Foutcontole harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

noliko

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2012
Mijn harde schijf ( veronderstel ik toch ) maakt een zoemend geluid dat op en af gaat . Nu wilde ik een fout controle doen op mijn C- schijf .
Ik klik rechts op deze schijf , Eigenschappen , Extra en nu controleren . Ik klik dan op starten en dan krijg ik de melding dat de schijf niet kan worden gecontroleerd als deze in gebruik is .
Dit snap ik niet ??? Ik moet mijn computer toch opzetten om deze controle te kunnen doen of niet ?

Het is in orde . Ik wist niet dat ik de computer opnieuw moest opstarten .
De foutcontrole is gedaan maar het op en neergaand zoemend geluid van mijn PC blijft bestaan .

Laatst bewerkt door een moderator:
Lees de smart status van je hd eens uit met hdtune, en laat die eens een test uitvoeren.

Ik heb HD Tune de schijf laten controleren :

Transfer Rate
Min.:29.7 Mb/sec
Max.:101.3M
Average 76.8Mb/sec
Acces Time 14.7ms
Burst Rate112.3Mb/sec
CPU Usage -1.0%

Nu weet ik niet wat dit allemaal betekent . Is mijn schijf nu goed of slecht ?

Mijn harde schijf ( veronderstel ik toch )
Kan het niet gewoon de koelingsfan zijn die je processor moet koelen?
Laptop of desktop? De zaak al eens schoongemaakt? Start taakbeheer (tab processen) en kijk wat er bij "Niet actieve systeemprocessen" staat (kolom processor). Ga dan naar de tab "prestaties" en kijk onderaan in de balk naar het processorgebruik.
Als je niks doet met je pc schommelt dat normaliter tussen 1 en 5 %, kijk ook in diezelfde balk (geheel links) hoeveel processen op dat moment draaien. Als je in de grafieken het processorgebruik steeds omhoog ziet gaan controleer dan welk proces hiervoor verantwoordelijk is (tab processen).

Laatst bewerkt:
Het hangt wel af van het soort geluid. "Zoemen" klinkt mij nog niet bedreigen. Als hij nooit geluid heeft gemaakt en nu wel is dat op zich geen goed teken. Hij kan het best nog even doen, maar ik zou toch maar zorgen voor een goede back-up van je data of hele image van je schijf.
Zelf gebruik ik Speedfan om mijn SMART gegevens uit te lezen. Binnen Speedfan heb je de mogelijkheid om een "diepte analyse" van je HD uit te voeren. Je data wordt dan vergeleken met de data uit een grote database van andere gebruikers. Zo kun je conclusies trekken over te verwachten problemen.
Los van dat alles, sommige fabrikanten geven best wel lang garantie op sommige modellen. Kijk daar ook eens naar.

(Heb je meerdere HD's, luister dan ook eens of het wat zweving kan zijn (interactie tussen twee HD's))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan