foto in database, voorbeeld db gevraagt

Status
Niet open voor verdere reacties.

ejdopp

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2007
ik ben vertegenwoordiger en heb in access een bezoek/klantendatabase gemaakt. nu wil ik graag dat ik een losse database heb waar foto's van de klanten in bewaard worden. (mag ook losse map met foto's zijn met een verwijzig)

het is de bedoeling dat ik vanuit mijn huidige db in een formulier waar ik op dat moment een klant selekteer op een knop kan drukken en dat ik dan een formulier krijg waar de foto's van de desbetreffende klant als tumbnails tevoorschijn komen en dat ik makkelijk een foto die op een geheugenkaartje staat via een soort browser kan toevoegen aan deze klant.

de db moet dus een veld klantnummer, naam foto en de foto zelf hebben. de foto's zullen bewaard moeten worden in een submap foto's van dezelfde map als waar de db staat.

wie kan mij hiermee helpen?

alvast bedankt

ps ik werk met acces 2003

ik heb deze databases gedownload en geopend maar ik zie niets wat hiervoor geschikt is. kun je mij vertellen waar ik moet zoeken.

gr manuel

oops

Verkeerde database genoemd. Kijk naar de Northwind.mdb. Met name het Employees form. Daarin worden fotoos getoond van werknemers. De fotoos zijn als bitmap opgeslagen in de database.

Enjoy!

zover als in deze db was ik ook gekomen maar ik wil graag met een knop in een formulier een foto kunnen toevoegen via een browser venster zonder dat ik verder iets moet aangeven alleen welke foto's ik wil en hoe ze moeten heten.

gr manuel

hierbij de bassis db met bijbehorende map. wat ik dus wil is dat ik een knop in het formulier heb die een foto vanuit een wilekeurige lokatie kopieert naar de foto map en vervolgens deze foto beschikbaar heeft in de db. de foto's zullen een jpg bestand zijn.

wie kan hier wat mee?

gr manuel

Bijlagen

Als je het probleem opdeelt in stukjes komt het er dus op neer dat je
1 een dialoog scherm wilt zien waarin je de lokatie van je doc opgeeft
2 je wilt code om een bestandje te kopieren of verplaatsen.

In het tweede geval moet de eindlokatie natuurlijk wel bekend zijn.

1 Voor het dialoog scherm gebruik je een commdlg schermpje.
2 ff zoeken op internet.

Is dit wat je zoekt? Dan weet ik het wel te vinden.

ik wil inderdaad een knop die een dialoogscherm opend om een jpg bestand te zoeken en te selekteren. vervolgens moet hij deze naar de foto map (is altijd dezelfde) kopieren en in de db aangeven dat deze foto bij de desbetreffende record hoort.

2e vraagje ik heb gezien dat access alleen bmp plaatjes ondersteund. is er een mogelijkheid om toch jpg te ondersteunen?

gr manuel

Heb je dat al geprobeerd?
Als je een image control selecteert dan komt er een dialoog scherm tevoorschijn waarin je onder andere ook jpg kan selecteren.

we komen in de buurt. nu moet hij nog het bestand een naam geven want hij geeft het nu een standaard naam met mdb extentie. ook moet hij dat nu koppelen aan een tabel

alvas bedankt voor je moeite want ik heb helemaal totaal geen kennis van vb

gr manuel

Je kan het filter aanpassen zodat je in je dialoog box niet alleen mdb files ziet maar ook bijvoorbeeld jpg
Code:
      .Filters.Clear
      .Filters.Add "Access databases", "*.mdb", 1
      .Filters.Add "Plaatjes", "*.jpg", 2
      .Filters.Add "Alle bestanden", "*.*", 3
Als je verder de routine btnCopyClick aanpast dan kan hij in iedere willekeurige extensie opslaan. Hiermee veranderd de destination niet. Alleen de naam. bijvoorbeeld een tekstbestand blijft een tekstbestand ook al geeft je de extensie .xls mee.
Code:
Private Sub btnCopy_Click()
    dim strNieuwenaam as string

strNieuwenaam = "Weet ik veel.txt"

If cp(Me.txtBestand, "C:\Temp" & strNieuwenaam) Then
        MsgBox "Done"
    Else
        MsgBox "Kopieren mislukt"
    End If
End Sub
Variaties hierop moet je zelf bedenken.

dank je, het wordt me nu redelijk duidelijk. nog 2 vraagjes

kan ik de bestandsnaam ook een waarde uit een veld in het formulier geven ipv een vaste naam?

hoe zorg ik er voor dat het ole objectveld automatisch gevuld wordt met dit net gekopieerd bestand?

alvast bedankt
gr manuel

Verander
Code:
strNieuwenaam = "Weet ik veel.txt"
in
Code:
strNieuwenaam = me.txtFilename
Je image object heeft een property "image" of "afbeelding". Vul die met het volledige pad waar je jpg staat. Probleem opgelost

nieuwe database met zelfde probleem

ik heb bovenstaand probleem toendertijd gehad en opgelost maar ik weet niet meer hoe ik het heb gedaan.

wat ik nu zoek is een kleine database met 1 tabel deze moet hebben 3 velden

1- klantnaam
2- omschrijving document
3- ole object met een document

er moet een formulier zijn die dmv een knop een selectiescherm opent waar ik elk wilekeurig bestand kan selecteren. vervolgens klik ik op ok dan moet hij het geselecteerde bestand in de db als ole object opnemen.

wie kan dit voor mij maken evt op basis van bovengenoemd voorbeeld van guus (of als guus er nog is ;-)

alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan