Foutcode "Invalid use of NUll"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zafar

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2008
Berichten
67
Beste Leden,

Graag wat hulp met het volgende:
Ik ben bezig met een documenten database. Heel simpel gezegd heb ik daarvoor gekozen om projecten aan te maken die bezitten categorieën en vervolgens kunnen aan deze projecten facturen en/of documenten worden toegevoegd. Ik doe dit gewoon om te oefenen met Access en VBA.

Nu heb ik een formulier "Projecten" die automatisch geopend wordt in de "Add a new record" stand. Als er dan een nieuw record word toegevoegd, dan is er een knop aanwezig die je brengt naar een nieuw formulier waarin meteen facturen en documenten kunnen worden toegevoegd voor dat project. De project gegevens worden automatisch gekopieerd naar het nieuwe formulier.

Dit werkt allemaal prima, alleen als ik GEEN project invoer en ik de knop druk wil ik dat er een messagebox verschijnt die vertelt dat er een project MOET worden aangemaakt om facturen in te kunnen voeren. Ik heb de volgende code daarvoor:

Code:
    'Declareer Variabele
    Dim ProjID As Integer
    'Variabele ProjID = de waarde in het text vak PROJECTID
    ProjID = Me.ProjectID.Value
    
    'Hier wil ik dus zeggen dat als de waarde van de projectID veld NULL is dan moet je een messagebox komen
    If IsNull(ProjID) Then
    MsgBox "Blah blah", vbOKCancel
    End If

Echter krijg ik steeds een ERROR met daarin vermeld invalid use of NULL. Ik snap niet hoe ik kan tacklen dat als mijn primaire sleutel geen waarde heeft en dus er geen nieuw project aangemaakt is en er geen facturen kunnen worden ingevoerd.
Ik hoop dat ik zo mijn probleem goed genoeg heb neergelegd.

MVG
Zafar
 
Alleen een variant (hier Me!ProjectID) kan de waarde null hebben, een integer (hier ProjID) niet.
Dus je moet controleren op Me!ProjectID of die null is.
In code b.v.:
Code:
    Dim ProjID As Integer
    If IsNull(Me!ProjectID)) Then
          MsgBox "Blah blah", vbOKCancel
    Else
         ProjID = Me.ProjectID
    End If
 
Werkt Prima!

Alleen een variant (hier Me!ProjectID) kan de waarde null hebben, een integer (hier ProjID) niet.
Dus je moet controleren op Me!ProjectID of die null is.
In code b.v.:
Code:
    Dim ProjID As Integer
    If IsNull(Me!ProjectID)) Then
          MsgBox "Blah blah", vbOKCancel
    Else
         ProjID = Me.ProjectID
    End If

Beste Harry,

Hij doet het prima! .. Nog Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan