Fototransfer

Status
Niet open voor verdere reacties.

giezenjh

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2003
WinXPpro
Geachte helpers,
Allen een goed uiteinde maar vooral een voorspoedig 2006:thumb: !

Ik hoop dat ik hier in het goede forum zit!
Er is wat veranderd in het helpmij-programma, het is even wennen!
Probleem:
Ik heb een fototransferprobleem en heb geen idee waar ik de fout moet zoeken!
Ik maak een digitaalfoto (digitaal-camera A), ziet er op de camera normaal goed uit.
Wanneer ik het transfer naar mijn PC-computer wordt de foto heel donker tot zwart.
Via een tekenprogramma kan ik de kleuren nog wat ophalen, dat is niet gebruikelijk.
Ik heb dit probleem sinds ik WindowsXP weer geheel opnieuw heb geinstalleerd.

Met de Kerst een (optische-camera B) gekregen.

5 Proeffoto's gemaakt (goede kwaliteit te zien op de camera B dus) en deze getransfered naar mijn laptop, foto's zijn normaal kleurig te zien en ik heb ze in de laptop gesaved.
Vervolgens deze foto's naar een A diskette in de laptop getransfered.

Daarna deze diskette in mijn PC geplaatst en de foto's opgehaald.
Resultaat, foto's zijn weer donker tot zwart!

Het probleem ligt dus volgens mij in de transfer!

De Nikon driver verwijderd en opnieuw geinstalleerd, resultaat "geen verbetering".

Waar zou ik evt. nog kunnen zoeken naar een oplossing?

B.v.d en m.v.g.
Ko

Ik denk eerder dat de weergave op je monitor niet goed is. Met welk programma haal je ze op, Nikonview? Foto's in NEF opgeslagen?

Als je de foto's uitprint, zijn ze dan ook donker? Anders zijn het waarschijnlijk de instellingen van je fotoprogramma [Gammaloader].....

T.a.v Sidi,
Bedankt voor de reactie!
Ja, nikonview en de files zijn jpg bestanden.
Ko

T.a.v. ErpCity,
Ook bedankt voor de reactie!
Ik heb het nog niet geprobeerd zo'n zwarte foto te printen.
Ik ga er voor de aardigheid een stukje printen, maar ik heb weinig hoop dat de kleuren te voorschijn komen.
Ik laat je het resultaat weten.
Ko

giezenjh zei:
T.a.v Sidi,
Bedankt voor de reactie!
Ja, nikonview en de files zijn jpg bestanden.
Ko

T.a.v. ErpCity,
Ook bedankt voor de reactie!
Ik heb het nog niet geprobeerd zo'n zwarte foto te printen.
Ik ga er voor de aardigheid een stukje printen, maar ik heb weinig hoop dat de kleuren te voorschijn komen.
Ik laat je het resultaat weten.
Ko

VERVOLG:
Ik heb op de bijlage, ik hoop dat je die kunt zien, een beeld, van het beeld op de computer en daaronder een beeld van een afdruk. (ik moet hier wel schrijven dat de afdruk op papier iets lichter zwart, grijzig is maar geen kleuren heeft m.u.v grijs en zwart).

Hoi,

Ik zie geen bijlage. Let op: een bijlage mag niet groter zijn dan 100 kb

Sidi zei:
Ik denk eerder dat de weergave op je monitor niet goed is. Met welk programma haal je ze op, Nikonview? Foto's in NEF opgeslagen?

SIDI
Ik dacht dat NEF een extensie was maar dat is het niet.
Via nikon.nl@custhelp.com kom ik NEF wel tegen maar alles wat daar geschreven wordt is mij te ingewikkeld. Je moet daar wel inloggen.
Wil je daar eens kijken, dit is mijn ID ....uithoorn99 en het wachtwoord .....Kojack0.
Mijn camera is NIKON coolpix 800 en op de driver CD staat nikon version 2.5.2.
Het heeft zeker 4 jaar goed gewerkt, alleen na de recente herinstallatie van WinXPpro, mis ik de kleuren.

Gegroet,
Ko

Oe, ik zou geen inloggegevens enzo posten. Dan kun je dat beter even mailen ofzo.

Wat betreft NEF: dit is Nikons opvatting van het RAW formaat waar bijvoorbeeld Canon mee werkt. Digitale camera's voeren altijd een nabewerking uit in de camera zelf. O.a. op basis van persoonlijke instellingen, instelling voor witbalans etc. Dit wordt dan meestal als jpg op de kaart weggeschreven. Naderhand is er met grafische programma's nog wel een en ander aan te passen maar veel belangrijke informatie is dan niet aanwezig. Het RAW of voor Nikon; het NEF bestand, bevat wel alle informatie die tijdens de opname geregistreerd werd door de camera en kan dus worden gebruikt om naderhand elementaire handelingen van de opname te corrigeren zoals witbalans, onder- en overbelichting. Deze bestanden zijn vaak erg groot en vaak niet zomaar door elke imageviewer in te lezen. En daarom wilde ik weten wat voor bestand en met welk programma je de foto's inleest want als ik bijvoorbeeld een NEF open in Irfanview krijg ik een goor groen plaatje. Open ik met bijvoorbeeld Bibble Pro dan kan ik van alles aanpassen en nadien opslaan als jpeg. (Wat dus weer wel in te lezen is met Irfanview.

Ik zal zo 's op die site kijken. Zou je me intussen 's een van je foto's willen mailen zoals ze zijn opgeslagen op de desktopcomputer? Als ik ook zo'n zwart plaatje zie dan ligt het in elk geval niet aan je monitor, grafische kaart ofzo.

Sidi zei:
Oe, ik zou geen inloggegevens enzo posten. Dan kun je dat beter even mailen ofzo.

Wat betreft NEF: dit is Nikons opvatting van het RAW formaat waar bijvoorbeeld Canon mee werkt. Digitale camera's voeren altijd een nabewerking uit in de camera zelf. O.a. op basis van persoonlijke instellingen, instelling voor witbalans etc. Dit wordt dan meestal als jpg op de kaart weggeschreven. Naderhand is er met grafische programma's nog wel een en ander aan te passen maar veel belangrijke informatie is dan niet aanwezig. Het RAW of voor Nikon; het NEF bestand, bevat wel alle informatie die tijdens de opname geregistreerd werd door de camera en kan dus worden gebruikt om naderhand elementaire handelingen van de opname te corrigeren zoals witbalans, onder- en overbelichting. Deze bestanden zijn vaak erg groot en vaak niet zomaar door elke imageviewer in te lezen. En daarom wilde ik weten wat voor bestand en met welk programma je de foto's inleest want als ik bijvoorbeeld een NEF open in Irfanview krijg ik een goor groen plaatje. Open ik met bijvoorbeeld Bibble Pro dan kan ik van alles aanpassen en nadien opslaan als jpeg. (Wat dus weer wel in te lezen is met Irfanview.

Ik zal zo 's op die site kijken. Zou je me intussen 's een van je foto's willen mailen zoals ze zijn opgeslagen op de desktopcomputer? Als ik ook zo'n zwart plaatje zie dan ligt het in elk geval niet aan je monitor, grafische kaart ofzo.

1. Via picasa kan ik bij die foto enigszins de kleuren ophalen, maar zoals ik in het begin al schreef dat lukt ook met mijn tekenprogramma Picture it! Iedere foto moet ik dan bijwerken en dat vraagt veel extra tijd, voorheen was dat niet nodig.
2. Ik heb een screenshot gemaakt van die zelfde foto, getransfered van camera naar PC.
zie bijlage.

Sidi, ik ga het even hierbij laten en mij voorbereiden op Oude Jaarsavond. Er moet wat klaargezet worden etc. Ik wens jou een goed uiteinde 2005 en een Gelukkig Nieuwjaar 2006 en bedankt voor jouw help in 2005.
Misschien krijgen we het probleem "nog" in 2006 geklaard. grapje.
Helpmij heeft mij altijd naar haar beste weten kunnen helpen!
Tot volgend jaar,
Ko

Sidi ik had een lang verhaal geschreven, zag geen zenden, klikte op aanpassen... en verdween! Ik zie het nergens meer, ik moet eerst weer bekomen van de ergernis om het verhaal weer op te herschrijven.
Gegroet,
Ko

Laatst bewerkt:
giezenjh zei:
1. Via picasa kan ik bij die foto enigszins de kleuren ophalen, maar zoals ik in het begin al schreef dat lukt ook met mijn tekenprogramma Picture it! Iedere foto moet ik dan bijwerken en dat vraagt veel extra tijd, voorheen was dat niet nodig.
2. Ik heb een screenshot gemaakt van die zelfde foto, getransfered van camera naar PC.
zie bijlage.

Sidi, ik ga het even hierbij laten en mij voorbereiden op Oude Jaarsavond. Er moet wat klaargezet worden etc. Ik wens jou een goed uiteinde 2005 en een Gelukkig Nieuwjaar 2006 en bedankt voor jouw help in 2005.
Misschien krijgen we het probleem "nog" in 2006 geklaard. grapje.
Helpmij heeft mij altijd naar haar beste weten kunnen helpen!
Tot volgend jaar,
Ko

Sidi ik had een lang verhaal geschreven, zag geen zenden, klikte op aanpassen... en verdween! Ik zie het nergens meer, ik moet eerst weer bekomen van de ergernis om het verhaal weer op te herschrijven.
Gegroet,
Ko

Bericht voor SIDI en andere helpers,:thumb:

Geachte helpers,
Ik heb een week of wat geleden mijn vraag als "opgelost" aangevinkt.
Ik was het moe, vandaar maar opgelost was hij niet.
Voor jullie ervaring deel ik jullie de uiteindelijke oplossing mee.
Na nog verder veel zoeken, uiteindelijk de videokaart van de buurman gewisseld. Geen sukses! Vervolgens mijn monitor verwijderd en buurman's geplaatst. Het resultaat: het werkt, foto's worden als gebruikelijk getransfered met kleuren en al. Geen grijs of zwart verkleuring meer te zien.
Voorlopig een oude tweede hands monitor geplaatst en ook die werkt goed.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie inspanningen die dit keer, voor de eerste keer naar mijn ervaring, mijn probleem niet konden oplossen.
Vele voorgaande problemen hebben jullie wel voor mij kunnen oplossen, waarvoor ook nogmaals hartelijk dank.:thumb:
M.v.g.
Ko

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan