantal Ajax functies te maken. (Zoeits als vBulletin, maar dan beter natuurlijk :p).

Wat ik tot nu voor ideeen heb qua functies:

- Makkelijk verschillende talen toevoegen dmv losse taal bestanden.
- Verschillende templates, voor ieder wat wils. (Ook zelf aan te maken en via ACP toe te voegen).
- Uiteraard ook verschillende groepen met rechten.
- ...

Als bijlage een zeer vroege sneak preview ;) Header moet nog gemaakt worden zoals je ziet :)

attachment.php


Gooi maar !
 

Bijlagen

  • forum.JPG
    forum.JPG
    45,4 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Als je het af hebt, stel je het dan ook beschikbaar als download? Ik ben namelijk erg benieuwd. :)
 
Als je het af hebt, stel je het dan ook beschikbaar als download? Ik ben namelijk erg benieuwd. :)

Ik heb sowieso een aantal beta testers nodig uiteindelijk, maar weet niet wat ik er uiteindeljk mee doe als hij "af" is. (Zoiets iets nooit 100% klaar, zijn altijd dingen die beter kunnen).
 
Ben je vertrouwd met de distributie van dergelijke dingen? Ik denk maar aan een install.php die tabellen aanmaakt enzo, of wil je het zover niet drijven? Ik snap dat dát sowieso de laatste stap zou zijn, maar als je vanaf het begin script met het oog op installatie en gemakkelijke updates, kan het een voordeel zijn.
 
Ben je vertrouwd met de distributie van dergelijke dingen? Ik denk maar aan een install.php die tabellen aanmaakt enzo, of wil je het zover niet drijven? Ik snap dat dát sowieso de laatste stap zou zijn, maar als je vanaf het begin script met het oog op installatie en gemakkelijke updates, kan het een voordeel zijn.

Nog niet, maar dat moet in principe geen probleem zijn. Gewoon verbinding met DB testen, tabellen aanmaken met SQL, admin gebruiker aanmaken, etc.

Ik script sowieso met het oog op eventuele aanpassingen (Language files, templates) en uiteraard versie nummers per bestand zodat bijv bugs makkelijk op te lossen zijn door het vervangen van 1 bestand.

Heb jij tips?
 
Ik kan enkel denken aan het systeem bij vBulletin. (Ik dacht toch dat het vBulletin was) waarbij er duidelijke gestandaardiseerde commando's worden doorgevoerd.

REPLACE .... WITH ....

ADD ... AFTER ...

Zou fijn zijn moest je een soort interpreter kunnen maken die deze commando's automatisch ten uitvoer brengt en zo dus de bestanden zelf aanpast. Dat je als het ware je .xml of je .txt-bestandje maar te uploaden hebt en dat het systeem de commando's zelf uitvoert.

Nuja, dat zou voor de geavanceerde php-gebruikers ook een hele uitdaging zijn denk ik. :D

Nu ben ik ook maar aan het brainstormen hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan enkel denken aan het systeem bij vBulletin. (Ik dacht toch dat het vBulletin was) waarbij er duidelijke gestandaardiseerde commando's worden doorgevoerd.

REPLACE .... WITH ....

ADD ... AFTER ...

Zou fijn zijn moest je een soort interpreter kunnen maken die deze commando's automatisch ten uitvoer brengt en zo dus de bestanden zelf aanpast. Dat je als het ware je .xml of je .txt-bestandje maar te uploaden hebt en dat het systeem de commando's zelf uitvoert.

Nuja, dat zou voor de geavanceerde php-gebruikers ook een hele uitdaging zijn denk ik. :D

Nu ben ik ook maar aan het brainstormen hoor.

Hehe, ja die scriptjes ken ik ook wel ja ! Voor bepaalde mods toe te voegen e.d. Automatisch zou handiger zijn als het volgens bepaalde standaarden gaat.

Bedankt voor de tip! Goed idee :)
 
Als je het forum zijn updatefile dan nog eens zelf laat binnenhalen, heb je een zelf-updatend forum gemaakt. :D Dat zou pas een revolutie zijn. :D

Ahh... hypotheses maken is toch leuk. :D

Als het je lukt zet ik je op de voorpagina. :p
 
Laatst bewerkt:
Als je het forum zijn updatefile dan nog eens zelf laat binnenhalen, heb je een zelf-updatend forum gemaakt. :D Dat zou pas een revolutie zijn. :D

Ahh... hypotheses maken is toch leuk. :D

Is wel een strak plan beste man en best goed mogelijk zelfs! Eerst maar eens de basis af hebben en daarna verder kijken voor zulke dingen :)
 
Als ik nog wat verder brainstorm, zou dat willen zeggen dat je in een php-pagina op een gemakkelijke manier code zou moeten kunnen vervangen. Ik weet niet of dat op een makkelijke manier kan, maar misschien moet je denken in de richting van een XML-bestand, waarin je de blokken code kan opslaan tussen verschillende XML-tags, die je dan weer allemaal in een bepaalde volgorde kunt aanroepen, ordenen en vervangen. :D

Persoonlijk ben ik een php "noob", maar ik weet wel dat vervangoperaties in php niet van de poes zijn. Daarom zou ik het opbouwen met de blokjes zoals hierboven vermeld, theoretisch gezien dan... Jij zal beter weten dan ik of dat praktisch haalbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de forumfuncties: probeer geen copycat te zijn, er is immers al zoveel van hetzelfde.
Het 'nadeel' met forums als vbulletin is dat er zoveel functies inzitten, waarvan je de helft niet nodig hebt. Slimmer zou zijn (IMO) een mooi basis, en klein, forum te hebben en functies als een soort plug-ins beschikbaar te stellen. Denk aan een quickreply, bijlagen uploaden, karma, etc..

Dan heb je namelijk een superklein forum wat je met vanalles uit kan breiden :).
 
Functies er standaard inbouwen, maar apart moeten inschakelen in ACP als zijnde een module? vBulletin heeft inderdaad veel te veel opties en is volgens mij ook redelijk zwaar.

Al die zooi als kalender, verjaardagen e.d. is prachtig, maar niet echt nodig. Ik maak er wel wat moois van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan