• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

fout melding weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

berendh

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2011
Ik wil graag dat als er in een bepaalde cel een getal wordt ingevoerd dat er dan onder de cel een foutmelding komt. Ik heb het nu opgelost door de formule:

=ALS(U10>=0;"niet mogelijk";"")

dus als je een getal groter dan 0 invoert dan krijg je de melding, niet mogelijk.

Is er een manier dat die melding krijgt bij alle invoer?
Zonder validatie of een macro want dat trekt mijn conversie programma niet.

alvast bedankt

Wat bedoel je met "Is er een manier dat die melding krijgt bij alle invoer?" ?

Ik denk dat je op zoek bent naar Data validatie...
In Excel 2003: Data >> Valideren >> en dan kan je aanduiden welke waarden de gebruiker mag invoeren. Indien de gebruiker iets anders invult, krijgt hij automatisch een foutmelding.

ik geef in mijn vraag aan dat ik het zonder data validatie wil doen omdat mijn conversie programma dat niet aan kan.

Berend,

als ik je goed begrijp wil je dat elke keer dat er een getal wordt ingevoerd de melding verschijnt; dat kan bv met deze formule: =als(type(U10)=1;"niet mogelijk";"")

ik heb de formule
=als(type(U10)=1;"niet mogelijk";"")

geprobeerd maar ook als ik niks in vul met jouw formule zie ik steeds de tekst Niet mogelijk. Staat de 1 voor alle getallen?

Ik denk dat ik hem zo zou doen:
Code:
=ALS(ISGETAL(U10);"Niet Mogelijk";"")
Succes,

Berend,

deze vangt de lege cel af....

=ALS(A1="";"";ALS(TYPE(A1)=1;"fout";""))

=ALS(ISGETAL(U10);"Niet Mogelijk";"")

werkt perfect, hartelijk bedankt.

Heb ik gelijk nog een vraag. kan ik deze formule ook laten verwijzen naar meerder cellen zodat ik niet onder iedere cel deze formule hoef te zetten. maar dat de fout melding op een centrale plek komt.

ja dat is inderdaad een goede manier, Hoe zorg ik er dan alleen nog voor dat hij bij nul ook een foutwaarde geeft.

Of zo, zonder hulpkolom:
Code:
=ALS(SOM(--(ISGETAL(A1:A10)))>=1;"Niet Mogelijk";"")

In engels:
=IF(SUM(--(ISNUMBER(A1:A10)))>=1,"Niet Mogelijk","")
Wel afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. (matrixformule)
succes,

Laatst bewerkt:
@sickofitall

dus als je een getal groter dan 0 invoert dan krijg je de melding, niet mogelijk.

dan is jouw formule net omgekeerd, Hij geeft een 0 als het een getal is en een 1 als het tekst is, bij de melding kijk je dan of de som >0 omde melding weer te geven. De melding wordt dus weergegeven als er tekst staat i.p.v. een getal.

volgens mij had hij dan zo moeten zijn:
Code:
=ALS(ISGETAL(A1);1;0)

met hulpkolom, maar als extra met voorwaardelijke opmaak

Bijlagen

Ik vind het bestandje van Haije wel een goede service :d
Ik doe dan ook aan deze service maar mee . . . (zonder hulpkolom)

Succes,

Bijlagen

ik kan jullie bijbenen met de oplossingen uittesten maar het gaat zeker op deze manier lukken. Bedankt.
Kom zo terug.

de laatste formule van Martin ziet er erg goed uit en werkt ook erg goed als ik de formule en de tijdelijke invoer kolom in zijn geheel kopieer naar mijn sheet. Het gekke alleen is dat als ik het bereik van de som naar andere cellen aanpas dan werkt het niet meer waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

ja dat was het.

het conversie programma spreadsheetconverter kan alleen geen matrix en ook jammer genoeg geen voorwaardelijke opmaak aan. maar de methode met de hulpkolom werkt wel goed.

Ja je hebt gelijk. maar het is ook wel er mooi dat ik met 1 druk op de knop mijn excel programma voor mijn klanten online zet. heel veel dingen kunnen niet maar met wat om wegen lukt toch een hoop, eker dankzij jullie hulp. ik heb de aan passingen doorgevoerd en online gezet. hierbij het resultaat.

http://citymaker.nl/demo/

hartelijk dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan