foto's worden niet goed afgedrukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
wanner ik met mijn HP c5280 all in one een foto naar 10 bij 15 papier afdruk vanuit windows, dan gaat windows deze croppen waardoor de bovenkant en de onderkant van de foto afvallen. iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb nu foto's die goed genomen zijn en waar iedereen volledig opstaat maar wanneer ik deze ga afprinten, dan verdwijnen er stukken van ledematen.

dit heeft waarschijnlijk te maken met het genomen formaat van de foto. Dit is bijn nooit 10*15 dit wil dus zeggen dat de foto uitgetrokken wordt voor het papierformaat. Hierdoor vallen delen van de foto weg hier is helaas weinig aan te doen (bij borderless printing) je kunt wel printen met randen dan zal de afbeelding goed zijn

Bedankt voor de reactie. Is het een optie om bijv. via irfanview de foto's naar een ander formaat aan te passen?? wat ik eigenlijk raar vind, is dat er dan een mismatch zit tussen de genomen foto en de printer of het fotopapier. ergens heeft men een standaard niet gevolgt.

Dat is niet de resolutie... kijk eens bij eigenschappen van een foto hoeveel pixels in de lengte en in de breedte gaan. Ik was benieuwd of je een 2:3 of een 3:4 chip hebt.

Kan je de printerinstellingen niet aanpassen?
Jouw camera maakt foto's in de verhouding 3:4, die kan je niet zomaar op 10x15 afdrukken, dat is een verhouding van 2:3. Dat levert altiid een foto op waarop aan de lange zijden iets wegvalt (zoals nu) of je krijgt twee witte stroken aan de korte zijden.
Jouw foto's zouden perfect passen op 10 x 13,3 cm.

Klopt; probleem alleen is dat dat papier niet bestaat en dat die instelling volgens mij op de printer ontbreekt. bij de camera zelf heb ik ook die mogelijkheid niet gevonden. Ik vraag mij af of andere mensen dat zelfde probleem ook hebben en waarom een camera op dat rare formaat print.

Zelf heb ik een Canon eos, die maakt foto's in het 2:3 formaat dus daar is dat probleem niet. Heb je de meegeleverde software ook geprobeerd, of het daarmee lukt? Met Photoshop zou het ook moeten lukken, daar kan je in een print pre-view scherm nog wat laatste dingen instellen zoals afdrukgrootte en marges.

Ik ga het eens met irfanview proberen; die start wat sneller op als phososhop :D
Als ik weet hoe het aan te passen natuurlijk

Laatst bewerkt:
Ik heb de foto's op de camera zelf naar formaat 3:2 gezet. dat lijkt te helpen.

bedankt allemaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan