Foto's in Powerpoint allemaal even groot - ongeacht formaat foto

Status
Niet open voor verdere reacties.

chloechloe

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2014
Hallo allemaal

Na talloos veel rondsurfen en zoeken op internet en verschillende fora denk ik dat de oplossing voor mijn vraag nog niet online staat, dus bij deze.
Ik begin even bij het begin:

Ik moet een standaard lay-out maken voor het bedrijf waar ik stage doe voor hun 'catalogus' (een map met foto's van containers die ze ontworpen hebben). De enige optie om dat te maken was Word of Powerpoint, dus heb ik voor PP gekozen. Ik maakte een basis diapresentatie waar ze enkel dia's in te voegen hebben, foto's er aan toe te voegen en de naam van alle titels te veranderen. Alle kadertjes hebben de juiste opmaak en alle fotovakken dezelfde grootte. Ik heb verschillende dia's gemaakt: één foto, twee foto's, drie foto's en vier foto's, naar gelang hoeveel goede foto's per container ze hebben. Die 'goede foto's' zijn zogenaamde 'photos détourées' (ik ben in Parijs), wat foto's zijn van containers waar de achtergrond van wit gemaakt is. Om toch een duidelijk onderscheid en een beetje strakheid te hebben in de lay-out, heb ik lichtgrijze kadertjes toegevoegd die rond de foto's komen als je ze invoegt.

Afbeelding dia.jpg

Zoals je ziet zijn alle fotokaders even groot, manueel aangepast onder 'grootte' en 'breedte' tot dezelfde afmeting. Mijn probleem is nu, éénmaal je foto's invoegt, zijn die foto's niet meer even groot. Ik weet dat dat ligt aan de resolutie en vorm van foto's (4:3 of 16:9 of nog een ander formaat), maar is er een oplossing die ervoor zorgt dat die kaders dezelfde grootte blijven en dat de foto's daarin worden aangepast? Mijn baas wil namelijk graag dat die foto's (of toch die kadertjes) mooi even groot zijn.
Je kunt dat wel manueel aanpassen eenmaal de foto's zijn ingevoegd, maar het probleem is dat het niet ik is die die Powerpoint moet gebruiken achteraf, dus heb ik daar geen zicht op dan. Daarnaast zijn zij die het wel moeten gebruiken technisch tekenaars, en ik betwijfel of ze veel moeite zullen steken in het verzorgen van de lay-out en prutswerkjes als dat (als je ziet hoe ze nu hun 'catalogus' maken).

Afbeelding dia met foto's.jpg

Iemand een idee?

Groetjes
Chloé

In het Diamodel van je dia-indeling kun je rechtsklikken op het object en <Vorm opmaken> kiezen om de eigenschappen aanpassen. Bij <Grootte> heb je de optie <Hoogte-Breedteverhouding vergrenden>. Als je die aan zet, worden afbeeldingen altijd bínnen het formaat geïmporteerd. Te kleine afbeeldingen worden overigens niet vergroot, dus wellicht dat je daar dan nog problemen mee kan krijgen, maar als de afbeeldingen groot genoeg zijn heb je daar geen last van.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Ik heb even gezocht, maar ik vind die optie niet, denk ik (Franse Powerpoint, de benaming is anders). Wat ik vind als ik rechts klik is 'format de la forme' en dan 'taille' en dan vink ik 'proportionnelle' aan, wat ik denk dat hetzelfde is, maar daarmee is het probleem niet opgelost..

Image3.jpg

Kun je eventueel eens de optie tonen in een printscreen? Hier werk ik met Windows XP, maar wel met Powerpoint 2010, misschien is het anders.

Je hebt dezelfde instellingen als ik en dus ook hetzelfde vinkje, maar blijkbaar werkt PP bij jou toch anders. Ik gebruik ook PP 2010 dus daar ligt het niet aan. Zoals ik al aangaf, blijft de afbeelding bij mij binnen de maten van het object, ongeacht de oorspronkelijke grootte. Dus het moet ergens anders ingesteld zijn; ik zoek nog even verder.

Kun je nog een plaatje maken van de Diamodel pagina?

Dat bedoelde ik inderdaad :). Zo te zien staat alles daar goed. Dan blijft er nog één vraag over: wat bedoel je eigenlijk? :) Want ik interpreteerde de vraag zo: je importeert een foto in een tekstvak, en die foto gaat vervolgens met de afmetingen van het tekstak aan de haal; maakt hem groter of kleiner al naar gelang de foto.

Maar ergens vermoed ik dat je iets anders wilt, namelijk dat het kader volledig wordt gevuld met de foto. Ongeacht de fysieke afmeting van die foto. Dus bij een vierkante foto vult-ie het kader niet goed, en wil je dat wel, en een foto 2:3 vult ook niet goed, en die moet dan ook passend worden gemaakt. De vierkante foto moet dan worden uitgerekt of bijgesneden, en de 2:3 moet 'ingedrukt' worden of bijgesneden.

Ja, OctaFish, dat bedoel ik inderdaad :-)

Dat is wat mijn baas ook wil, dat de lijnen, het kader, rond de foto allemaal op één lijn zijn en alle kaders even ver van elkaar, wat ik dus alleen kan bereiken door mijn foto aan te passen aan mijn kader. Nu is het zo dat de foto's wel bìnnen die verhoudingen (die ik heb ingesteld) blijven, maar de foto neemt nìet die verhouding aan, en dat wil ik net wel, ofwel door bij te snijden, ofwel door vergroting of nog iets anders. En het liefst dus automatisch :-)

Bedankt André voor de link, maar het is heel wat ingewikkelder.

Ik denk niet dat het in PowerPoint kan, want ik heb die optie nooit gezien daar. Maar in Access is het mogelijk om plaatjes in te lezen en de eigenschap van het object aan te passen naar <Uitsnede>, <Kader vullen> of <In- en uitzoomen>. In de laatste 2 opties wordt het beeld dus wel op de een of andere manier verminkt, omdat je ofwel iets kwijtraakt, ofwel één van de dimensies verandert.
De optie <Formaatmodus> heet in het Engels <SizeMode> en wellicht is het met programmeren nog wel te doen.
Maar dit:
De enige optie om dat te maken was Word of Powerpoint, dus heb ik voor PP gekozen.
Is dus niet helemaal, want je kunt heel goed met een Access database met formulier + rapport kunnen werken :)

Hoh, maar ik kan he-le-maal niet met Access werken, nog nooit gedaan trouwens.. En als ik dat nu allemaal moet beginnen uitzoeken verlies ik nog meer tijd, dan ik nu al gedaan heb met het zoeken naar een oplossing. Het zal dus maar zo te doen zijn in Powerpoint, mijn baas zal moeten tevreden zijn. :-) Ik kan eventueel de dingen die ik nog maak handmatig een beetje aanpassen, en dan later zal het zo moeten blijven..

Bedankt voor je hulp!

Graag gedaan. Je zou eens kunnen kijken of er mensen zijn die wél wat met Access kunnen, want wat je wilt (catalogus maken met foto's) is een perfecte klus voor Access :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan