Hoi marbo2,
... Als ik een geüploade foto bekijk zie ik geen <br> staan in de regel ...
... op onderstaand forum is alles het zelfde ingesteld als andere forum ...
O.k., nu kan ik weer iets zien.
Maar ook in het andere forum zijn er wel degelijk 2 <br>'s na elke link met een afbeelding! Zie
dit screenshot met de code.

Of de broncode van deze kopie:
http://bliksekaters.nl/tests/dv-forum-ori.htm
Maar behalve het CMS dat die <br>'s kan plaatsen, is er denk ik nog een mogelijkheid: de uploaders kunnen ze er misschien zelf bij zetten! :shocked:
- Dat zou niet onlogisch zijn, want als je ze (zoals het nu in elkaar zit) naast elkaar zet, dan komen ze pal tegen elkaar aan te staan, wat niet zo mooi is.
Maar er is een kans dat je het achteraf kunt corrigeren (of het CMS of de uploader de <br>'s zou plaatsen maakt dan niet uit).
Daarvoor is nodig dat je een javascript-bestandje op de server zet, en in de pagina's een verwijsregel daarnaartoe.
Toelichting
Dit is precies dezelfde pagina, alleen zit helemaal op het eind (vlak voor de </body></html>) een verwijsregeltje naar een javascript:
HTML:
...
<script type="text/javascript" src=".../scripts/delete-br.js"></script>
</body>
<html>
Eventueel zou het ook vlak voor de </head> geplaatst kunnen worden.
- Het gaat om dit script, dat hier klaar staat voor de download: delete-br.js

Hierin worden eerst alle <div>'s van de pagina doorgelopen.
Zodra er eentje bij zit die een
class="vt-postcontent" heeft, dan is dat een blok in de pagina waar een bericht in zit.
Bij zo'n bericht-blok worden vervolgens alle links doorgelopen.
Zit daar een link bij waar een image in zit, dan komt de fabriek in werking:
- Om te beginnen worden de link-onderstrepingen onder het image weggehaald.
- Dan krijgt het image rondom een marge, tegen het tegen elkaar aan plakken.
- Daarna gaat een functie detectBR() in werking, die kijkt of er meteen na de link <a> een volgend element zit (een "nextSibling") dat een <br> is.
- Zo ja, dan wordt dit met display:none weggehaald van het scherm.
- Daarna herhaalt de functie zich, om te kijken of er na de <br> nog een of meer <br>'s zitten; dan worden die ook weggehaald.
- Zijn alle <br>'s na een link weg, dan wordt de volgende link met image gepakt, en gebeurt het opnieuw.
- Net zo lang tot alle links met <br>'s geweest zijn.
Daarna komt het volgende berichtblok aan de beurt; zit daar ook een kolommetje images in, dan komt de fabriek weer tot leven. Zit er niks in, dan snel naar het volgende berichtblok.
Tot alle berichtblokken geweest zijn, en de images allemaal naast elkaar zijn gerangschikt.
Gelukkig kunnen browsers dit veel sneller dan ik het kan opschrijven.
Maar het staat of valt er dus mee, of je het javascript in de forumpagina's kunt stoppen.
En misschien zijn er voor Internet Explorer nog aanvullende maatregelen nodig (ik kan IE8 en IE9 hier niet testen).
Met vriendelijke groet,
CSShunter