• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in vert. zoekfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

daywalker1

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2009
Berichten
21
Dag allen,

Ik zit met een probleem met vert. zoeken in de excel file. De bedoeling is dat ik in blad " berekening" bij vitaminen in cel B2 weergeef welk vitaminen ik wil berekenen.
als dit is ingevuld moet hij in cel C4, B4 delen door de concentratie waarde die bij de vitaminen hoort en die te vinden is in blad "matrix" bv voor vt B1 is dit dus 810000. Voor sommige werkt het maar soms weigert hij.
Zien jullie ergens waar ik de fout gemaakt heb of is er een andere oplossing?
Bij cel D4 heb ik hetzelfde probleem

alvast bedankt,

Groeten
Bert
 

Bijlagen

  • vitaminen.xls
    26,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Doordat je niet alle argumenten meeneemt in de formule, heb je nu als benaderen WAAR.
 
met andere woorden. Achter de 2 moet nog
Code:
;0
komen te staan.

Ga maar eens op de cel staan met de formule en klik dan voor de formulebalk op het =-teken. Je ziet dan de schrijfwijze van de functie en ziet ook wat je kies als het vierde optionele argument leeg blijft.

Richard
 
Heb nu gemerkt als ik gewoon getalen van 1 tot 9 pak hij wel corect werkt, normaal mag deze toch geen probleem hebben met verschillende namen?

p.s heb de code ;0 toegevoegd maar werkt niet. je kan het eens proberen als je vt b2 invult en de nutrientwaarde 283.7 en er onder 183.7 zou de uitkomst die in het zwart staat 0.137 moeten zijn.

Groeten

Bert
 
Laatst bewerkt:
Beste Daywalker1

C4 wordt:
Code:
=B4/VERT.ZOEKEN($B$1;Matrix!$A$2:$C$8;2;0)
C5 wordt:
Code:
=B5/VERT.ZOEKEN($B$1;Matrix!$A$2:$C$8;2;0)
D4 wordt:
Code:
=C4*VERT.ZOEKEN($B$1;Matrix!$A$2:$C$8;3;0)
D5 wordt:
Code:
=C5*VERT.ZOEKEN($B$1;Matrix!$A$2:$C$8;3;0)

En dan klopt de berekening volledig! Je bent vast ergens vergeten de ;0 toe te voegen.
Als je dit niet toevoegt gaat het goed mits de cijfers in oplopende volgorde staan en dat de zoekwaarde voorkomt in de tabelmamtrix.

Richard
 
Beste daywalker1 ;)

Heb bestandje bijgevoegd.

Hetgeen jij zegt dat de uitkomst 0.137 moet zijn , dit klopt niet. :confused:
Bij mij is deze 1,38.
Verschil is wel maal 10

Zie bestandje waar ik ook eens handmatig gerekend hebt met hetzelfde resultaat.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • vitaminen(Danny147).xls
    27,5 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Het klopt inderdaad. ze hadden blijkbaar bij de concentratie een factor 10 vergist. als je dat aanpast komt het perfect uit.

bedankt voor jullie hulp

Groeten
Bert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan