Fouten bij het uitlezen van het geheugen. Informatievraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapJvanVeen

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Beste mensen, hierbij GEEN vraag om mij te helpen een fout op te lossen maar een informatievraag over het gedrag van een computer met AMD Athlon 3000+ en Windows XP SP3.
Begin juni had ik de eerste leesfout uit het geheugen bij het afsluiten van het systeem en dat werd langzaamaan erger totdat bij de Windows Update van 10 oktober het systeem compleet vast liep.
Ik heb alles gedaan om vast te stellen wat de oorzaak van de fouten was, geheugen tests, geheugenblokken verwisseld, de spanningen in het systeem nagegaan, maar de geheugen fouten gingen niet weg.
Een paar opmerkelijke feiten. Datafouten bij het uitlezen van het geheugen doen zich alleen voor bij het afsluiten van het systeem als die tussentijds in de slaapstand is geweest. De fouten doen zich dus niet voor als het systeem gestart wordt en na gebruik weer volledig wordt afgesloten.
Voor de diagnose op leesfouten heb ik tussentijds de geheugenblokken van ieder 1GB een paar keer gewisseld. Een keer was het systeem niet normaal uitgeschakeld maar per ongeluk in de slaapstand gezet. Na het opstarten van het systeem werd gewaarschuwd dat het systeem niet kon worden opgestart vanuit de slaapstand omdat de startinformatie niet (in het geheugen?) beschikbaar was. Het systeem startte toen normaal op.

Mijn vraag: Ik dacht dat het geheugen niet gebruikt werd als het systeem uitgeschakeld werd of in slaapstand werd gezet. Waar blijven dan de gegevens als het systeem geheel spanningsloos wordt gemaakt?

Welke slaapstand hebben we het over? Er is "Hibernate" en "sleep". Hibernate gebruikt inderdaad geen geheugen. Sleep gebruikt een low-power stand met behoud van geheugen

Mijn systeem kent 'Slaapstand' en 'Standby'. In de slaapstand worden volgens de beschrijving alle processen en hun bijbehorende registers op de harde schijf opgeslagen. Wanneer het systeem weer wordt opgestart worden alle gegevens weer geladen in het geheugen en komt het systeem terug in de toestand waarin het werd achter gelaten. Het opstarten vanuit slaapstand duurt minder dan de helft van de tijd dan wanneer het systeem koud wordt opgestart. Bij stroomonderbreking gaat er niets verloren van de gegevens in het systeem.
In de Standby blijft er een verlaagde spanning op het systeem staan, ook de fan blijft draaien. Het systeem is vanuit Standby direct weer beschikbaar maar bij stroomonderbreking gaan de gegevens in het geheugen verloren.
Dank voor je reactie, Jaap

Als je niet vanuit hibernate/slaapstand op kunt starten is het inderdaad eerder een harddisk probleem of een bios probleem. Het geheugen is in principe niet nodig om wakker te worden uit slaapstand

@JongePier Ja ACPI staat aan (enabled) in de BOIS en wordt ook genoemd in apparaatbeheer.
De computer is een Shuttle XP met een moederbord Shuttle FN-41, de Bios is van Phoenix Award Bios 04/22/05. Dit is het tweede board, de eerste ging na 2,5 jaar scheuren en die heb ik toen vernieuwd (2007). Ik ben dus niet geheel onbekend met de materie.
Ik probeer te achterhalen waar de mogelijke fout zit voor ik aan iets nieuws begin. Bij het afsluiten van het systeem zegt het bericht dat het een read-error is. Nu is het geheugen non-EEC en is de vraag of ook bij het schrijven het geheugen een schrijffout meldt?
Jaap

Additionele informatie:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
OS Service Pack Service Pack 3
Internet Explorer 6.0.2900.5512
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0)
Computernaam SHUTTLE (Desktop PC)
Naam gebruiker Jaap van Veen

Moederbord:
CPU Type AMD Athlon XP-A, 2166 MHz (13 x 167) 3000+
Moederbordnaam Shuttle FN41 (1 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio, Video, LAN, IEEE-1394)
Moederbord Chipset nVIDIA nForce2 IGP
Systeemgeheugen 2016 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award (04/22/05)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)

Scherm:
Video kaart GeForce4 MX Integrated GPU (32 MB)
Video kaart NVIDIA GeForce4 MX Integrated GPU (32 MB)
3D-Versneller nVIDIA nForce2
Monitor iiyama ProLite E2273HDS/B2273HDS [NoDB] (1110812202135)
Monitor iiyama ProLite E2273HDS/B2273HDS [NoDB] (1110812202135)

Als het echt alleen optreed bij het afsluiten, en dingen zoals memtest negatief zijn voor normaal gebruik, is het mogelijk geen hardware fout. Mogelijk een driver die te vroeg afsluit of crashed of iets dergelijks?

Je kunt voor de gein eens een linux DVD branden en daar eens mee opstarten en afsluiten. Mogelijk zijn daar geen problemen.

@Wampier Alles gaat gewoon goed alleen als ik het systeem afsluit en ik heb tussentijds een slaapstand geactiveerd en weer op spanning gebracht dan komen bij het afsluiten soms een of twee leesfouten voor. Veel voorkomende adressen zijn C0000435 en 00000015.

Zag dat er inmiddels een nieuw bericht was!

En welke bios versie staat erop?
Lees op de ftp site bij de bios updates
FN41SI0H
Date code: 01/16/2004 Checksum: F700

Fixed S3 resume fail if enable FSB200 spread spectrum function.

Alle S nummers hebben wel met de ACPI te maken maar of dat het in dit geval ook zo is................
En zo te lezen zit het in de communicatie met de acpi driver i.c.m. de bios.

Je zien in de bios wel eens de optie "suspend to ram staan", die optie heb je ook en die staat op enabled?

Zal straks eens proberen de manual van dat bord te achterhalen, kon nog niets vinden en heb nu even geen tijd meer.

@Wampier Gaan we doen, ik heb geloof ik nog zo iets liggen.

Met dank voor het idee.
Jaap

Hartelijk dank voor het zoekwerk. Ik had dit bestand al van het begin af op het systeem staan omdat ik de diskette-lezer moest vervangen door SD etc card lezer. En ook later bij het ombouwen van het systeem had ik het nodig.
Ik heb naar die S1, S3, S1/S3 gekeken en op S3 gezet maar ik dacht en denk dat dit niet veel invloed op het systeem heeft. Het energiebeheer in de BIOS is disabled. Je kunt het energiebeheer in de BIOS laten doen in plaats van onder Windows.
Ik laat het energiebeheer doen door Windows. Daar heb ik de 'slaapmodus' uitgezet en nu slaat hij de gegevens op in het geheugen.
Ik gebruik de slaapmodus dus niet meer. Bij korter pauzes gebruik ik standby (suspend to RAM) en bij langere pauzes schakel ik het systeem uit. Tot nog toe gaat dit goed. Even aankijken maar.
Ik heb ook nog even gekeken naar het soort en niveau van de BIOS maar vond daar niets bij dat voor mij van toepassing was. Overigens zijn de Shuttle sites niet meer in de lucht na overname door Lenovo. Dat speelt al langer dan vandaag.

Voorlopig laat ik het hierbij en sluit deze vraag af.
Met dank voor de assistentie.
Jaap

Lol, die energiebeheer van windows gebruikt juist de ACPI van de bios, de APM in de bios is een ander verhaal, die wordt niet meer door windows gebruikt en de apm driver is vervangen door de ACPI driver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Power_Management

Overigens is Shuttle nog steeds zelfstandig en geen onderdeel van Lenove, niet in de war met de PC/notebook tak van IBM?

Laatst bewerkt:
Niet iedereen kan Giga zijn! Ik was lang geabonneerd op de Shuttle Nieuwsbrief, maar die hield op en contactadressen waren niet meer bereikbaar. Was deze week dan ook verbaasd dat Lenovo Shuttle interesse heeft/ wil overnemen omdat Shuttle 15% van de Duitse markt had.
Bedankt voor de info.
Jaap

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan