foto's invoegen op rapport vanuit bepaalde bestandsmap

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chris Cools

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2008
Berichten
152
Hallo,

weten jullie een manier waarop ik in access op een rapport foto's kan bijvoegen van het artikel uit een record?
De bedoeling is om snel mini-catalogussen te maken, langs de ene kant is er dus een lijstje met artikels die op een rapportje moeten komen, en op dat rapport zou dan de foto moeten komen die op een bepaalde map op ons netwerk staat.
De naam van de foto is gelijk aan de naam van het artikel (plus .jpg).

kan ik dus via een relatief pad bvb "n:\foto's\groot\" & "naam artikel" & ".jpg" via een bepaald object deze foto naast het artikel krijgen?

ik weet niet of ik het duidelijk uitleg... :)
Als iemand hier mee kan helpen zou zeer leuk zijn, hier verspeel ik wekelijks een tiental-uren mee... :-(

thanx!

chris
 
Zet een "image" object (uit de werkset) op het rapport, met als naam b.v. imgFoto
Plaats er een willekeurig plaatje in
Zet "size mode" op "zoom"
Zet "picture type" op "linked"
Op het rapport staat ook een veld van "naam artikel", naam van dit veld b.v. txtNaamArtikel

Zet bij de "on format" gebeurtenis van de sectie op het rapport waar het plaatje staat (meestal Detail) de volgende code
Code:
Private Sub Detail_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
    Me!imgFoto.Picture = "n:\foto's\groot\" & Me!txtNaamArtikel & ".jpg"
End Sub

Denk er aan, dat vooral bij 'grote' foto's en veel records, de opmaak van het rapport een hele tijd kan duren.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

alvast bedankt voor het antwoord!
ik heb gedaan wat je gezegd hebt, heb wel hier en daar nog een aanpassing moeten doen naar naam en pad, maar toch doet het het niet...

ik heb nu wel een access in het nederlands en ben niet zeker welke eigenschappen je juist bedoelt met size mode en on format, misschien heb ik daar nog een fout tegen gemaakt...?
moet bij de code het stukje me!txtNaamArtikel ook niet tussen aanhalingstekens?

grtz,

chris
 
On Format is de gebeurtenis <Bij opmaken>. Een afbeelding heeft de eigenschappen <Afbeeldingstype> die je op Gekoppeld moet zetten, en <Formaat modus> die je op <Kader vullen> zet. De code van Harry is verder correct; het zal bij jou ongetwijfeld met andere (veld)namen geregeld zijn... En dan heb je uiteraard ook nog de padverwijzing die je moet aanpassen.
 
moet bij de code het stukje me!txtNaamArtikel ook niet tussen aanhalingstekens?
Nee, want dat veld bevat nu juist (per record) de naam van het artikel, en is dus de variabele naam, die ook in de betreffende bestandsnaam moet voorkomen.
Als alle foto's niet dezelfde afmetingen hebben, of je weet dat niet, dan altijd voor Size mode (Formaat modus) voor zoom (kader niet vullen) kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog eens bekeken, de velden noemen Artikel en Afbeelding1.
dit is de code:

Code:
Option Compare Database



Private Sub Details_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
     Me!Afbeelding1.Picture = "N:\Programmas\Feniks.Fotos\Pomax\Big\" & "Me!artikel" & ".jpg"

End Sub

ik voeg de acces file toe, zouden jullie eens een blik willen werpen wat er verkeerd zou zijn?

thanx!!!
 

Bijlagen

  • foto's.zip
    41,5 KB · Weergaven: 62
Bij mij doet-ie het, zonder eigenlijke aanpassingen in de code. Wel moest ik de DBPix bibliotheek verwijderen.
 
Hallo,

ik heb het hier nu bij mij thuis nog eens geprobeerd en daar lukt het wel.
het is te zeggen, als ik het rapport draai krijg ik gewoon de standaardfoto te zien,
maar als ik afdrukvoorbeeld neem, dan krijg ik wel de goeie foto's te zien.
morgenvroeg nog eens proberen op het werk!!

grtz,

chris
 
kon niet wachten tot morgen en heb het al via remote geprobeerd en ook daar lukt het!!!

thanx guys!

nu heb ik wel een probleem gemerkt voor artikels waarvoor geen foto terug te vinden is in de doelmap... daar loopt het rapport wel op vast.
is er een mogelijkheid om bij het niet vinden van een foto een default foto te plaatsen?

grtz,

chris
 
En wat is een default foto? Ik zou in het rapport eerder die records wegfilteren die geen foto hebben; die zijn namelijk niet interessant.
 
Mogelijke oplossing:

Zet achter "Afbeelding1" een label met de tekst 'Foto niet beschikbaar' o.i.d.
Het label achter "Afbeelding1" plaatsen, gaat via menu Format - Send to back (sorry engelstalige versie en Access XP)
Code veranderen in:
Code:
    Dim s                     As String
    s = "N:\Programmas\Feniks.Fotos\Pomax\Big\" & Me!artikel & ".jpg"

    If Dir(s) <> "" Then
        Me!Afbeelding1.Picture = s
        Me!Afbeelding1.Visible = True
    Else
        Me!Afbeelding1.Picture = ""
        Me!Afbeelding1.Visible = False
    End If
 
Laatst bewerkt:
Hello,

met de aanpassing van de code naar je laatste suggestie werkt het wel!
De reden dat we de artikels zonder foto ook willen laten zien is omdat deze in een brochure moeten komen, waar we nog andere info ook laten zien.
bvb prijs, vrije stock, kortingen, omschrijving, etcetera.
zonder foto is idd minder interessant, maar als we niets laten zien dan gaan onze
klanten zeker al niets kunnen kopen.

nu merk ik wel dat van de moment dat er meer dan 800 foto's in het document komen
dat het rapport blokkeert. dan krijg ik de melding dat van een bepaald artikel de foto
niet te openen is. als ik dan een nieuwe fotolijst maak waar dat artikel zeker inzit, maar dan met minder foto's is er plots geen probleem.
ik heb het dit weekend verschillende malen getest en telkens tussen de 800 en 900 foto's begint het te blokkeren, daaronder werkt het perfect.

hebben jullie een idee waarom dit zou kunnen zijn?

grtz
chris
 
Een mogelijke optie is om de hoeveelheid records via een query te beperken, en er dan meerdere rapporten van te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan