Foto database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ewergreen

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2008
Iemand ervaring met een goede foto database? Mag betalend zijn. Ik heb hier gewoon gigantisch veel foto's die allemaal wel gesorteerd staan, maar toch niet echt ideaal. Ze worden ook door verschillende mensen op verschillende manieren opgeslagen, de één slaat het op onder datum en naam, de ander onder dpi, de ander onder... .

Ik wil hier nu één lijn in, want we verliezen teveel tijd met zoeken. Dus graag goede suggesties!

Alvast bedankt!

Spijtig dat er hier nog altijd niemand gereageerd heeft, want ik ben ook op zoek naar een oplossing voor mijn fotoprobleem. Ik ga nu mijn probleem proberen op te lossen aan de hand van Excel of Access.

Wat wil jij juist opslagen in die database?

Als je een Canon EOS camera hebt dan zit daar prima software bij die je foto's catalogiseert en ordent.

En anders kan je eens naar Adobe Lightroom kijken.

Ik hoop niet dat dit dom klinkt,maar is iphoto niet genoeg? Ik gebruik dat al jaren en nog steeds kan ik alles vinden. En het kost niets.

Adobe

Ik denk dat Adobe Bridge hier een goede tool voor is. Bovendien ideaal om aan te spreken met Lightroom of Photoshop.

heeft iemand ook nog een goede online oplossing? Ik heb een hele partij reisfoto's en die wil ik ordenen en online archiveren, het liefst niet bij een online dienst maar met een database in eigen beheer. Iemand suggesties?

Het belangrijkste aspect van de DB is dat ik elke foto en map bepaalde eigenschappen kan meegeven. Op deze manier zou ik als binnen een jaar een "donkere foto van een huis in een grote resolutie" wens te vinden, dat ik deze ook daadwerkelijk snel en makkelijk kan vinden.

Mooi meegenomen zou het zijn als alles ook beheerd kan worden offline, maar het online geplaatst kan worden.

De database in bijlage is een goed voorbeeld van waar ik naartoe zou willen. Als hier nog een aantal eigenschappen aan iedere foto gekoppeld zouden kunnen worden, die dan via een andere form en een query opgeroepen kunnen worden, dan zou het een fantastische tool zijn. Helaas vrees ik dat ik dit niet kan programmeren... .

http://users.telenet.be/wouterbertels/MDB/usepictures.rar

Laatst bewerkt:
Bridge

Ik ga je toch echt nog een keer Adobe Bridge aanraden.
Zie bijgevoegd wordbestand, met daarin 2 screendumps van auto toegevoegde Metadata en zelf toe te voegen Metadata voor iedere foto afzonderlijk of om hele batches in één keer te behandelen.
Uiteraard perfect te benaderen met het gehele creative suite.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gaat Bridge effectief de informatie IN de foto "embedden"? Want anders is het vrijwel onbruikbaar om hier (met momenteel 3 mensen) te gebruiken. De foto's staan op mijn pc gedeeld. Maar iedereen zou moeten kunnen zoeken in één programma en de foto's kunnen vinden.

EDIT: Ik kan veel informatie over de camera plaatsen en over de details van de foto, maar TE weinig over de voor mij relevante zaken. Bovendien vind ik geen search-functie terug.

Laatst bewerkt:
Find

In de linker balk, onderaan, staat naast het tabblad Metadata een pijltje naar rechts.
In dit dropdown menuutje is het bovenste item "Find".
Dit is een uitgebreide zoekfunctie.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen wat voor jullie relevante info is.
Voor mijn doeleinden (redelijk beperkt) voldoet het uitstekend.

Goet

Mega

Werkt voor mij helaas niet goed genoeg. Het probleem met veel van die programma's is ook dat als ik op mijn pc (de "server") gegevens toevoeg dat deze niet bij de foto blijven als iemand op een andere pc zoekt. Ik ga proberen een programma te schrijven in Access. Is tenminste custom. Of het lukt... .

Wegens bijzonder complex ben ik weer naar andere mogelijkheden aan het zoeken :(

Alle programma's zijn veel te complex. Ik zoek gewoon iets simpels, waar ik foto's kan inladen, CUSTOM eigenschappen kan toekennen en hier later op kan zoeken.

Ps: Adobe Bridge werkt niet fatsoenlijk over het netwerk en iPhoto is enkel voor mac.

Laatst bewerkt:
Ik werk momenteel met Picasa (van Google). Het is een gratis programma! Versie 2 is in NL. Versie 3 nog niet. Programma speurt na installatie al je harde schijven af naar fotobestanden en sorteert deze gelijk op jaar (ongeacht naam). Vervolgens kan je mappen verbergen (niet alle afbeeldingen zijn interessant, bijv. van programma's), tags aan foto(groepen) koppelen en er zitten een groot aantal bewerkingsmogelijkheden in. Succes met je keuze.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan