Goedendag,
Wij hebben wat technische ondersteuning nodig met het openen van Office-documenten vanaf onze Network Attached Storage (netwerkschijf).
De situatie is als volgt:
Het bedrijf bestaat uit twee locaties, waarbij op iedere locatie een NAS staat en de twee locaties via een VPN-verbinding met elkaar in contact staan.
De werkstations werken allen vanaf de NAS van de betreffende locatie, omdat iedere locatie zijn eigen administratie heeft.
Op de werkstations wordt er zowel met Windows XP als Windows 7 gewerkt en werkt men enkel met Office 2007.
Sinds kort krijgt men de volgende foutmelding bij het openen van bijvoorbeeld een Word-document:
Bestand wordt al gebruikt
[Bestandsnaam] is vergrendeld om te worden bewerkt door andere gebruiker.
Wilt u:
- Een kopie met het kenmerk Alleen-lezen openen
- Een lokale kopie maken en de wijzigingen later samenvoegen
- Een bevestiging ontvangen zodra het origineel beschikbaar is
Door de derde optie te kiezen en vervolgens te wachten kan het document gewoon worden geopend, maar het is hopelijk begrijpelijk dat dit geen gewenste situatie is.
Er is onlangs een nieuwe XP-machine geplaatst met daarop de laatste updates en Office 2007.
Overigens werkt ieder werkstation met een virusscanner, maar als het goed is scannen deze de bestanden op de netwerkschijf niet.
Men mag er ook van uit gaan dat het bestand niet geopend was door een andere gebruiker, dit is op het moment van testen beoordeeld.
Daarnaast is er ongeveer een maand geleden overgestapt op een nieuwe NAS, waarbij de data simpelweg gekopieerd is van de oude NAS naar de nieuwe NAS.
Ik heb al wat onderzoek gedaan via Google en kwam ook op diverse threads van helpmij.nl uit, maar ben niets tegen gekomen dat mijn probleem kon oplossen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken?
Gezien het feit dat er twee locaties zijn die de NAS's kunnen benaderen, er diverse werkstations zijn waar vaak op gewerkt wordt en het probleem naar mijn mening in veel aspecten van het netwerk kan zitten, is stapsgewijs oorzaken uitsluiten op dit moment nog een te omslachtige taak.
Ik dank jullie alvast voor jullie aandacht, alle hulp is welkom.
Met vriendelijke groet,
Gerard Nijboer
Wij hebben wat technische ondersteuning nodig met het openen van Office-documenten vanaf onze Network Attached Storage (netwerkschijf).
De situatie is als volgt:
Het bedrijf bestaat uit twee locaties, waarbij op iedere locatie een NAS staat en de twee locaties via een VPN-verbinding met elkaar in contact staan.
De werkstations werken allen vanaf de NAS van de betreffende locatie, omdat iedere locatie zijn eigen administratie heeft.
Op de werkstations wordt er zowel met Windows XP als Windows 7 gewerkt en werkt men enkel met Office 2007.
Sinds kort krijgt men de volgende foutmelding bij het openen van bijvoorbeeld een Word-document:
Bestand wordt al gebruikt
[Bestandsnaam] is vergrendeld om te worden bewerkt door andere gebruiker.
Wilt u:
- Een kopie met het kenmerk Alleen-lezen openen
- Een lokale kopie maken en de wijzigingen later samenvoegen
- Een bevestiging ontvangen zodra het origineel beschikbaar is
Door de derde optie te kiezen en vervolgens te wachten kan het document gewoon worden geopend, maar het is hopelijk begrijpelijk dat dit geen gewenste situatie is.
Er is onlangs een nieuwe XP-machine geplaatst met daarop de laatste updates en Office 2007.
Overigens werkt ieder werkstation met een virusscanner, maar als het goed is scannen deze de bestanden op de netwerkschijf niet.
Men mag er ook van uit gaan dat het bestand niet geopend was door een andere gebruiker, dit is op het moment van testen beoordeeld.
Daarnaast is er ongeveer een maand geleden overgestapt op een nieuwe NAS, waarbij de data simpelweg gekopieerd is van de oude NAS naar de nieuwe NAS.
Ik heb al wat onderzoek gedaan via Google en kwam ook op diverse threads van helpmij.nl uit, maar ben niets tegen gekomen dat mijn probleem kon oplossen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken?
Gezien het feit dat er twee locaties zijn die de NAS's kunnen benaderen, er diverse werkstations zijn waar vaak op gewerkt wordt en het probleem naar mijn mening in veel aspecten van het netwerk kan zitten, is stapsgewijs oorzaken uitsluiten op dit moment nog een te omslachtige taak.
Ik dank jullie alvast voor jullie aandacht, alle hulp is welkom.
Met vriendelijke groet,
Gerard Nijboer