Foto's voor websites

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsjee

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2007
Heuj,

Ik wil een kleine honderd foto's coverten om ze geschikt te maken voor websites.
Doe dat dmv Photoshop CS 3, en dan Save for Web& Devices; het duurt echter erg lang als je zoveel foto's moet doen. En in de toekomst komen er zeker nog een stuk of 500 foto's bij.

Weet iemand een programma dat in 1 x een map om kan zetten o.i.d? Ik heb Amazing Photo Editor gedownload en 1 map omgezet; de foto's zijn echt van ontzettende rot kwaliteit =(.
Weet iemand een beter idee?

Mvg,

Niels

Ik heb een gigantische kwaliteitsverlies =(. Had ik met dat andere programmatje ook..
Weet niemand een programma dat de kwaliteit behoudt?

IIg toch bedankt voor je input Peter ;)

Gr. Niels

Betekent dit onder de aandacht brengen of opgelost?

Om foto's te resizen (dit is toch wat je zoekt?) gebruik ik Easy Thumbnails

http://www.fookes.com/ezthumbs/

Er is ook een handleiding bij (is niet zo moeilijk). De instellingen laat ik op standaard staan (algoritme [Smart] en 80% jpg-kwaliteit) geeft goede resultaten. Om te verkleinen vul je maximale breedte en hoogte in en dan Shrink to fit (vervormt niet).

Doe wel altijd eerst een test op één foto. Anders kan je voor verrassingen komen te staan, bijvoorbeeld als alle foto's alleen lezen zijn...

O ja, maak eerst een kopietje van alle foto's want die worden gewoon overschreven, tenzij mss als je "save in" gebruikt, maar dat heb ik nog nooit gedaan; of wss komt het omdat ik bij "new name" altijd "add nothing" aanduidt, dan zal hij ze overschrijven.

Laatst bewerkt:
Waarom niet in Photoshop zelf?

Heb je nog nooit met "handelingen" gewerkt, waarmee je alle bewerkingen zelf kan samenstellen en vervolgens op een groot aantal foto's los laat?
Je hebt echt alle controle als je het eenmaal door hebt, zoals verkleinen, contrast optimaliseren, randje er om maken, verscherpen, de hele mikmak.

Yup, je kan in photoshop een heleboel foto's tergelijkertijd llaten opslaan onder 't zelfde formaat etc. Zelfs in de CS2 kon je dit al. Ik zou wel even moeten kijken hoe 't moet (is lang geleden) en ben nu op m'n werk en hier hebben ze geen photoshop staan :)

Ok! Da's leuk om te horen, ik ga die functie meteen zoeken:).

Bedankt!

Functie gevonden- denk ik...File-Scripts-Image Processor... Probleem is echter dat ie niet doet waddik wil. Ik kan de fotos niet coverten naar Save for Web&Devices, en ook niet Sharpen. Of moet ik toch ergens anders zitten?

Easy Thumbnails is ook niet goed genoeg... Ik wil nl. gewoon GEEN kwaliteitsverlies :/.

Mvg, Niels

Ik doe het met "Bestand - Automatisch - Batch" en heb van tevoren via Alt-F9 een nieuwe handeling opgenomen en toegevoegd, deze selecteer je vervolgens als je de batch gaat processen.

enne, read da docs... of google.

Functie gevonden- denk ik...File-Scripts-Image Processor... Probleem is echter dat ie niet doet waddik wil. Ik kan de fotos niet coverten naar Save for Web&Devices, en ook niet Sharpen. Of moet ik toch ergens anders zitten?

Easy Thumbnails is ook niet goed genoeg... Ik wil nl. gewoon GEEN kwaliteitsverlies :/.

Mvg, Niels

Als de functie in Photoshop zit zoveel te beter.

Maar als je het aantal pixels van een foto vermindert heb je toch altijd kwaliteitsverlies?:confused:

Kwaliteit is een relatief begrip. Als je een grote foto neemt die slecht contrast heeft en een tikje vaag is, verkleind, en slim verscherpt en een fris contrast geeft, dan zal het resultaat je gegarandeerd beter bevallen dan het origineel, ondanks dat je minder pixels hebt...

Dit gaat zeker op voor weergave van foto's op websites.
Met wat slimme nabewerking kan je vrijwel elke foto nog wat opkrikken qua scherpte en contrast. (overdaad schaadt, dus enige ervaring is wel nodig)

met de jpg-resizer kan je prima batches in ieder gewenst formaat downloaden. Is gratis en onder andere hier te downloaden

Ron

Ik gebruik Irfanview om te batch-resizen. Je kunt daar behoorlijk wat zelf instellen inclusief de gewenste compressiekwaliteit en ook meteen kaders toevoegen etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan