Fout tijdens het verzenden van de opdracht naar het programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

ben zeggelaar

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2009
Geachte Forum-medewerk(st)er,
Ik krijg de laatste weken regelmatig "Fout tijdens het verzenden van de opdracht naar het programma".
Dat treedt op als ik een .xls, .xlsx, .doc of .docx document open, d.m.v. klik vanuit de verkenner.
Soms lukt .docx wel en .doc niet. Bij Excel idem.
Vanuit Excel of WORD gaat het openen probleemloos.
Ik zag dat deze vraag al minstens 5x gesteld en beantwoord is, maar daarmee kom ik niet veel verder.
(Ik had daarvoor al diverse adviezen van 'internet algemeen' bekeken en uitgeprobeerd, o.a.
WORD opnieuw installeren, iets in het register aanpassen etc.)
Er is wel iets, wat ik in geen enkele andere vraag aantrof:
Als ik in de verkenner eenmalig zo'n document weergeef via het voorbeeldvenster (rechts bovenin),
dan kan ik daarna dat document, maar ook andere! wel gewoon openen.
Ik heb windows 7 en Office 2000 en Office 2007;
Officieel zou je die twee niet naast elkaar kunnen gebruiken,
maar ik vond een manier die perfect werkt en die ik al jarenlang probleemloos gebruik.
Ben Zeggelaar

Zonder te weten wat je allemaal precies hebt geprobeerd heb ik het vermoeden dat het volgende gebeurt :
in de verkenner dubbelklik je en vervolgens moet Windows een .exe gaan openen. Dáar zit mogelijk het probleem, want hoe weet Windows met welke .exe jij het bestand wil openen...? Moet windows de Office 2000 (Word of Excel) .exe openen of de Office 2007 (Word of Excel) .exe ?
Dat de docx wel lukt zou prima in deze theorie passen, want toen Office 2000 uitkwam, bestond er volgens mij nog geen docx hetgeen betekent dat als jij dat vanuit de verkenner probeert te openen, automatisch Office 2007 wordt gestart zonder dat Windows in de problemen komt. Het is maar een gedachte / theorie en wie weet zit ik er helemaal naast. Je zou het e.e.a. kunnen testen door 2000 van je systeem te verwijderen en dan nog even een paar dagen te kijken hoe het openen vanuit de verkenner zich gedraagt.

Wil je ze toch beide behouden, dan zou je in de verkenner rechts kunnen klikken op een .doc en daaraan standaard het programma Word 2000 kunnen koppelen, doe hetzelfde voor docx (daar standaard Word 2007 aan koppelen). Vanzelfsprekend dezelfde acties voor Excel. Nu hoeft Windows nooit meer 'na te denken' / te twijfelen wat er geopend moet worden.

Laatst bewerkt:
Zonder te weten wat je allemaal precies hebt geprobeerd heb ik het vermoeden dat het volgende gebeurt :
in de verkenner dubbelklik je en vervolgens moet Windows een .exe gaan openen. Dáar zit mogelijk het probleem, want hoe weet Windows met welke .exe jij het bestand wil openen...? Moet windows de Office 2000 (Word of Excel) .exe openen of de Office 2007 (Word of Excel) .exe ?
Dat de docx wel lukt zou prima in deze theorie passen, want toen Office 2000 uitkwam, bestond er volgens mij nog geen docx hetgeen betekent dat als jij dat vanuit de verkenner probeert te openen, automatisch Office 2007 wordt gestart zonder dat Windows in de problemen komt. Het is maar een gedachte / theorie en wie weet zit ik er helemaal naast. Je zou het e.e.a. kunnen testen door 2000 van je systeem te verwijderen en dan nog even een paar dagen te kijken hoe het openen vanuit de verkenner zich gedraagt.

Wil je ze toch beide behouden, dan zou je in de verkenner rechts kunnen klikken op een .doc en daaraan standaard het programma Word 2000 kunnen koppelen, doe hetzelfde voor docx (daar standaard Word 2007 aan koppelen). Vanzelfsprekend dezelfde acties voor Excel. Nu hoeft Windows nooit meer 'na te denken' / te twijfelen wat er geopend moet worden.

Dag gast0225,
Bedankt voor uw reactie.
Ik heb nu via configuratiescherm, standaardprogramma's, koppelingen instellen als volgt gekoppeld:
.doc openen met Microsoft Word for Windows (Office 2000) en
.docx openen met Microsoft Office Word (Office 2007)
Met vr. groet
Ben Zeggelaar
Op dit moment lijkt e.e.a. goed te gaan....

Het zou grappig zijn als het goed blijft gaan, want de theorie was wat ik al schreef : zomaar een gedachtenspinsel van mij.

Zo grappig is dat niet, want het is niet meer dan logisch. Zodra, zoals je zelf al aangaf, er meerdere programma's zijn gekoppeld aan dezelfde applicatie, weet Windows het niet meer. Hetzelfde treedt op als ik aan jou vraag om een biertje aan Jan te geven als er in het gezelschap 4 Jannen rondlopen. Dan weet je het ook niet meer. Zit er daarentegen maar één Jan in de groep, dan gaat je je geheid lukken :)

Officieel zou je die twee niet naast elkaar kunnen gebruiken,
maar ik vond een manier die perfect werkt en die ik al jarenlang probleemloos gebruik.
Ben Zeggelaar
Als het goed zou blijven werken dan vind ik het toch wel grappig, want wat OctaFish kennelijk / mogelijk even over het hoofd ziet, is dat jij (Ben) al jarenlang beide suites naast elkaar gebruikt en kennelijk nooit deze problemen hebt ervaren. De vraag die bij mij dan ook boven komt is de volgende:

"Als jij al jarenlang die 2 naast elkaar gebruikt, hoe komt het dan dat je nu pas problemen ervaart?"

Je zou dan eigenlijk al veel eerder tegen het probleem aangelopen moeten zijn, behalve als je nooit via de verkenner bestanden trachtte te openen, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Vanzelfsprekend is de vraag retorisch bedoeld ;) :D

Laatst bewerkt:
Als iets 'ineens' niet meer werkt, dan heeft dat vermoedelijk wel een herleidbare oorzaak, zoals een update van het een of het ander. Is daar wat van te zeggen?

Idd. maar de logica volgende die ik in mijn 1e reactie opper en die jij in je eerste reactie bevestigt, zou los moeten staan van welke update dan ook.
De logica / probleem was, is en blijft, zoals jij het met het voorbeeld van dat pilsje en meerdere Jannen vrij treffend beschrijft, vanaf moment 0 aanwezig.
Ik kan mij bij een update geen voorstelling maken wat die zou hebben kunnen veranderd aan het oorsponkelijke probleem van het ene biertje dat aan Jan moet worden bezorgd.

Idd. maar de logica volgende die ik in mijn 1e reactie opper en die jij in je eerste reactie bevestigt, zou los moeten staan van welke update dan ook.
De logica / probleem was, is en blijft, zoals jij het met het voorbeeld van dat pilsje en meerdere Jannen vrij treffend beschrijft, vanaf moment 0 aanwezig.
Ik kan mij bij een update geen voorstelling maken wat die zou hebben kunnen veranderd aan het oorsponkelijke probleem van het ene biertje dat aan Jan moet worden bezorgd.

Beste gast0225 en Octafish,
Mijn probleem is ontstaan nadat ik een paar weken terug fanatiek bezig ben geweest om een Word-document samen te voegen met een Excel bestand
van ca. 800 regels (voor onze kerkbalans actie) Dat ging allemaal niet zo soepel; ik moest dan o.a. kiezen uit wel of geen DDE en nog wat van dat
soort dingen die ik niet meer precies weet. Maar daarvoor heb ik diverse jaren met Word2000 naast Word 2007 gewerkt en Excel 2000 naast Excel.2007.
Maar op dit moment kan ik alles (.doc en .docx en .xls en .xlsx) nog gewoon direct openen met een klik vanuit de verkenner.
Dank voor jullie aandacht en adviezen.
Ik wens jullie een goed weekend.
Vr. groet,
Ben Zeggelaar

Dank voor de uitleg. Mijn kennis van de onderliggende Windows programmatuur is niet zodanig dat ik je probleem a.d.h.v. hetgeen je in je laatste bericht schreef, kan verklaren.
Prettig weekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan