Fout melding bij opstarten XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Acer03

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2010
Berichten
9
Halo,

Sinds gisteren krijg ik bij het opstarten van de computer de volgende melding:

Intel Dekstop Boards

512MB System RAM


Legacy Keyboard .... Detected
USB Legacy ..... Enabled


Fixed Disk 0: 3M-Maxtor 6Y120L0
(Ultra DMA Mode ATA/100)
Fixed Disk 1: 3S-Maxtor 6Y120L0
(Ultra DMA Mode ATA/100)
ATAPI CD-ROM 4M-TSSTcorp CDDVDW SH-S202N


Dual-channel operation requires indentical paired DIMMs installed across both memory channels.

Bios has detected a non-optimal memory configuration. Changing the existing DIMM configuration can improve the system's memory bus bandwidth:

Channel A, DIMM 0 should match Channel B, DIMM 0
Channel A, DIMM 1 should match Channel B, DIMM 1

Press (F4) to Resume

Als ik op F4 druk dan komt 'Schijfleesfout' te staan en 'Druk op CTRL+ALT+DEL om opnieuw te starten'. Dit herhaalt zich telkens bij het opnieuw opstarten.

Wie weet hoe ik dit probleem kan verhelpen?


Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Er van uit gaand dat het systeem goed heeft gewerkt, ruikt het er een beetje naar dat 1 van je geheugen banken niet meer in orde is. Om dit te testen schroef je de machine open, verwijder je eerst 1 geheugen bank en kijkt of het probleem dan niet meer verschijnt als je opnieuw opstart, als het probleem dan toch verschijnt dan haal je die ene bank er uit en plaats je de andere bank hier voor terug. Zo kunnen we checken of je geheugen banken nog in orde zijn.
Ik zou dit als eerste stap ondernemen.

Grtjs Jarno jjw
 
Ik heb alles gedaan zoals je hierboven hebt beschreven, maar het probleem blijft verschijnen. Ik heb dit bij alle 4 de geheugen banken uitgeprobeerd :confused:


gr
 
Als eerst een vraag, er is geen ander geheugen in gezet?
Als tweede vraag aansluitend, dit probleem ontstond spontaan?
Als derde hoeveel geheugen modules heb je?

We gaan het volgende doen;
Haal alle geheugen modules uit de pc.
Kijk heel goed naar 2 modules of ze allebei van gelijke waarde en specificaties zijn, dan bedoel ik merk, bus snelheid en grote.
Pak de 2 geheugen modules waarvan je zeker weet dat ze gelijkwaardig zijn en plaats 1 module in slot 1 en de andere module in slot 3, kijk goed op je moederbord, er staan slot nummers bij.
Herstart pc en kijk wat er gebeurd.
Als het probleem blijft terug komen, doen we het volgende, plaats 1 module in slot 2 en 1 module in slot 4.

De theorie zegt dat als de geheugen modules gelijkwaardig van specs zijn dat er dan geen probleem moet optreden met dual-channel operation.

Grtjs Jarno jjw
 
Laatst bewerkt:
Nee er is geen ander geheugen in gezet en het probleem deed zich voor bij het opnieuw starten van de pc. Ik heb 2 geheugen modules.

Ga het even uit proberen wat je hierboven hebt beschreven.
 
Het heeft niet geholpen. Ik neem aan dat dit dezelfde modules zijn:

EON Module 256 MB UNB PC3200 CL3
P/N:77.50636.58G
S/N:2304142-00122
Apacer

EON Module 256 MB UNB PC3200 CL3
P/N:77.50636.58G
S/N:2304142-00123
Apacer

Ik heb ook op een ander forum hetzelfde probleem aangekaart en kreeg dit als reactie:

Voor je eerste issue is het een kwestie van je geheugen goed inprikken, zodat het in dualchannel draait, mocht je dit op willen lossen.

Voor het 2e punt, wordt je HDD nog wel herkend? Zo ja, kun je deze nog wel benaderen (bijv vanaf een livelinux schijfje). Schijfleesfouten betekenen meestal dat je schijf dood is, of dat bijv het bestandssysteem corrupt is. Test deze dus eerst eens.
 
Heb je de tweede optie van mij ook geprobeerd? Dus de geheugen modules in slot 2 en 4?
Als je dit laatste ook geprobeerd heb dan ben ik bang dat 1 van je geheugen modules is overleden. Ik weet niet of je kennissen in de buurt heb die verstand hebben van de bios setup wijzigen? Misschien jijzelf wel natuurlijk dat kan ook nog. Ik weet niet wat voor merk pc je hebt maar je zou in de bios kunnen kijken of je dual channel operation uit kunt schakelen. Dan zou hij gewoon de geheugen banken moeten zien als ram geheugen en dan zou de bios zo slim moeten zijn om als er een module defect is dit aan te geven bij het opstarten.
Wees HEEL VOORZICHTIG in de bios, je kunt ook enorme schade aanrichten aan het systeem.

Ook zou je kunnen rond neuzen in je vrienden kring of iemand 2 geheugen modules te leen heeft zodat je die kunt proberen.

Grtjs Jarno jjw
 
Oke, nou met Bios heb ik niet zo veel verstand dus een kennis komt morgen kijken. Maar in ieder geval toch bedankt voor je hulp ;)

groetjes
 
Wat betreft de antwoorden op het andere forum, zoals je zelf kunt zien bij het opstarten worden de HD's gewoon herkend. Daar zit zo en zo het probleem niet in.
Het probleem is wat je pc zegt, een fout in de geheugen setup en ik vermoed wat ik al zei dat hoe dat dan ook gekomen is 1 van je geheugen modules defect is. Het is wat ver gezocht dat je moederbord defect is. Wat je wel kunt doen, daar denk ik nu pas aan is de stofzuiger pakken met een parket borstel erop en eens flink uitzuigen, ook je geheugen slots, van mij part nog met een schone kwast er even door heen glijden zodat er geen stof meer in zit. Het kan zomaar zijn dat daardoor de modules niet worden herkend. Doe je wel voorzichtig met zuigen....maar dat begrijp je wel.

Grtjs Jarno jjw
 
Wil je zeker weten dat je HD niet defect is dan koppel je de voeding stekker even los van "als het er 2 zijn" beide HD's en start opnieuw op. Dan geeft hij wel de melding van je geheugen maar zou hij daarna moeten zeggen dat er geen opstart medium is geïnstalleerd, hoe hij de melding precies zegt weet ik niet, das zo verschillend per pc.

Ik hoop dat je samen met die kennis kunt vinden in de bios om dual channell operation uit te zetten. Anders word het toch naar de winkel om nieuw geheugen te kopen, misschien dat je kunt uitleggen wat je probleem is en dat als met het nieuwe geheugen het probleem blijft bestaan je het weer mag terug brengen.

Ik hoor wel hoe het afloopt.

Grtjs Jarno jjw
 
Ik heb even de stofzuiger erbij gepakt maar dat heeft ook niet geholpen en heb daarna de HD's losgekoppeld, dan krijg ik gewoon weer die foutmelding en als ik op enter klik dan krijg ik het volgende:

Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device.

Bedoel je dit met dat er geen opstart medium is ?

Is goed bedankt voor je tips;)

gr
 
Dit bedoelde ik idd met het opstart medium, of te wel de HD is goed. Hardware matig dan wel. Of de software goed is kunnen we pas checken als je geheugen fout verdwenen is.
Ik heb het vermoeden dat de schijf lees fout ontstaat omdat hij het werkgeheugen niet kan gebruiken.
Dit zou je ook kunnen checken door de cd van windows in de machine te plaatsen, ik neem aan dat de bios wel staat ingesteld op eerst HD lezen daarna cd lezen, dan zou hij in theorie van de cd op moeten starten.
Het heeft weinig effect dit te proberen want je blijft het geheugen probleem behouden.

Ik kan er natuurlijk vreselijk naast zitten met alles, ik ben ook maar mens :confused:

Grtjs Jarno jjw
 
Ik hoop niet dat er inmiddels rook uit gekomen is? Heb wel al een aantal keren de brandweer voorbij zien rijden :p

Grtjs Jarno jjw
 
Haha nee dat gelukkig niet ;) Maar ik heb de pc bij een kennis laten nakijken en inmiddels doet hij het weer. Een HDD werkte niet meer en heb nu ipv van twee, een geheugenmodule.

Thanx voor al je hulp, heb weer iets geleerd hehe;)

Groetjes
 
:thumb: vergeet niet de status op opgelost te zetten.

grtjs jjw
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan