Foutcode printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Hallo,

Ik beschik over een Canon Pixma printer MG 5350. Is ongeveer twee jaar oud en wordt niet veelvuldig gebruikt. De afgelopen tijd doe ik wat meer aan foto's afdrukken. De meesten op 10 x 15, enkelen op A4 fotopapier. Ik gebruik altijd fotopapier dat bij deze printer past (Glossy extra glans) en originele inktpatronen. Tot vandaag geen problemen. Op gegeven moment was cyaan patroon leeg en heb ik volgens voorschrift vervangen (niet met vingers de contacten aanraken b.v.). Vervolgens nog een foto op A4 afgedrukt, die er goed uit ziet en zonder kleerscheuren uit de printer kwam. Maar: plots verschijnt op display printer: printerfout B200 met twee knipperende led's (oranje / blauw). Heb alles gedaan wat geadviseerd wordt. Uitschakelen, voeding er af, opnieuw inschakelen. Geen resultaat. Ben zelf maar dingen gaan proberen: met geopende klep voeding uit/aan: dan komt tenminste de unit met alle inktpatronen binnen handbereik. Een voor een voorzichtig gelicht om te zien naar schone contacten enz. Alles oke. Tenslotte de software van deze printer maar opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Ook dat helpt niet. Kort zoektochtje op Google leert dat code B200 vaak overeenkomt met het overlijdensbericht van de MG 5350. Als dat zo is: reparatie is vaak duurder dan de waarde van de printer. Dus: een andere, en zo ja, wat is een goede keus? Geen Canon dus.

Printer wordt wel regelmatig gebruikt voor gewoon A4. Doe regelmatig een testpatroon afdruk, soms diepte reiniging. Zelfs de laatste foto op glans A4 ziet er goed uit. Maar toen kwam vandaag die foutmelding B200, waardoor geen ENKELE toegang tot de printer meer mogelijk is. Je kunt dus niet de spuitkanalen controleren, test afdruk, helemaal niets. Heb een voor een de inktpatronen gelicht: geen lekkage, geen vervuilde contacten. Maar info intussen op Google naar B200 belooft ook niet veel goeds.

Heb intussen het service center geraadpleegd: de foutcode duidt op hardware probleem en de garantie is net verstreken. Reparatie loont niet gezien de kosten. Heb andere gekocht van ander merk. Is eenvoudiger, b.v. geen aparte invoerlade voor fotopapier. Van gewoon A4 print papier kan er een stapeltje in. Van foto papier (10 x 15) deed ik twee tegelijk erin. Nou: ze kwamen aan elkaar geplakt tevoorschijn en dropen van de inkt, alle kleuren door elkaar. Heb voor alle zekerheid printkop reiniging toegepast en daarna weer een foto. Foto was weer goed. Is het zo dat je beter geen twee of meer foto vellen op elkaar kunt leggen? en moet je perse hetzelfde merk fotopapier gebruiken als het merk printer?

Tja, fotopapier wil nog wel eens aan elkaar blijven plakken als het net uit de verpakking komt.
Meestal doe ik fotopapier per afdruk en per vel in de printer, maar als ik er wat meer moet afdrukken ook wel meer tegelijk nadat ik ze eerst goed heb los gemaakt. Soms blijven ze dan nog aan elkaar plakken.
Ik heb zelf nog nooit fotopapier gekocht van het printermerk. Alleen de paar velletjes die er bij de koop bijzitten die gebruik ik. Daarna altijd een of ander goedkoper merk. Vraag me niet welke dat verschilt per keer dat ik het koop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan