• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fout in zelfgeschreven macro; planning werk

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacinthaO

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2016
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een planning voor mijn werk. Ik zou graag overzichtelijker hebben wie werkt en hoeveel uur we beschikbaar hebben voor patienten op de afdeling. Om het zo overzichtelijk mogelijk te houden, heb ik ervoor gekozen om niet te werken met getal wordt celkleur, maar celkleur met eventueel aanvullend een getal (bij oranje). Nou loop ik tegen een fout aan en ik krijg het er niet uit.
Mijn vriend en ik hebben een macro geschreven om celkleuren te herkennen en daar een waarde (hoeveel uur is iemand per dagdeel beschikbaar) aan te hangen:
- Groen = 4
- Oranje is < 4 (en moet in de cel ingevuld worden)
- Rood = 0
Vervolgens wil ik daar een berekening mee maken, namelijk; hoeveel uur hebben we beschikbaar voor het aantal patiënten op de afdeling.
Tot nu toe werkt het goed, maar waar ik tegenaan loop is dat als ik kleuren verander van oranje naar bijvoorbeeld groen, dan verandert het aantal uur niet automatisch mee naar +4 en dat zou ik wel willen om het voor mijn collega's ook overzichtelijk te houden. Nu los ik dit op door eerst handmatig 4 in te vullen in de groene vakjes en vervolgens deze weer weg te halen. Bekijk bijlage Copy of Planning2016_nieuw Jacintha2.xlsm

Is er iemand met een idee om dit op te lossen?
Alvast bedankt!

Ik hoop dat ik je goed heb begrepen dus probeer deze eens:
Bekijk bijlage Kopie van Planning2016_nieuw Jacintha2.xlsm

In het bereik C4 t/m K16 kan je 4, 3, 2, 1, 0 invullen.
De cel krijgt dan de bijbehorende kleur en het getal wordt verwijderd wanneer deze 0 of 4 is.

Er zit nu een kleine routine achter het werkblad Okt 40.
Deze kan je achter ieder werkblad zetten.
In de module heb ik de Sub SetColor bijgemaakt.

Zo heb je in 1 klap de juiste cijfers en kleuren.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp, ik ben er nu alleen nog niet helemaal. Ik lees nu ook dat mijn uitleg niet helemaal duidelijk is.
Wat ik zou willen is dat ik een kleur kan kiezen en dat daar vervolgens een berekening mee gedaan wordt=> totaal kliniekuren.
Alleen bij oranje moet een getal in de cel staan, wat ook een 0 zou kunnen zijn (iemand is wel aanwezig, maar kan gaan patiënten zien).
Daarnaast wil ik graag dat als ik de celkleur van oranje naar groen verander, het totaal aan kliniekuren direct mee verandert. Momenteel moet ik eerst een getal invullen om dit resultaat te hebben, en daarna verwijder ik dat getal weer. Het liefst zie ik direct het totaal veranderen als ik van kleur verander (net zoals het totaal verandert als ik bij oranje van 1 naar 2 verander). Is mijn vraag nu iets duidelijker?

Het veranderen van kleur triggert geen event dus daar kan je niks mee. Voor de rest is de code die ik plaatste denk ik dusdanig eenvoudig dat je dat geheel naar eigen wens kan aanpassen.

Als je dan de code die achter het werkblad staat in de Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range), dus in de ThisWorkbook sectie plaatst, werkt het voor alle bladen. In het Sh object krijg je dan de naam van het blad terug zodat je daar ook nog op kan selecteren.

Laatst bewerkt:
Maar hoe komt het dat als je de kleur wijzigt van oranje naar groen, dat dan nog steeds het getal gelezen wordt ipv de kleur? Ik dacht dat ik dit met de if functie had gemaakt? Of hoe kan ik er voor zorgen dat er een soort refresh is?
En het is juist erg belangrijk om te zien dat iemand wel aanwezig is maar niets kan doen in de kliniek (oranje + 0), dus dat moet er eigenlijk wel in.

Het enige dat de kleur "leest" is je eigen gemaakte functie GetRGB1. Excel doet niets qua berekeningen via een celkleur.
Wat ik voor je maakte is wel simpel zodanig aan te passen dat 0 ook geldig is.

Laatst bewerkt:
Ik heb er nog eens naar gekeken en laat ik de vraag anders stellen.
Is het mogelijk om in ons geschreven macro toe te voegen dat hij "refresht" nadat een kleur veranderd is?
Als ik namelijk, nadat ik een kleur heb veranderd, ergens in mijn formule (bij totaal uren kliniek per dagdeel) op enter druk, gebeurt er precies wat ik wil=> het getal past zich aan. Nu wil ik dat alleen nog in de macro of functie hebben;)

Ik denk dat we het inmiddels toch hebben gevonden!
Dank voor het meedenken:)

ik ben benieuwd, hoe stel je nu je kleuren in ?
doe je dat door cellen te selecteren en er dan een kleur in te zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan