• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in formule

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Besturingssysteem
Mac OS en Windows Parallels
Office versie
Office 365
Beste collega forumleden. Ik heb een formule, en ik geef op 3 niveau's aan dat ik geen 0'en wil weergeven. Maar als al mijn data cellen leeg zijn, geeft deze formule wel een 0 weer in de eerste cel. Ook, als ik deze formule wil bewerken loopt excel vast. Als ik deze formule wil aanpassen moet ik eerst de beginnende "=" weghalen, zodat het gewoon tekst is, dan bewerken, en dan terug de beginnende "=" terugzetten. Als de "=" er staat loopt mijn excel telkens vast. Dit heb ik zowel geprobeerd in een windows omgeving als in een MacOS omgeving. Beide hebben office 365. Ik werk steeds met de meest recente versie.

Code:
LET(
rng;JANUARI:DECEMBER!BA40:BE50;
arr;VERT.STAPELEN(rng);
n;BLADEN(rng);
c;NAAR.KOLOM(ALS(REEKS(;RIJEN(arr)/n);REEKS(n)));
r;KIES.KOLOMMEN(arr;1;2;3;5)&"";
v;KIES.KOLOMMEN(arr;4);
i;NEMEN(arr;;1);
p;DRAAIEN.PER(r;c;v;SOM;;0;;1;;i<>"0");
a;FILTER(p;NEMEN(p;;1)<>"";0);
HOR.STAPELEN(a;NEMEN(a;;-1)/NEMEN(GROEPEREN.PER(r;v;RIJEN;;0;;(i<>"")*(i<>0));;-1))
)

Zonder voorbeeld lastig, die zijn zoveel stappen. Is een uitgekleed bestandje mogelijk?

Wellicht een 0 niet tussen aanhalingstekens zetten?

Hey AlexCel, ik heb een bestandje bijgevoegd. Deze formule kan je overal plakken, en dan gewoon van BA40 tot BE50 in elke maand overal 0'en invullen. Ik heb de uitgeklede versie gemaakt tot de maand Mei, maar uiteindelijk moet deze alle maanden bevatten. Zoals je ziet in de tabblad Jaarplanning op cel A1 dat er een 0 staat. Er staat inderdaad een 0 tussen aanhalingstekens. Maar deze aanpassing gaf ook niet het gewenste resultaat. Als ik die 0 niet tussen aanhalingstekens zet geeft mijn formule de fout #Waarde!
Mvg,
Bart

Bijlagen

De functie "RIJEN" bestaat sowieso niet in 'Groeperen'.
Code:
GROEPEREN.PER(r;v;RIJEN;;0;;(i<>"")*(i<>0));;-1)

Hey HSV, als er data in mijn broncellen staat werkt deze formule perfect qua data. Maar zoals ik zei, excel crashed elke keer als ik die formule ook maar aanraak. Dat zou dan eventueel de reden kunnen zijn van het crashen.... .

Al laat je dit hele stuk weg, dan krijg je nog hetzelfde resultaat.
Code:
/NEMEN(GROEPEREN.PER(r;v;RIJEN;;0;;(i<>"")*(i<>0));;-1)

Hey HSV, daar heb je gelijk in. Ik heb het net getest, en geeft inderdaad dezelfde correcte data weer. Ikzelf ben geen kei in zulke formules. En zoals nu blijkt is ChatGPT ook niet altijd feilloos. Maar bij volledig blanco input cellen geeft deze formule nog steeds een 0 weer. Ik zou er een formule kunnen rond bouwen met een ALS functie. Als de uitkomst van bovenstaande formule =0, dan "" weergeven. Misschien moet ik me daarbij neerleggen dat dat de meest simpele oplossing is. Of als er nog andere suggesties zijn hoor ik het graag.

Ik heb wat gegevens ingevuld en gekeken naar het resultaat.
Zo gauw ik in de 4e kolom op de eerste rij iets invul geeft het #WAARDE! als resultaat.

Misschien kun jij wat gegevens invullen en het resultaat laten zien zonder dat je daar een formule voor gebruikt.

Bij mij crasht de boel ook.

Zoals HSV ook al opperde, kun je eens aangeven wat de gewenste uitkomst moet zijn? Ik gok dat we wel een alternatief voor voor de functie kunnen bedenken.

Ik zie dat er inderdaad nog wel enkele foutjes in zitten. Ik heb kolomhoofdingen toegevoegd, en fictieve data ingevuld. Om een zicht te krijgen wat ik wil hebben als uitkomst. AlexCel, als ik de lijn van HSV er uit zwier heb ik geen crash meer gehad zojuist. Het gewenste resultaat is het volgende: Eerst sorteren op kolom A, dan op kolom B (in het tabblad jaarplanning). Dan per maand het bedrag uit de verschillende maanden, en dan achteraan een totaal en een gemiddelde. Dat gemiddelde moet niet altijd over 12 delen genomen worden, maar enkel over de ingevulde maanden. Dus de maanden met geen data mag niet meetellen. Ik heb ook de 0 tussen aanhalingstekens gewoon op 0 gezet, en dan krijg je geen voorlopende 0 meer. Maar dus volledig blanco maanden (in het begin van een nieuw jaar) staat er wel een #Waarde!, wat ik niet zo netjes vind. Ik heb graag een cleane blanco lijst dan. Ik heb in elke maand 10 regels voorzien voor data in de "echte" file. Dat wou ik ook nog even meegeven

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan