Forumulier maken in Excel met evaluatie van keuzes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
Ik heb op het oog een vrij eenvoudige uitdaging:

Ik wil in Excel een formulier maken waarbij een leidinggevende per naam en type medewerker aan kan geven welke hulpmiddelen worden verstrekt. Maar per functietype mag enkel uit voorgeschreven hulpmiddelen kunnen worden gekozen:
- Leidinggevende/ Buitendienstmedewerker : Chromeboook of Laptop, of Ipad
- Binnendiensmedewerker: Chrombook of Laptop
- Inhuur: Laptop

In de laatste kolom van de rij wil ik het financiële resultaat van de keuzes zien.

Bij alle functies moet de keuze 'Geen' gemaakt moeten kunnen worden. Om het helemaal dicht te timmeren moeten de gemaakte keuzes ongedaan worden gemaakt als de naam wordt veranderd of het type medewerker (in dezelfde rij!).

Ik dacht dit op te lossen met keuzevakjes en daaraan macro's/events te koppelen. Mijn probleem is echter o.a. dat de keuzevakjes allemaal een standaard (opnummerende) naam krijgen, waardoor het allemaal heel omslachtig met vele dezelfde macro's worden. Het gaat om een ca. 50 mensen per team met zeven teams (zeven keer het formulier laten invullen dus). Het loont dus de moeite hier een formulier voor te maken.

Iemand een idee hoe dit aan te vliegen?
 

Bijlagen

  • Inventarisatieformulier devices per unit.xlsm
    11,6 KB · Weergaven: 36
Het klinkt als een programmeer opdracht. Van jouw code is niets te vinden. Je kan beter gebruik maken van het BeforeDoubleClick event in combinatie met windings1. Alle gewenste beperkingen heb ik niet gemaakt maar daar kom je vast wel uit gezien de organisatie waarvoor je werkt.
 

Bijlagen

  • Inventarisatieformulier devices per unit.xlsm
    17,3 KB · Weergaven: 30
Je hebt me enorm geholpen VenA; hartelijk dank!

Ik heb nog een paar aanpassingen gedaan, zoals verandering van naam of type medewerker dat alles gereset wordt. Ook bij de optelling wat veranderd, omdat er altijd sprake is van nog een device op kantoor (€ 69).
De andere voorwaarden doorvoeren lukt helaas (nog) niet, omdat ik jouw oplossing niet helemaal snap: zowel een 'leidinggevende' als een 'buitenmedewerker' mag naast een laptop of Chromebook ook een Ipad hebben (dat stond hierboven helaas niet juist). Ook zou het mooi zijn als een keuzevakje niet zichtbaar is als het geen optie is. Zo mag inhuur enkel eventueel beschikken over een laptop.

Zie je kans mij hiermee nog een stukje te helpen?

Hierbij jouw door mij aangepaste oplossing. Ook mijn oplossing tot dusverre met 'checkboxen'. Met die laatste loop ik een beetje vast vanwege de vele checkboxen die ik nodig heb; het is oplosbaar maar zeer omslachtig.

SjonR ook heel hartelijk dank voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • Inventarisatieformulier devices per unit 2.xlsm
    17 KB · Weergaven: 25
  • Inventarisatieformulier devices per unit1.xlsm
    32,9 KB · Weergaven: 23
Flinke stap voorruit gemaakt. Nog enkele uitdagingen:


  • 'IPad' mag niet als eerste/enigste geselecteerd kunnen worden; er is altijd een Laptop of een Chromebook.
  • Lange formule bij de 'jaarlijkse kosten' voelt niet goed.
  • Liefst zou ik de cellen verbergen of niet actief maken die niet geselecteerd mogen worden.
 

Bijlagen

  • Inventarisatieformulier devices per unit 3.xlsm
    19,4 KB · Weergaven: 28
Zet het bestand in een logische volgorde op. Als iedereen een laptop mag hebben dan zet je dat vooraan. Gebruik select case om het geheel overzichtelijk te houden.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
  If Intersect(Target, Range("B4:F17")) Is Nothing Then Exit Sub
  Select Case Cells(Target.Row, 2)
  Case "Inhuur"
    If Target.Column > 4 Then Exit Sub
      Cells(Target.Row, 3).Resize(1, 4) = "o"
      Target = IIf(Target = "o", "þ", "o")
    Case "Binnendienstmedewerker"
      If Target.Column > 5 Then Exit Sub
      Cells(Target.Row, 3).Resize(1, 4) = "o"
      Target = IIf(Target = "o", "þ", "o")
    Case Else
      MsgBox Target.Column
  End Select
  Cancel = True
End Sub
 
Hartelijk dank VenA, je hebt me enorm geholpen. Ik kan er mee verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan