foto bewerking

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem008

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
hallo

weet iemand een heel simpel programa wat ik via internet kan downlouden om foto's te bewerken
ik wil alleen de groote aanpassen om ze op mijn website te zetten meer niet.

dus het aantal bytes verminderen ivm de laadtijd van mijn webpagina

lijkt me wel een mooi programa
ben al even bezig geweest maar wil nog niet lukken

ik heb nu een foto van 1.44 mb

hoe krijg ik die kleiner

zeg het eerlijk foto's is niet mijn sterkste kant

sorry is wel gelukt ,
ik was een beetje te voorbarig mooi programa

bedankt

Toch nog een vraagje

Ik heb een foto uit mijn camera die is 3472 x 2314 px en 1.44 mb

hij komt op mijn site in een vakje van 170 x 140 met deze eigenschappen is hij duidelijk
alleen veel te groot

maar als ik hem via het programa verklein naar bijv 100 x 100 en 16.9 kb

dat wordt hij heel wazig hoe los ik dat op

zoals ik al eerder heb gezegt foto's lukt me nog niet erg

100 x 100 is wel erg klein, zelf voor op een website.

Probeer het eens via File -> Save for web (geen ervaring mee verder)

Je kunt een poging wagen met paint.NET (getpaint.net) maar het zal altijd een beetje wazig worden en het helpt ook niet als je de aspect ratio veranderd van 4x3 naar 1x1 want dan vervormt de hele foto natuurlijk.

Hoi Willem,
Verkleinen van een foto met IrfanView: uit mijn camera komt een bestand van 3648*2736px zetten (nog iets groter dus).
Dit is een détail ervan op ware grootte:
detail-van-3648x2736.png

De foto zelf is dus scherp genoeg.
In IrfanView geopend, en de complete grote foto verkleind tot 180*135px geeft dit resultaat:

verkleind-zonder-verscherpen.png

Maar je kan IrfanView de kleine foto ook automatisch laten verscherpen:

irfanview-verscherpen.png

Dan is dit het resultaat:

verkleind-met-verscherpen.png

Ook de manier van opslaan is belangrijk. Het mooist is meestal, om er een png-bestand van te maken, en geen jpg. Want jpg's maken een image soms minder scherp.
Bij een png kan je ook kiezen voor verschillende compressiemethoden (als je de "Toon opties dialoog" even aanvinkt):

irfanview-opties.png

Eigenlijk moet je eens gaan experimenteren met verschillende manieren van opslaan. Het hangt ook erg van de foto in kwestie af, wat het beste uitvalt.
  • Leesvoer bv. een Engelstalig artikeltje over opslaan in verschillende bestandtypen, en met verschillende compressies.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
ok

Dan even dit

IK moet de foto's op mijn site plaatsen , ze komen in een div te staan die een vaste afmeting hebben
100 x 180

als in nu een foto verklein kan ik hem dan het beste kleiner maken bijv 90 x 170 en dan met html 100 x 180 maken

of groter 110 x 190

want precies 100 x 180 lukt niet

en wat is de mooiste groote voor op een site ,hoeveel MB

Laatst bewerkt:
Foto's met HTML groter maken is nooit een goed idee, daar worden ze alleen maar onscherp van.

Sowieso; die 3 afmetingen hebben niet dezelfde aspect ratio, wat betekent dat ze alledrie een vervorming zullen hebben in de foto en dat ziet er vreemd uit. Als je eind formaat 100x180 moet zijn dan moet je zorgen dat de foto die je verkleint ook een verhouding van 5:9 heeft, zodat ie er goed uitkomt. Als de foto zelf 3472 x 2314 pixels is, dan moet je hem bijknippen naar 1285x2314 voor je hem verkleint zodat je kleine foto dezelfde verhouding heeft als de grote. Of je moet een DIV nemen die ook een 3:2 verhouding heeft, bijv 180x90.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan