• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout bij gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

fwalraven

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2006
Hallo,

Waarom krijg ik de fout melding: "#DELING.DOOR.0!"
Als ik in cel B17 6.0 invul?
6,0 geeft geen foutmelding.

In andere cellen wordt .0 wel geaccepteerd?

Wally

Bijlagen

Misschien de cell format anders dan de rest

Volgens mij staat er tekst ipv een getal

Als ik die waarde met formule doe converteren naar numerieke waarde kom ik 60 uit

Stel de cel eens in als getal en typ dat dan opnieuw

6.0 dus zes punt nul is geen getal, vermenigvuldig maar eens met 1 dan zie je wat een getal is en wat niet.
Maak er 6 van, de rest van de optellingen kloppen natuurlijk ook niet.

Groetjes
Johan

Ctrl+H: zoek en vervang de punt door een komma en je kan de gewoon de GEMIDDELDE functie gebruiken.

De inhoud van cellen A3 C15 D15 E15 zijn getallen.
De overige zijn tekst.
In kolom B staan geen getallen daarom krijg je daar "#DELING.DOOR.0!"

Het gemiddelde in rij 30 is dus gelijk aan de inhoud van A3 C15 D15 E15

Door het celformaat van alles te veranderen in een getal van 6 cijfers achter de komma zie je deze getallen snel

@popipipo,

Code:
De inhoud van cellen A3 C15 D15 E15 zijn getallen.
De overige zijn tekst.

Heb ook middels Ctr A ook alle cellen in getal of standaard gezet.

Hoe voorkom ik dan dat die overige cellen toch tekst zijn?

Zie bericht #6 van AlexCel

Dan klopt het.

Maar waarom zijn de cellen: "A12, B8, B26, B28, C12, en E1" ,ook met .0, dan tekst?

Wally

Upload je gecorrigeerde bestandje waaruit blijkt dat "A12, B8, B26, B28, C12, en E1" nog tekst is.

Als ik alle punten verander in komma, dan is het goed.

Maar mijn vraag op uw reactie #7 was, waarom de inhoud van cellen A3 C15 D15 E15 getallen zijn en de overige cellen, dus ook: A12, B8, B26, B28, C12, en E1 tekst in mijn openingsbijlage?

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk ligt het aan hoe je de getallen importeert.

De gehele tabel is vanuit Word gekopieerd.

Dan zou toch alles tekst moeten zijn.

Wally

Misschien staat het in WORD ook zo.
A3 C15 D15 E15 met komma's
A12, B8, B26, B28, C12, en E1 met punten.

Of er staan in Word er bij sommige getallen geen punten. Dan "weet" excel wel dat het cijfers zijn, met een punt erin "denkt" excel dat het tekst is bij import.

@Popipipo en AlexCEL,

Origineel is er niet meer, omdat ik daar ook al mee aan het veranderen ben geweest'.
Er zullen dan ook best komma,s en punten erin hebben gestaan.

Ik ben de boot ingegaan omdat slechts 1 kolom de fout melding gaf.

Alles gekopieerd met komma,s en de verwerking is goed. Zie groene tabel.
Alles gekopieerd met punten en bij alle kolommen de fout melding. Zie rode tabel. Dan was het natuurlijk beter opgevallen dat er iets fout gaat.
Alles gekopieerd met komma,s en 1 kolom met punten. Slechts een kolom fout. Zie bruine tabel. He, hoe kan dit nu?

Zie bijlage.

Frans

Bijlagen

De gemiddelde functie negeert tekstwaarden, dus als alle waarden tekst zijn krijg je #DELING.DOOR.0!. Maar als er in de kolom ook maar 1 getal staat, dan krijg je geen foutwaarde want dan is er iets om het gemiddelde over te berekenen. Links uitgelijnde waarden zijn tekstwaarden, rechts-uitgelijnde zijn getallen.

Door het celformaat van alles te veranderen in een getal van 6 cijfers achter de komma zie je deze getallen snel

De gemiddelden in de bruine tabel kloppen ook niet!!!

Samengevat:
- Alleen de groene tabel is goed.
- Importeren vanuit Word met een punt resulteert meestal in tekstwaarden. Rekenen met tekstwaarden kan niet (1 gedeeld door tosti = ???), die negeert de gemiddelde functie dus.
- De tekst "6.1" is wat anders dan het cijfer 6,1.
- Staat er alleen maar tekst in een kolom krijg je een foutmelding.
- Soms heb je mazzel dat Excel de waarde herkent als getal omdat er geen punt in de tekst staat.
- Als er ook maar 1 getal in de kolom staat gaat het wel ok (maar je krijgt een uitkomst die niet klopt) en geen foutmelding.

Accepteer dit alles, ga niet verder puzzelen.

Zoek en vervang de punt door een komma en ga door, zeker nu ik de indruk krijg dat het éénmalige actie is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan