fout in boot en blue screen tijdens windows laden

Status
Niet open voor verdere reacties.

yutiop

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2011
hoi allemaal

op een windows vista pc van mij zit een raarre fout.

in de eerste instantie wilde hij niet doorstarten,er miste bepaalde boot bestanden,deze fout heb ik opgelost door de vista cd erin te doen en de boot te herstellen.
dit probleem was daarmee opgelost,maar er blijkt een fout onder te zitten:

wanneer ik de pc opstart gaat hij zonder problemen zijn POST (bios) door,op het moment dat het scherm windows wordt geladen verschijnt zie ik dat 1/2 seconden waarna er in een flits een bleu screen fout verschijnt,dit gaat zo snel ( 1 seconde ofzo) dat de foutcode niet te lezen is, het enigste wat ik kon zien was 00b0000 of iets in die richting,ik heb meerdere keren geprobeerd te herstarten om meer te zien,maar het gaat echt te snel.hierna flitst mijn scherm weer en herstart de pc zich,deze volgorde blijft zich herhalen,de pc zit vanaf dan in een loop,die alleen te onderbreken is door de stroom eraf te halen.

is er een oplossing voor?
de windows cd zelf kan geen andere fouten vinden,en ik wil liever geen schone formatie,omdat er bepaalde spullen opstaan(progamma's) die ik niet kwijt wil raken,
aangezien het programma's betreft kan ik ze niet op een externe schijf zetten,ivm de register verwijzingen.

hopelijk kunnen jullie me hier mee helpen,

met vriendelijke groet,

yutiop

Laatst bewerkt door een moderator:
Binnen Windows is in te stellen dat na een BSOD (Blue Screen Of Death) die blauwe pagina blijft staan. Maar goed, daarvoor dien je wel eerst in Windows ingelogd te zijn, wat blijkbaar dus niet lukt.

Een BSOD kan zowel door soft- als hardware fouten veroorzaakt worden. Vaak kan je op de foutcode zoeken naar oorzaak (en dus oplossing). Maar goed, dan moet je dus wel over die foutcode beschikken...

Wat je nu wel kunt doen, is het OS geheel opnieuw te installeren. Hiermee sluit je software fouten uit.
Oftewel: als je na herinstallatie van Windows weer een BSOD krijgt, heb je hoogst waarschijnlijk een hardware probleem.

Ook leveren sommige BIOS versies diagnose tools. Hiermee kan je bijvoorbeeld het geheugen testen (aanrader bij mysterieuze problemen)

Overigens is het sowieso aan te raden om je OS (Windows dus) geheel opnieuw te installeren bij beschadigde boot bestanden. Zorg dat bij herinstallatie de harddisk volledige geformateerd wordt, om de kwaliteit te controleren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, probeer in Veilige modus op te starten:

Direct na het BIOS-scherm F8 meppen (moet je een beetje slag van krijgen), selecteer Veilige modus, mogelijk lijkt er niets te gebeuren behalve een knipperende cursor & dat kan de schijfcontrole zijn, een gevolg van het verkeerd afsluiten van Windows. Kwestie van even bij blijven, zodra de computer weer herstart, F8 meppen (moet je een beetje slag van krijgen).

In de Veilige modus: Start, Computer, RechterMuisKlik, Eigenschappen, klik Geavanceerde eigenschappen, tabblad Geavanceerd, onder Opstart- en herstelinstellingen klik Instellingen, onder Systeemfouten vink De computer automatisch opnieuw starten UIT, OK, OK. Herstarten.

Vergeet niet bij de eerstvolgende BSoD goed de Bug_Check (0x000000??) plus de 4 parameters & indien vermeld de verantwoordelijk geachte bestandsnaam op te schrijven/fotograferen & hier terug te melden.
Toch bezig: Zet er meteen je merk/model/type/versie van je computer bij. Staat meestal in de buurt van de sticker met het serienummer.

Mocht je niet in Veilige Modus kunnen komen, dan zou je nog kunnen proberen om met een Live CD op te starten en het bestand %SystemRoot%\System32\Winevt\Logs\System.evtx te kopieren naar bv USB stick. Je kunt deze dan via een andere PC openen met computermanagement en kijken welke systeemfout hij weergeeft. Ik weet niet of je er in dit geval dan veel aan zult hebben, maar je weet dan in elk geval wel wat het probleem is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan