• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Forumule Excel om data streng te valideren

Quiet_Wildcard ™

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2024
Berichten
5
Ik loop tegen een probleem aan.


Ik probeer data te controleren maar kom er niet uit.

De bedoeling is dat in kolom A een voorwaardelijk gegeven staat. Dus of daar nu 1 2 of 3 in staat dat is een vast gegeven en is voorwaardelijk op kolom B om daar de opeenvolgende getallen te checken.

Hiervoor heb ik formule gebruikt =ALS(EN(OF(B2=1;A1=A2);EN(B1=B2-1));1;0) Maar deze is niet optimaal geschreven.

Zie bijlage.

Hoe schrijf ik de formule nu zo dat alleen een 0 (fout) eruit komt rollen dat deze alleen weergeeft dat de getallen in kolom B niet opeenvolgend zijn, mits in kolom A hetzelfde getal staat als de vorige cel?

En cel B begint altijd B 1 en is met 1 opvolgend.

Hoop dat hier iemand kan helpen de goede formule te schrijven en/of als deze validatie in 2 keer moet plaats vinden hoor ik het ook graag.
 

Bijlagen

  • Validatie streng.xlsx
    9 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Waarom niet kolom B gewoon aanpassen zodat je niets hoeft te controleren.
gebruik daarvoor deze formule (evt vertalen)
PHP:
=COUNTIF($A$1:A1;A1)
 
=COUNTIF($A$1:A1;A1)
Dank. Voor het meedenken.

E.e.a. toegevoegd in onderstaande excel.

Nu kan ik inderdaad een validatie invoegen en vervolgens weer de uitkomts hiervan controleren op Kolom B

Dus eerste validatie wordt:
=AANTAL.ALS($A$1:A1;A1)
en 2de validatie wordt
=E2=B2

Hierdoor kan ik wel sneller in een streng van 2000 records zien waar iets niet klopt.
Bedankt.
Wie kan de formule uit de optimalisatie post nog beter optimaliseren?
 

Bijlagen

  • Validatie streng Rev2.xlsx
    10 KB · Weergaven: 2
Het kan een heel gevecht zijn met dit soort condities. ik kom op deze formule

=EN((A2=A1);(B2=B1+1))+(A2<>A1)

En in het bestand heb ik in 2 Voorwaardelijke opmaken gemaakt in kolom D staat bovenstaande formule en op basis van de waarde 1(waar) of 0(onwaar) worden cellen met 0 rood

en ik een tweede VO met deze formule in de VO en toegepast op kolom A tm C
=NIET(EN(($A2=$A1);($B2=$B1+1))+($A2<>$A1))

Dan kleuren de cellen van de rij die niet klopt
 

Bijlagen

  • Validatie streng RJ.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 4
Waarom zou je nog wat controleren als je mijn formule in kolom B zet dan valt er niets te controleren want het is altijd goed.
 
Het kan een heel gevecht zijn met dit soort condities. ik kom op deze formule
Veel dank voor deze formule.

Deze komt aardig in de buurt. Echter kom ik er nu achter dat deze de strengen overslaat als de streng niet met 1 begonnen is en dus mist.

Ik heb de te vergelijken data ingevoegd in blad 2.

Nu kom ik er dus achter dat op record 1355 bijvoorbeeld.
Invoer 28 de streng 1 mist in.

28 is niet begonnen met 1.

Mijn excel kennis is te basic om de formule te fine tune dat deze dus ook echt kijkt of het getal al in dit geval in kolom B altijd een vast gegeven is ten opzichte vorige cel of volgende cel. En dat dan kolom C altijd begint met 1.
 

Bijlagen

  • Validatie streng Rev3.xlsx
    59,4 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Waarom zou je nog wat controleren als je mijn formule in kolom B zet dan valt er niets te controleren want het is altijd goed.
Hoi Popipipo,

Jou formule gaat op de te vergelijken data al de mist in op Record 20 op de data welke vergeleken dient te worden. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Validatie streng Rev4.xlsx
    86,4 KB · Weergaven: 5
Terug
Bovenaan Onderaan