Fout in veld

• Onderwerp starter Onderwerp starter csm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

csm

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2008
Hallo

Ik heb een formulier met een subformulier in dit subformulier heb ik een veld die waarde ophaald uit een query
Code:
=[Forms]![Bestellingen]![cake]![Tekst65]
als er geen gegevens zijn staat hier #fout

hoe kan ik dit voorkomen dus als er geen gegevens zijn

de standaard waarde staat ingesteld op 1

groet csm

Met deze code haal je een waarde op uit een tekstveld van je formulier en niet uit de query.

Misschien is het handig om een voorbeeld te plaatsen zonder gevoelige informatie.

Ik neem aan dat je subformulier is gebaseerd op een query, en je hoofdformulier ook; je huidige code haalt een veld op uit het subformulier, en als je in hetzelfde subformulier in een ander tekstveld wilt verwijzen naar een waarde uit het subformulier, dan kun je veel beter de Besturingselementbron van het extra tekstveld koppelen aan het queryveld waar het andere veld ook aan is gekoppeld. Maar ik vermoed dat je iets anders wilt, misschien in een kop- of voettekst van het subformulier iets doen met een waarde uit een subformulierveld? Omschrijf in ieder geval je vraag wat beter!

Het is zo dat dit subformulier gegevens haalt uit een query
Code:
SELECT afname_klant.volnummer, crm.straatnaam, crm.huisnummer, crm.plaatsnaam, crm.naam, crm.postcode, afname_klant.klantnummer, SUM(afnamebestand.totaal) AS Expr1, afname_klant.levdatum, afname_klant.lekkerthuis, afnamebestand.artikelnummer FROM crm INNER JOIN afname_klant ON crm.klantnummer = afname_klant.klantnummer INNER JOIN afnamebestand ON afname_klant.volnummer = afnamebestand.volnummer AND afname_klant.klantnummer = afnamebestand.klantnummer GROUP BY afname_klant.volnummer, crm.straatnaam, crm.huisnummer, crm.plaatsnaam, crm.naam, crm.postcode, afname_klant.klantnummer, afname_klant.levdatum, afname_klant.lekkerthuis, afnamebestand.artikelnummer HAVING (afnamebestand.artikelnummer = 3520)

waarom dit subformulier als de klant het artikel al heeft gehad moet dit zichtbaar worden dit had ik zo gedacht
Code:
 If Me.Tekst108 > "0" And Me.Artnr = "3520" Then
     Me.Opmerking = "heeft actie al gehad"
     End If
echter als dit artikel niet voor komt dan staat er in het veld Me.Tekst 108 #fout
en start de foutafhandeling van vba dit wil ik dus voorkomen

ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben

Met vriendelijke groet csm

Laatst bewerkt door een moderator:
Het maakt het niet echt duidelijker, omdat je het nu over heel andere velden hebt dan in je eerste vraag waarin het gaat om =[Forms]![Bestellingen]![cake]![Tekst65]. En die zie ik daar niet in terug...
Maar ik snap nog niet helemaal wat je laat zien in je subformulier; ik zie daar een stevig aantal velden uit (vermoedelijk) een klantentabel, gekoppeld aan een crm voor de adresgegevens bijvoorbeeld. Die velden verwacht ik in het hoofdformulier, dat (zou ik tenminste doen) de klantgegevens staan, en niet op het subformulier. Daar verwacht ik eigenlijk alleen bestelde artikelen, dus gegevens uit Afnamebestand (artikelen?) en Afname_klant (Bestellingen?). En dat subformulier koppel je dan aan Klanten (hoofdformulier) op basis van Klantnummer, en verder niks. En al helemaal niet gefilterd op artikelnummer....
Kortom: als je een voorbeeldje kunt maken, wordt het voor ons misschien een heel stuk duidelijker!

Hallo

Ik zou graag een voorbeeld maken maar het exporteren van de query gaat niet waarom weet ik niet misschien omdat het om een acces project gaat.

ik zal proberen het nog duidelijker te omschrijven

1 ik heb een hoofdformulier met de naam( Bestellingen ) dit formulier wordt gevuld met de NAW gegevens in dit formulier zit een subformulier (afnamebestand ) deze zijn aan elkaar gekoppeld doormiddel van het ordernummer ( volnummer ).
ook zit er in het hoofdformulier nog een subformulier met de naam ( cake )
dit formulier kijkt doormiddel van een query of de klant een product ( 3520 )al gratis heeft gekregen is dit het geval dan laat dit formulier zien op welke datum dit geleverd is

in subformulier ( afnamebestand ) heb ik een veld aangemaakt ( Tekst108 ) met de code
Code:
=[Forms]![Bestellingen]![cake]![Tekst65]
dit houd dus in als de klant het gratis artikel al gehad heeft hier een 1 wordt weergegeven maar als de klant het gratis artikel niet heeft gehad komt hier te staan
Code:
#fout

wat is de reden waarom we dit willen als de afleverbon naar de facturatie gaat moet het ook zichtbaar zijn dat het artikel al gratis is geleverd en dus de klant nu wel moet betalen daarvoor had ik het volgende bedacht
Code:
 If Me.Tekst108 > "0" And Me.Artnr = "3520" Then
     Me.Opmerking = "heeft actie al gehad"
     End If
Dus als veld ME.Tekst108 groter is dan 0 het veld Me.opmerking gevuld wordt met de tekst heeft actie al gehad.

maar het gaat dus fout als de klant het gratis product nog niet heeft gehad omdat er dan geen gegevens gevonden zijn.

nou een heel verhaal ik hoop dat jullie me kunnen helpen

groet CSM

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze regel klopt zowiezo al niet: If Me.Tekst108 > "0" And Me.Artnr = "3520" Then
Dat moet zijn:
Code:
If Me.Tekst108 > 0 And Me.Artnr = 3520 Then
Maar buiten dat snap ik het nog steeds niet helemaal; waarin sla je het gratis artikel op? Ik zie daar geen veld voor. Als het alleen om een telling gaat van het aantal keer dat een artikel door een specifieke klant is besteld, kun je dat best met DCount doen. Maar als een artikel niet besteld is door een klant, dan wordt het lastig opzoeken. Ik zou er dus een functie voor maken, die ofwel het aantal bestelde artikelen teruggeeft, of een 0.

Hallo

het gratis artikel wordt opgeslagen in een tabel tbl afbnamebestand

In het veld Tekst 108 wordt ook het aantal weergegeven hoe kan ik het dan zo maken dat als het artikel niet besteld is er een 0 wordt weergevens inplaats van FOUT

groet CSM

@csm Drie onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan