• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in berekening

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeNL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Goedemiddag,

Helaas zit er een fout in een berekening die ik gebruik, en kan ik deze zelf niet achterhalen.

Het bestand laat zien hoeveel batches/rijtjes er totaal in een tray passen (20 rijtjes totaal).
Tussen 2 batches in wordt een rijtje leeg berekend, tenzij het volgende nummer in een nieuwe tray begint.

- Kolom C laat de orginele grootte van de batch zien.
- Kolom F laat het aantal rijtjes zien, inclusief eventueel een rijtje leeg
- Kolom G laat zien wat de laatst gebruikte rij in de tray is

Voorbeeld:
Batch 1 gaat in 1 tray, 12 rijtjes totaal en geen rijtje leeg nodig, want het volgende nummer begint in nieuwe tray.
Batch 2 tot 4 gaat ook 1 in tray. Batch 2 en 3 moeten een extra leeg rijtje bijgerekend krijgen. Batch 4 niet. Totaal 20 rijtjes.

Tot zover alles in orde.

Vanaf batch 6 en 7 gaat er echter iets niet goed. Beide batches zijn 10 rijen groot, maar als ze in 1 tray zouden gaan,
zou batch 6 11 rijen worden (want 1 lege rij tussen de batches). Dan zou het totaal komen op 21 rijen, wat niet in de tray past.
De berekening geeft echter aan dat beide batches geplaatst kunnen worden, en dat het totaal op 20 rijen uitkomt.

Hoor graag wat ik over het hoofd zie.

Alvast bedankt,
Ben Loomans

Bijgevoegd een bestand om een en ander te verduidelijken.

Bijlagen

Hallo Ben,

Kan je hier verder mee?
Heb een andere aanpak genomen om voor jou de vulling van de trays te bepalen
de twee belangrijke formules staan in kolom K en L

Groet Gijs

Bijlagen

Ik vind het maar een onduidelijke vraag. Waarschijnlijk is dit voldoende in G8
Code:
=IF(SUM($F$7:F9)-SUM($G$7:G7)>[COLOR="#FF0000"]=[/COLOR]$H$3;SUM($F$7:F8)-SUM($G$7:G7);0)

Beste VenA,

Bedankt voor het meedenken.

Als ik echter het aantal rijen van Batch 2 en 3 verander (C9&C10) naar 8 en 11 (wat in 1 tray van 20 zou passen),
geeft hij aan dat Batch 2 een hele eigen tray krijgt, en Batch 3 dus in een nieuwe tray begint.

Indien je nog meer info nodig hebt, vraag er dan gerust naar.

Gijs:

Bedankt, ik zal me vandaag even verdiepen in je oplossing!

Gr. Ben

Beste Gijs,

Bedankt voor je bestandje. Ben hiermee aan de slag gegaan en heb nu inderdaad een berekening die klopt.
Wellicht dat ik nog met teveel hulpcellen werk en het iets minder omslachtig kan, maar het werkt in ieder geval.

Bedankt!
Ben

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan