Fout harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

martens

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2004
Goededag allemaal,

Ik krijg als ik op mijn pc de D schijf wil openen de melding "fout i/q apparaat"
Als ik op start>computer klik dan krijg ik alle schijven (partetities) in beeld met de grootte en de vrije ruimte erbij behalve bij de D schijf krijg ik niets vermeld over de grote en de vrije ruimte.
Hoe los ik dit op?

mvg Peter

Hoi,

Kijk en voel en hoor even in de pc of je wel wat gebeurt met de genoemde hd zo niet kijk even of de powerkabel goed zit en de sata kabeltje eveneens zit dit goed en je hebt geen beweging ben ik bang dat de hdd overleden is.

Kijk ook even voor de zekerheid in de bios of genoemde hdd te zien is.

Laatst bewerkt:
Kun je een screenshot van schijfbeheer hier neerzetten via TinyPics b.v.?

Die D: kan een partitie zijn naast de andere partities of op een andere harde schijf.

Naamloos.jpg

Hier is de screenshot.

Ik heb vanmorgen windows 7 opnieuw geïnstalleerd omdat hij dit probleem al enkele dagen geeft en hierdoor zeer traag is, ik dacht dat als ik alles opnieuw installeer dan is het probleem wel verholpen, dus mooi niet.
Er staat me nog iets bij van tijdens het opnieuw installeren dat zowel schijf C als schijf D primair stonden, kan dit de fout zijn en hoe los ik dit dan op?

Dit een schermafdruk van Windows Verkenner, niet van Schijfbeheer.
Schijfbeheer is o.a. te starten via [Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc

Tijs.

Hoi,

Spontaan naar raw bestandsform gegaan staan er belangrijke bestanden op?
en zo te zien inderdaad maar 1 hdd maar heb je inderdaad maar 1 hdd? want als hij niet werkt zie je hem ook niet in beheer.

Laatst bewerkt:
Er zijn ook tutorials op Youtube, zoals deze
Rechtsklik op het uitgepakte testdisk_win.exe bestand, en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Jij moet (dat filmpje volgend) echter de bovenste disk kiezen (1000 GB of vergelijkbaar zal daar bij staan, zodat je zeker bent de goede te pakken), daar Enter om die te selecteren, dan weer Enter voor Intel, dan Enter voor Analyse, dan Enter voor Quick Search en die zou 2 HPFS-NTFS partities moeten opleveren.
Selecteer de onderste HPFS-NTFS partitie met je pijltjestoetsen en druk Enter.
Kies p om te zien of (met HPFS/NTFS als bedachte partitie-soort) inderdaad er bestanden/mappen op te vinden zijn. q om deze bestanden-/mappenweergave te verlaten, en dan Enter en dan nog een keer Enter voor Write.
Natuurlijk alleen Write kiezen als je met p hier boven inderdaad bestanden/mappen hebt gezien op die onderste HPFS-NTFS partitie.

Instructies/links voor eigen risico. Als je twijfelt, dan zou ik de pc naar de pc-reparateur brengen en hem wijzen op deze discussiedraad op Helpmij.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je schreef "er staan veel voor mij belangrijke dingen op".

Wijzig nooit de instellingen van een harde schijf zonder eerst een "image" ervan gemaakt te hebben.
Als er dan iets fout gaat heb je altijd de image om op terug te vallen.
Nog beter: voer de wijzigingen uit op de image i.p.v. de originele schijf.

Eens, eerst image maken. Testdisk is aardig complex voor iemand met geen ervaring...
Probeer anders de trial van GetDataBack, wekrt dat ben je hooguit ca 40 euro kwijt voor een licentie.
Je hebt wel een schone, geformatteerde extra (externe of interne) hard schijf nodig om de data op te zetten die je redt. De schijf moet minimaal zo groot zijn als je D, liefst wat groter.

PS: Hij heeft toch vast wel een backup ook al zijn ze erg belangrijk.... .:o

Let wel op: De meeste image-software gaat ervan uit dat je een geldige/volledige partitie-tabel hebt op de harde schijf en backuppen (met de standaard-instellingen dan toch) alleen wat 'zichtbaar' is. Dat is hier niet het geval, dus als je een image maakt, dan moet dat op sector-niveau zijn.

Beste lijkt me in dat geval dus kloon-software (maar ook daar moet je mee uitkijken: Stel dat je de lege/nieuwe schijf over de huidige heen zet (je kloont dus de verkeerde harddisk), dan is alles weg!) die je zo instelt dat er een sector-to-sector backup wordt gemaakt.

Overigens verwacht ik geen problemen met TestDisk als de p inderdaad de mappen/bestanden oplevert die op D: zouden moeten staan. Toch blijven de waarschuwingen en disclaimers van kracht, dus mogelijk beter om het klonen en de TestDisk acties uit te laten voeren door een pc-technicus die zowel met klonen als met TestDisk ervaring heeft.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb met testdisk geprobeerd om de D schijf te veranderen maar daarna werkte er niets meer zelfs de pc startte niet meer automatisch via de bios op met de harde schijf, alles opnieuw moeten installeren maar de bios start nu nog steeds niet op via de harde schijf.

peter

Het BIOS heeft niets te maken met het opstarten via de harde schijf, behalve dat je kan instellen van welke schijf (of partitie) de pc moet opstarten.

Ik had al eerder gewaarschuwd om veranderingen aan de schijf aan te brengen zonder een "image" te maken, maar gewoon doen dus en dan verbaasd zijn dat er gegevens verloren zijn, succes ermee.

Hallo,

Ik heb met testdisk geprobeerd om de D schijf te veranderen maar daarna werkte er niets meer zelfs de pc startte niet meer automatisch via de bios op met de harde schijf, alles opnieuw moeten installeren maar de bios start nu nog steeds niet op via de harde schijf.

peter

Wat had je dan gedaan met die TestDisk?
De partitie had je alleen moeten veranderen naar een 07 bij advanced en type.
Kon ook met ptedit32 maar goed.

En je hebt windows opnieuw geïnstalleerd maar er wordt niet van de harde schijf opgestart?

ik weet niet precies wat er mis is gegaan maar ik heb windows ook opnieuw moeten installeren maar dit start niet via de harde schijf op, ik krijg bij het opstarten wat piepjes te horen en de melding dat ik F1 moet drukken en dan kom ik in de bios en moet ik de harde schijf kiezen.
Overigens schijf D is nog steeds niet omgezet.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan