Foto's invoegen met steeds dezelfde maat

Status
Niet open voor verdere reacties.

bergfietser

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 dec 2011
Kan ik in word instellen dat telkens ik een foto invoeg, deze foto's automatisch in dezelfde maat worden weergegegen? (dezelfde hoogte want hoogte-breedte verhouding moet gerespecteerd worden)

Om op die manier te vermijden dat ik steeds weer moet bijsnijden.

Alvast bedankt voor jullie hulp, David

Automatisch? volgens mij niet. Wel zou het mogelijk moeten zijn om met een macro door alle afbeeldingen te lopen en dan eenmalig aan te passen. Ik heb zoiets enige malen gedaan voor excel. Ik neem aan dat word het ook toelaat.

Bij het automatisch aanpassen van een afbeelding heb je met twee zaken te maken: de afbeeldingseigenschappen Hoogte en Breedte. Als je een afbeelding met een macro vergroot of verkleint, dan kun je in het venster <Afbeeldingseigenschappen> nog wel een optie selecteren of de verhoudingen bewaard moeten blijven of niet, maar in een macro heeft dat niet zoveel zin. Daar moet je de exacte maten weten. Daarom moet je eerst een vergrotingsfactor bereken op basis van de gewenste breedte. Bijvoorbeeld zo:

Code:
Sub Afbeelding_8cm()
Dim sFile() As String, sPad As String
Dim iFactor As Double
Dim tmp

sPad = "C:\My Documents\Mijn afbeeldingen\"
    tmp = InputBox("Typ een afbeelding", "Afbeelding")
    sPad = sPad & tmp
    Selection.InlineShapes.AddPicture FileName:=sPad, LinkToFile:=False, SaveWithDocument:=True

With Selection
        .MoveLeft Unit:=wdCharacter, Count:=1, Extend:=wdExtend
        With .InlineShapes(1)
            iFactor = (226.75 / .Width)
            .Height = .Height * iFactor
            .Width = .Width * iFactor
        End With
    End With
    Selection.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=1
End Sub

Dit voorbeeldje kun je denk ik zelf wel aanpassen; in een bestaand document loop je met een lus door alle afbeeldingsobjecten, en laat je de iFactor berekenen en toepassen op je afbeelding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan