Opgelost #FOUT als resultaat ipv niets

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

MaitreJan

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2011
ik heb een veld waarin ik van een een ander veld alleen de dautm van de achter kant van een tekst wil gebruiken. als ik dat doe lukt dat wel maar bij de velden waarbij geen datum staat krijg ik de melding #FOUT en dat wil ik niet ik wil gewoon niets hebben.

dit is watik geschreven heb:
Expr2: IIf(Right([Aanstellingen];1)<=9;(Right([Aanstellingen];10));"")

dit is een voorbeeld van het resultaat
1719992032925.png

hoe kan ik dat oplossen

of:

Expr2: IIf(Right([Aanstellingen];1)<="9";(Right([Aanstellingen];10));"")

NoellaG bedankt dit werkt zoals ik wil. ga even kijken wat het verschil is tussen jou en mijn formule.

de <= "9": 9 wordt hier tussen aanhalingstekens geplaatst omdat het een tekstwaarde is

Niet helemaal juist natuurlijk, een 9 is altijd een getal. Maar het veld waar deze 'tekst' in staat is een tekstveld, en dan moet je dus ofwel de string als tekst behandelen, ofwel een check doen (met IsNumeric) of de opgehaalde waarde een getal is of niet.

Nope, de uitkomst van right/left/mid functies is altijd een string, wat voor karakter het ook is.
En 9 kan net zoals A, B, ... een string zijn, of een integer getal. Hangt af van het veldtype of hoe de variabele is gedefinieerd. Terug naar de schoolbanken :-) .

Ook nope van mijn kant: als je deze formule gebruikt:
Code:
IIf(IsNumeric(Right([Aanstellingen];1));(Right([Aanstellingen];10));"")
Dan werkt dat prima. Je controleert kortom of het teken een getal is of niet. 9 is dus een getal, een letter is dat (uiteraard) niet.
En daarmee heeft (mooie goedmaker voor een van de vraag afwijkende serie berichten ;)) een tweede optie om de formule te maken.

iedereen bedankt voor de antwoorden, vandaag weer wat geleerd

Mag je de vraag nog op <Opgelost> zetten :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan