Fout bij het opstarten van Shuttle XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapJvanVeen

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Ik heb een Shuttle XP van 2004 met daarop Windows XP SP3 en alle wijzigingen.
Doordat de BIOS batterij leeg raakte heb ik de BIOS opnieuw moeten instellen. Dat is mij goed gelukt alleen zie ik in een flits, vlak voordat Windows gaat laden, een foutboodschap die iets zegt over 'ongeldige....' Helaas is de tijd te kort om het in mij op te kunnen nemen.
Is er ergens een bestandje waarin ik kan lezen welke fout het systeem ondervindt tijdens het starten.

Jaap

De foutboodschap is 'Invalid boot.ini'
Dit bestand is niet op het systeem aanwezig, wel is er een backup van dit bestand van juli 2006.
Heb dit bestand niet eerder gemist. Ik denk dat ik de BIOS nog eens terug stel en dan opnieuw instel.
Laat wel weten hoe het gaat.
Bedankt,

Jaap

Laatst bewerkt:
Gaan we proberen, verwacht niet direct antwoord. Heb een paar dagen nodig om mij voor te bereiden.
Jaap

Ok hoor, met de herstelconsole zou het prima moeten lukken. Als er een w.w. wordt gevraagd (admin w.w.) en je hebt er nooit een ingesteld, enter dan gewoon.
We horen het wel en succes!

Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik in de BIOS heb ingesteld dat het eerste opstart device CDROM is en het tweede HDD-0, wordt toch het originele systeem opgestart in plaats van de XP-2 schijf op de CDROM.

Hoe wijzig ik dat??

Ja, die is vervangen. Als ik opgeef dat 'power on via toetsenbord' dan doet het systeem dat ook. De BIOS werkt dus goed. Ook staat er een diskette in de BIOS die ik apart uit moet zetten. Ook dat werkt.

Jaap

Als je de instelling in het Bios nogmaals hebt gecontroleerd en hij start nog niet op van cd, dan kan ik me niets anders voorstellen dat de cd niet bootable is. Kun je dat op een andere pc uitproberen?

Hier even een samenvatting van mijn systeemgeschiedenis.
Systeem Shuttle XP nov. 2004 Windows XP SP1. Opgewaardeerd naar SP2 en SP3.
Spanningsproblemen gedurende 2005 en 2006. Na verschillende exercities board vervangen (transportkosten). Draai nog steeds op de eerste versie van Windows XP, dus niet opnieuw geïnstalleerd. Diverse additionele apparatuur aangekoppeld zonder problemen. Problemen ontstonden na leegraken van bios-batterij. Systeem geeft steeds aan dat boot.ini invalid is. Levert overigens geen probleem op bij normale wijze van werken. Getracht de boot.ini te herstellen d.m.v. opstarten installatieschijf. Helaas de installatieschijf wordt niet gezien als installatieschijf! Ook andere exercities uitgevoerd om de boot.ini te herstellen echter zonder resultaat. Gezien het kleine nadeel dat ik van deze fout heb zet ik mijn vraag op een laag pitje. Eventuele nieuwe vondsten zullen door mij worden gemeld. Ik heb helaas onvoldoende tijd om er diep in te duiken.
Jaap

Bedankt voor de terugmelding en jammer dat het niet volledig opgelost is. Normaal bij een ongeldige boot.ini start je systeem niet meer op.
Kun je een kopie van je boot.ini hier neerzetten? Windowstoets + r >typ>msconfig>enter>tab: boot.ini

Ik zag een ander bericht hier niet meer terug.... dat er bij msconfig geen boot.ini te voorschijn kwam...................
Hier komt de bootloader backup, als ik die in de Windows directory zet heeft dat geen beter resultaat. Waarschijnlijk zijn niet de juiste verbindingen gemaakt.
----------------------------------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
----------------------------------

Jaap

Gelukt....
In de veelheid van gegevens die op mijn scherm verschenen was ook gedurende enkele seconden de tekst 'voor opstarten vanaf CD-ROM toets een toets', die was door mij niet gezien. Nu lukte het dus wel. Overigens de boot.ini heeft nog steeds dezelfde inhoud als boven.

Zeer hartelijk dank voor de assistentie.

Jaap

Ja, die info heb ik je vergeten te vertellen (druk op een toets) ervan uitgaande dat je dat wel zou weten. Maar daar moet ik niet altijd van uitgaan. :o
Overigens de boot.ini heeft nog steeds dezelfde inhoud als boven.
Die ziet er ook heel normaal uit. :D
Mooi dat het gelukt is, graag gedaan en succes verder! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan