Foto's bewerken met Mac

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kimx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Kimx

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2008
Ik heb gemerkt dat je met iPhoto al een klein beetje foto's kunt bewerken. Nu ben ik absoluut geen Photoshopper of iets in die richting, iets simpels om foto's mee te bewerken is voor mij al meer dan voldoende.
Ik heb alleen gehoord dat je met Macs ontzettend ver kunt gaan wat betreft grafische zooi. Hoezo eigenlijk? Wat kun je er nog meer mee doen dan?
En weet iemand nog een simpel programmaatje voor foto's te bewerken? Ik wil namelijk altijd een randje om mijn foto's hebben en ik heb gemerkt dat dat met iPhoto niet kan. Of is daar een andere oplossing voor?

Alvast bedankt!

Wil je de foto's afdrukken, KimX?

En wat betreft "de grafische zooi".
Macs waren/zijn, dat laat ik even in het midden, wat handiger voor grafici.
Minder handelingen en zo. En het scherm was/is iets beter toegespitst op
grafisch werk.

LaPasta

Wil je de foto's afdrukken, KimX?

En wat betreft "de grafische zooi".
Macs waren/zijn, dat laat ik even in het midden, wat handiger voor grafici.
Minder handelingen en zo. En het scherm was/is iets beter toegespitst op
grafisch werk.

LaPasta

Ja, ik noemde het maar even zo, ik heb er verder ook totaal geen verstand van namelijk ;). Maar bedankt in ieder geval voor je uitleg.

Ik hoef de foto's niet af te drukken, ik hoef enkel een programmaatje te hebben waarmee kaders kunnen worden gemaakt.

KimX

Kijk even hier. Heel veel software voor je mac. Er zal vast wel een programma zijn om je foto's te kaderen.

LaPasta

Let wel op dat PhotoToolCM alleen werkt op Jaguar (10.2) en Panther (10.3).
Tiger (10.4) en Leopard (10.5) zou wel kunnen, maar kan problemen geven.

LaPasta

Bedankt allebei!

Heb al andere programma's geïnstalleerd uit het rijtje, maar tot nog toe nog niet echt iets gevonden. Ik zal dit eens gaan proberen!

Ik heb het gebruikt met Tiger en later ook met Leopard 10.5. Een enkele keer wilde het wel eens vastlopen na bepaalde acties. Dan moest ik de Finder weleens herstarten. Het heeft me niet weerhouden, want het werkte verder wel handig.

Ik krijg hem niet gedownload: ik krijg alleen maar een document met allemaal codes en dergelijke erin.
Dus ik denk dat dat programma er voor mij niet in zit?

Het bestand is in een minder gangbaar formaat "gezipt".
Je moet het niet met een teksteditor openen maar met Stuffit uitpakken.
http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/stuffitexpander.html
Voor de freeware versie.

Ik heb hem zelf ook nog als een dmg-file staan;
download als dmg

Dank je wel. Ik heb de laatste link gebruikt en daar deed hij het wel, maar nu moet ik het openen met een ander programma. Welk programma moet ik daarvoor kiezen?

Als het goed is krijg je dit venster na het open van de .dmg
(een dmg zou je standaard moeten openen met het "schijfhulpprogramma")

phototool.jpg

Vervolgens kun je het script "Install PhotoToolCM gebruiken om het te installeren.
Na opnieuw inloggen of herstart zit de plugin in de Finder en kun je de opties via rechtsklik op een foto-bestand vinden.
screen-ptcm-1.jpg

Dat is bij mij juist het probleem. Ik kan het wel installeren en dan staat er dat de installatie is geslaagd, maar na het herstarten/inloggen staat het niet in de Finder. Als ik dan ga zoeken naar het programma, kan ik het ook niet openen, maar moet ik het weer opnieuw installeren.

Ik heb het nu nog eens geprobeerd op m'n ibook waar het nog niet op stond.

Installatie via het script, Uitvoeren voor de current user, daarna volgt een melding dat minimaal de finder opnieuw gestart moet worden.
Dat heb ik nu zelf gedaan via het "Forceer stop" venster, anders gaat ie eerst helemaal opnieuw opstarten.
Daarna werkt het voor afbeeldingen in ieder geval in "jpg-formaat".
het is in Leopard na rechtsklik dan te vinden bij "Meer>".
Zie;
ptool.jpg

Hier de oplossing

Start iphoto op en kies de foto waar je de witte rand om wilt hebben.

Druk nu links op de printer. nu kan je kiezen uit (standaard, contactvel, enz enz).
Kies de optie Standaard en ga verder met DRUK AF
Nu krijg en een scherm te zien. hier maak je de keuze Voorvertoning.

Nu is de foto te zien met de witte rand.

Ga nu boven in je scherm naar Archief waar je nu de keuze maakt van Bewaar als .

Nu kan je de foto een nieuwe naam geven en de locatie bepalen.
Onder structuur kies je nu ( Jpeg, BMP, enz enz) Klik nu op Bewaar en je foto met een witte rand gereed.

veel plezier .

------------------------------

iMac 5,1- OSX 10.5.3
2.4 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB geheugen

Canon EOS 450D + Sigma 18-200 OS
Canon Speedlite 430EX

Sommige dingen zijn zo mackelijk dat je het wel eens vergeet dat je op een Mac werkt.
Dank u zeer voor deze zeer uitbundige uitleg, Samenfotograver.

LaPasta

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan