fout bij installatie windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikeyboy93

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Hallo,

ik heb nog een oude computer staan, tenminste de tijd van Windows XP
Dat ding is zo ontzettend traag, staat vol troep en daarom wou ik XP opnieuw erop zetten.

CDtje gezocht, serial key alles bij de hand. CD erin opnieuw installeren en na het opnieuw opstarten krijg ik het volgende in mijn scherm.

Ik heb het nog nooit eerder gedaan met XP, wel is een keer met Vista en daar ging het gewoon goed.

Ik heb een foto erbij gedaan van het scherm wat ik krijg omdat ik anders niet precies moet uitleggen wat er gebeurd.
Dus mijn vraag hoe moet ik nu toch windows XP opnieuw installeren want zo doet hij verder niks moet ik hem uitdrukken en opnieuw opstarten.foto.jpg

De foutmelding geeft al aan dat er een chkdsk gedaan moet worden. Je disk is misschien beschadigt of er zit een fout in je partitie.

Hoe misschien op te lossen: Even met hirens boot CD mini windows xp laden en dan een chkdsk /f uitvoeren

Hier kun je hirens downloaden: http://www.hirensbootcd.org/download/

Gaat dat lukken?

Met hirens kan het ook zo, maar is een stuk minder gebruiksvriendelijk

[video=youtube;i69woLYDEkI]http://www.youtube.com/watch?v=i69woLYDEkI[/video]

Dit kunnen meerdere dingen zijn..
Hier een link naar de support-site van microsoft over deze foutmelding: http://support.microsoft.com/kb/324103/nl

Het is iig om een inaccessable boot device..
Het kan zijn dat je cd niet goed is, maar ook dat je hardeschijf dood gaat.

Mijn advies: Probeer het van een andere cd en kijk of dit goed gaat ;)

Groeten

Heb je bij de installatie de optie gebruikt om de betreffende schijf te formatteren.
Doe het overnieuw en kies de optie (snel)formatteren.
Vermoedelijk zit er nog rotzooi van je vorige distributie op.

Of als je een opstartbare cd hebt (bv. Hiren's boot cd) de harde schijf formatteren en checken met CHKDSK /F en daarna een schone installatie.

Je krijgt ook een blauw scherm bij installatie van XP als in de BIOS de HD op AHCI staat en er bij de setup (F6) geen speciale AHCI-driver vanaf een flop is toegevoegd.

Heb je bij de installatie de optie gebruikt om de betreffende schijf te formatteren.
Doe het overnieuw en kies de optie (snel)formatteren.
Vermoedelijk zit er nog rotzooi van je vorige distributie op.

Of als je een opstartbare cd hebt (bv. Hiren's boot cd) de harde schijf formatteren en checken met CHKDSK /F en daarna een schone installatie.

Zover ben ik nog niet eens gekomen met het formatteren, hij geeft het echt in het begin al aan. Ik ga denk ik maar wat info opzoeken over dat CHKDSK /F. Iig bedankt.

Dan denk ik toch dat het de AHCI-setting van de HD is en dat er dus bij het begin van de setup van XP (druk F6) een flop geladen moet worden met de juiste AHCI-driver. Doe je dat niet dan stopt de setup met een blauw scherm voordat er ook maar iets gedaan kan worden.

Ik ben het met de vorige poster eens: Het zal een SATA harde schijf zijn waar je op probeert te installeren. Standaard heeft XP géén SATA drivers aan boord.
Je kunt (als je de XP driver van de SATA-controller op je moederbord ergens gevonden en uitgepakt hebt) die driver integreren in een nieuw te branden XP installatie-cd óf bijladen vanaf floppy (F6 bij de start van het XP setup) óf (in de BIOS, als die optie beschikbaar is) de SATA-controller in IDE compatible modus zetten.

Mocht je besluiten om de SATA-controller te integreren, dan kun je hem als text-based driver integreren m.b.v. nLite.
Als je slim bent integreer je dan meteen Sp2 voor XP of Sp3 voor XP, wat een stap is in nLite.

Succes,

Tijs.

Ik heb van alles geprobeerd, maar het is voor mij een beetje van waar ben ik mee bezig. Ik ben zelf super blij met mijn MacBook, puur omdat ik deze rotzooi zo zat was. CDtje erin en hij doet het, en heb nog nooit problemen ermee gehad.
Terug op het onderwerp waar het dus om gaat.. Ik weet niet meer hoe ik nu verder moet dus ik denk dat ik er maar iemand bij ga halen want ik wil het liefst hem helemaal leeg hebben zodat hij weg kan.

Iig bedankt voor de snelle reacties, helaas heeft het MIJ niet kunnen helpen maar ik heb ook te weinig verstand ervan. Ik dacht simpel CDtje erin net zoals ik het toen op mijn windows laptop.

Noem eens het merk + type moederbord, wellicht kunnen we voor je die SATA controller-driver vinden.

Alternatief vanuit de huidige draaiende XP een backup maken van je huidige drivers (incl. die SATA controller-driver) op memory-stick etc. via DoubleDriver of (alternatief programma) via Driver Magician Lite [download en gebruik de Driver Magician Lite versie of de Portable Driver Magician Lite versie].
Die drivers kun je dan via nLite integreren in de nieuwe XP CD.
PS: Let op dat je alle drivers als Plug-N-Play drivers integreert via nLite, m.u.v. de SATA controller-driver, want die moet als text-based driver integreren, zodat tijdens het tekst-gedeelte van de XP setup (waar je nu die Blue screen of death kreeg) de harde schijf wél herkend wordt.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan