Fout hernoemen gekoppelde database

Status
Niet open voor verdere reacties.

RIANXL

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2007
Ik heb 2 mdb databases.
mdb1: Back-end met tabellen
mdb2: Front-end met queries, formulieren, rapporteren en modules

mdb2 heeft een koppeling naar de tabellen in mdb1
Dit werkt allemaal prima.

Als ik de naam van mdb1 wijzig worden de tabel koppelingen in mdb2 niet meer herkent. (vanzelfsprekend)

Na vernieuwen via koppelingsbeheer worden alle tabellen weer herkend. en alles werkt zoals het hoort

Echter bij het openen van mdb2 krijg ik de melding 'Ongeldige verwijzing naar een database-object'

Als ik de naam van mdb1 weer wijzig naar de originele bestandnaam en de koppeling weer vernieuw krijg ik deze melding niet.

Het lijkt alsof access nog ergens dat pad onthoud.
Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen?
Ik werk zelf met office 2010

Bijlagen

• foutmelding.jpg
    foutmelding.jpg
    12,3 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Daarvoor hebben we toch wat meer informatie nodig; ik vermoed dat er ergens in je db 'hard' verwezen wordt naar de backend db; in dat geval werkt hernoemen en koppelingen verversen niet; dat werkt alleen voor verwijzingen naar de tabellen in je front end. Vandaar dat terug hernoemen weer wel werkt.

Ik had eerst 1 database. Ik heb een nieuwe database aangemaakt. Hierin heb ik de tabellen geimporteerd (m.u.v. mSys en uSys tabellen).
Deze tabellen heb ik in de originele database verwijderd en via extrerne gegevens > access gekoppeld.

Dus niets geks lijkt mij.

Ik heb een functie geschreven om een andere back-end database te kiezen. De front end moet kunnen worden gekopieerd en op verschillende back ends zijn in te zetten door eenvoudig een andere back-end te kiezen.

Deze functie werkt prima. De handmatige manier via koppelingsbeheer werkt precies hetzelfde. Maar in beide gevallen 'onthoud' hij dus (ergens) het originele pad.

Ik zou jou aanpak zo niet hebben gedaan; ik zou een kopie hebben gemaakt van de oorspronkelijke db, en daar dan de tabellen uit hebben verwijderd, en daarna gekoppeld met de oorspronkelijke db, dus precies andersom als wat jij hebt gedaan. Neemt niet weg dat een koppeling gewoon zou moeten werken... Ik zou die functie wel eens willen zien, want daar zou toch het probleem kunnen liggen.

Als ik mijn functie niet gebruik en gewoon werk via koppelingsbeheer krijg ik dezelfde melding dus aan de functie zal het niet liggen.

Maar... ik heb iets gevonden.

http://support.microsoft.com/kb/2475874

Een Hotfix van Microsoft. Nu heb ik het probleem niet meer.
Octafish, bedankt voor het meedenken!

Met dank aan Microsof... Mag je het draadje op Opgelost zetten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan