Foto's openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Manuel79

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2007
Goedemorgen,

Mijn PC heeft een virus gehad en als ik nu mijn opgeslagen foto's wil openen krijg ik een foutmelding:

Er is een fout opgetreden bij het laden van C:Windows\system32\shimgvw.dll Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Hoe kan dit en nog belangrijker hoe los ik dit op?

Bij voorbaat dank,

Groeten Manuel

Ok bedankt, maar als ik je link open en een scan wil laten uitvoeren (of was dat niet de bedoeling) krijg ik de foutmelding dat dit geen geldige Win32 toepassing is.

Hoe nu verder?

Deze dll heeft een zwak punt waarmee via niet te vertrouwen websites of links in e-mail wmf bestanden schade kunnen toebrengen. Technisch weet ik daar verder niks van maar het onderwerp wordt behandeld op http://www.auditmypc.com/process/shimgvw.asp

Het bestand shimgvw.dll kan inderdaad verwijderd zijn. Het is de Windows afbeelding en fax viewer. je kunt het downloaden en in de Windows System32 map plaatsen. Daarna registreren met de opdracht regsvr32 %windir%\system32\shimgvw.dll

Helaas, ook geen succes. Ik krijg de melding dat ik geen rechten heb terwijl ik als eigenaar ben ingelogd. Hoe nu verder?

Stel liever een tweede vraag over het probleem met de rechten want dat zal tegelijk zijn opgetreden maar is een ander probleem.

Ik begrijp niet hoe je dit hebt en wat het bestand precies doet manuel79. Daarom probeerde ik mijn C:Windows\system32\shimgvw.dll te verwijderen en met het bekende programma IrfanView een afbeelding te bekijken. Dat lukte. Toen ik in de map system32 keek zag ik dat shimgvw.dll hierin opnieuw gemaakt is.

Hernoem dus het bestand C:Windows\system32\shimgvw.dll, als je dat nog hebt, in shimgvw.bak en probeer met IrfanView een afbeeldingsbestand te openen. Als dat lukt kan je dus in ieder geval al afbeeldingen bekijken en kijk vervolgens of shimgvw.dll bij jou ook hersteld is in de map system32 en of je dan nog foutmeldingen krijgt.

Een virusscanner kan veranderingen vaak nog terugdraaien en een herstelinstallatie van Windows, met behoud van programma's en instellingen, ligt misschien voor de hand als je meerdere problemen hebt (voor een herstelinstallatie moet je Explorer 7 eerst helemaal verwijderen anders doet Explorer 6 het mogelijk niet). Of een herstelinstallatie werkt voor het probleem met het account weet ik niet maar een herstelpunt terugzetten anders wel omdat dat juist de instellingen terug zet (na een herstelinstallatie heb je geen herstelpunten meer en moet je ook weer updaten). Kijk voor herstelpunten bij Start - Alle programma's - Bureau accessoires - Systeemwerkset - Systeemherstel. Ze gaan, afhankelijk van de ruimte die je er voor reserveert, tot ongeveer twee maanden terug. Windows kan de beveiligde systeembestanden, in veilige modus, controleren en repareren met de opdracht sfc /scannow. Dat kan altijd nuttig zijn. Je moet dan de Windows CDRom bij de hand hebben.

Probeer eerst goed advies te krijgen over de problemen voor dat je met herstellen of herstelpunten ingrijpt maar de herstelpunten worden dus wel gaandeweg overschreven met recentere.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan