• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

fout in SOM.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers,

Kan iemand mij zeggen wat fout is aan deze formule?

Code:
=SOM.ALS(LINKS('[Journaal 2014.xlsx]Sheet1'!$H:$H;3);A:A;'[Journaal 2014.xlsx]Sheet1'!$J:$J)

In kolom H staan verschillende getallen. Als een regel gelijk is met de waarde in kolom A moet de waarde (totaal som) in kolom j gezet worden in de cel waar ik deze formule in wil plaatsen.

Thanks

Friend

Laatst bewerkt:
Ga op de cel staan waar de formule in staat.
Klik dan op FX links van de formulebalk en je kunt zien waar de fout zit.

Suc6

Om te beginnen is "LINKS('[Journaal 2014.xlsx]Sheet1'!$H:$H;3)" geen bereik, daar ga je dus al problemen mee krijgen.

Wat is nu precies de bedoeling...? Een voorbeeldbestandje met wat uitleg doet altijd wonderen.

EA en AlexCEL hartelijk dank voor jullie reactie :thumb:

Ik kan helaas niet de bestanden posten ivm de data daarin maar heb even geprobeerd het in het klein na te bootsen.

Wat ik dus graag wil bewerkstelligen dat in het bestand Totaal 2014 in B3 alles komt van het bestand Journaal 2014 (som van waarden van kolom E) als de eerste drie posities van kolom A (Totaal 2014) overeenkomt met kolom b van het bestand Journaal 2014.
Dus bv de som van bedragen van alle 100 rekeningen, 200 rekeningen etc.

Ik hoop dat ik het hiermee een beetje duidelijker heb gemaakt.

Hartelijk dank alvast voor jullie meedenken:thumb:

Friend

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Probeer eens deze formule
PHP:
=SOM.ALS('[Journaal 2014.xlsx]Blad1'!$B:$B;LINKS(A:A;3)*1;'[Journaal 2014.xlsx]Blad1'!$E:$E)

Plongske, hartelijk dank voor je reactie :thumb: Code werkt :thumb:

Je gebruikt *1 om het weer een getal te maken?

Nu moet ik het eigenlijk (het moet helaas) ook andersom hebben.

Ik heb 2 nieuw bestandjes bijgevoegd.

Ik probeer met jouw oplossing deze ook goed te krijgen, maar dat lukt mij nog niet? :confused:

Zou je hier nog naar willen kijken?

Thanks

Friend

Bijlagen

Plongske, excuus code die ik gebruik is:

Code:
SOM.ALS(LINKS('[Journaal 2014-2.xlsx]Blad1'!$B:$B;3)*1;A:A;'[Journaal 2014-2.xlsx]Blad1'!$E:$E)

Hij staat niet goed in het bestand.

Maar deze werkt dus niet bij.

Friend

Andersom lukt ook niet.
Maak gebruik van een hulpkolom in het bestand journaal
Plaats in G3
PHP:
=LINKS(B4;3)
En sleep naar beneden.
Plaats dan volgende formule in B3 van het bestand Totaal
PHP:
=SOM.ALS('[Journaal 2014-2.xlsx]Blad1'!$G:$G;A3;'[Journaal 2014-2.xlsx]Blad1'!$E:$E)

PHP:
=SOM.ALS('[Journaal 2014-2.xlsx]Blad1'!$B:$B;A3&"*";'[Journaal 2014-2.xlsx]Blad1'!$E:$E)

Beste Plongske en Harry, Hartelijk dank voor jullie input respons :thumb:. Ik kon vandaag de draad pas weer oppakken.
Plongske ik zat zelf ook te denken aan een "hulp"kolommetje als tussenoplossing. Dit werkt natuurlijk dan en geeft uiteindelijk het resultaat wat we zoeken. Alleen ik wilde zo graag die hulpkolom vermijden en hem dan niet op verbergen hoeven te zetten ivm de netheid van het overzicht. Maar het is een oplossing, dank je wel voor al je input en oplossing :thumb::thumb:

Harry hartelijk dank:thumb::thumb: met jouw formule lukt het helemaal :thumb::thumb: Perfect :)
Voor mij om de formule beter te begrijpen wat zeg je met :
PHP:
A3&"*"
in de formule?

Een ieder hartelijk dank voor jullie tijd en input :thumb: het was weer top :thumb:

Friend

Harry, Na zorgvuldig kijken denk ik dat ik de formule begrijp. Je zegt de eerste 3 posities van het veld A3 moeten overeenstemmen en de rest is wildcard "*" ;)
Thanks again!

Friend

Bijna juist.
Neem de waarde van A3 en de rest is een wildcard.

Hartelijk dank Plongske voor de "fine tuning", weer wat geleerd voor de toekomst, Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan