Fout bij verkeerd afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goertje

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2005
Berichten
52
Als ik mn pc verkeerd afsluit (bv als ie blijft hangen), dan krijg ik ALTIJD bij de schijfcontrole (dat blauwe scherm bij opstarten) een foutmelding op 94%.. Het gaat dan om verloren bytes (die per keer wel verschillen van grootte) en of ik dit wel opslaan of niet repareren.. Ik doe dan altijd opslaan, maar nu kwam ik erachter dat Windows dan op mn vaste schijf C bepaalde file0001.chk (of doortellen naar een hoger getal) files aanmaakt PER keer dat je fout opstart.. Tot nu toe nemen die bestanden 40MB in, maar wat als ik met mn pc 2 jaar verder ben, is t dan 200MB, nou daar heb ik geen zin in dus mijn vraag is: Wat heb ik aan die .chk files? Wat moet ik ermee doen? En als ik dat dan gedaan heb, zijn ze dan rijp voor de schroot oftwel mag ik ze dan weggooien?
Waar ik ook vaak door opnieuw moet opstarten is omdat mijn pc soms wel eens niet meer uit de stand by stand komt, het beeld blijft dan in plaat van een groen lampje gewoon op oranje en als ik met de muis beweeg of op een toets duw gebeurt er niks, als ik dan handmatig uitzet en dan weer aan, springt t beeld doodleuk weer aan :S Betekent dat een kortsluitinkje of een slechte verbinding ergens?
 
Die .chk files staat in wat er gevonden is na de schijfcontrole.
Deze kan je gewoon weggooien als ze teveel ruimte innemen naar jouw mening.
 
Dankjewel

Maar wat kan ik dan met de bestanden mocht ik ze niet willen weggooien? Wat voor functie vervullen ze en hoe kan ik ze gebruiken?
 
Ik neem aan dat je Windows 98 gebruikt.....
Komt dit nu regelmatig voor, dan is het toch handig om eens te kijken wat de oorzaak is van het 'onjuist' afsluiten en wat er dan 'vastloopt'.
Met name door je laatste melding over standby lijkt het erop dat er iets met de Windowsinstallatie niet in orde is, of dat er mogelijk iets met je harde schijf aan de hand is.
Het eerste kan je verhelpen door een Windowsinstallatie over de bestaande heen te plegen. De instellingen en data blijven dan gewoon behouden.
Het tweede door schijfcontrole en -defragmentatie te plegen waarbij eventuele bad-sectors op je harde schijf worden gedetecteerd en niet meer gebruikt.
Het laatste kan er echter op duiden dat je harde schijf bezig is naar de knoppen te gaan!
 
AHH das geen GEEN GEEN GEEN goed nieuws

grr, pff naja hij is wel al 7 jaar mn lieve pc, maar dan hoeft ie nog niet dood te gaan :(

Installatie kan ik niet opnieuw doen want dit is een Compaq PC die alleen door fragmentatie (Quick Restore CD) naar zn begin punt kan worden gezet en in dat proces wordt Windows opnieuw drop gezet, dus kheb geen losse 98 CD.. kan em wel gaan downloaden, maar dat vertrouw ik niet (A)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan