• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutieve validatielijst?

Status
Niet open voor verdere reacties.

henri77

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2010
Hallo lezers,

Ik heb een validatielijst gemaakt (in tabblad: bouwbesluit, vanaf C12, en verwijst naar tabblad: blad1), in deze lijst zitten lege cellen, en wil deze graag eruit hebben. Kan dat alleen dmv een verschuiving toe te passen? Zo ja , hoe doe ik dat?

Vr. gr. Henri!

Bijlagen

M.i. kan je dit enkel oplossen door voor elke ruimte een dynamisch bereik te maken en dmv een macro al deze bereiken op een andere locatie onder elkaar plakken. Maak van dit nieuwe bereik ook een dynamisch bereik en deze naam kan je dan gebruiken in je validatielijst op je ander werkblad.
Een woordje uitleg over dynamisch bereik vind je hier

Laatst bewerkt:
inderdaad warmebakkertje, of....:
Je vult eerst de functie (soort ruimte, welke je nu verkrijgt met een formule) zie blad bouwbesluit F12 in. Vervolgens kan je met een indirecte datavalidatie en dynamische bereiken de juiste keuzes krijgen.

Hallo Paul,

Erg bedankt voor je snelle reactie.
Alleen de woorden: indirecte datavalidatie en dynamische bereiken klinken mij als swahilisch in de oren. En snap niet hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.
Zou je mij op weg kunnen helpen?

Bij deze een voorbeeld van hoe het kan Henri.

Ps. Waar was jij al die tijd @Paul (bandito bob), ik had je al een tijdje gemist.
Mooi dat je er weer bij bent. :thumb:

Laatst bewerkt:
Oeps het verkeerde bestandje er bij gedaan :o (hadden bijna dezelfde naam)
En!!! het uploadvenster herkend geen .xlsm extensies bij mij??

Bij deze.

Bijlagen

En hier nog een voorbeeld gebaseerd op de suggestie van Bandido Bob.
1: in sheet "Bouwbesluit" cel F12 (of 13 of 14..) kies je het soort ruimte (uit een validatielijst).
2: in sheet "Bouwbesluit" cel C12 kies je vervolgens uit een beperkte lijst zonder lege ruimten.

Bijlagen

Ps. Waar was jij al die tijd @Paul (bandito bob), ik had je al een tijdje gemist.
Mooi dat je er weer bij bent. :thumb:
Leuk om te lezen dat ik werd gemist:D. Ik heb het een tijdje vooral prive druk gehad.
Komende tijd heb ik wat meer tijd en zal ik zo af en toe te zien zijn.

En hier nog een voorbeeld gebaseerd op de suggestie van Bandido Bob.
1: in sheet "Bouwbesluit" cel F12 (of 13 of 14..) kies je het soort ruimte (uit een validatielijst).
2: in sheet "Bouwbesluit" cel C12 kies je vervolgens uit een beperkte lijst zonder lege ruimten.
:thumb: Zo bedoelde ik het inderdaad, netjes uitgewerkt. Deze vind ik wel het mooiste, daar je de keuze in cel F12 toch wilt (zien).

Hallo allemaal,
Ontzettend bedankt voor jullie reactie's.
Het is naar mijn idee moeilijker dan ik dacht.

WHER / BANDITO BOB, je komt het dichtst in de buurt bij wat ik graag zou willen (en wat ik snap)
alleen zou punt 2 (cel C12) als eerste moeten. En hoe ga ik om wanneer ik m'n tabel
in blad1 ga uitbreiden naar onderen? veranderd dan meteen m'n validatielijst mee???

lastig hoor!!

Vrgr. Henri!

Laatst bewerkt:
Als je de tabel in Blad1 uitbreid naar onder, verandert je validatielijst mee, hij is namelijk dynamisch, in m'n bijlage is dit "beperkt" tot 30 rijen maar dat kan probleemloos veranderd worden. Probeer het eens hier en daar een paar kamers bij te voegen.
Wat betreft je vraag om eerst C12 in te vullen: dat is helaas onmogelijk in het voorgestelde systeem.

Als je cel C12 eerst wilt kiezen dan zal je voor de methode van HSV (reactie #6) kunnen gaan, of voor een oplossing met VBA/macro, zoals warme bakkertje al aangaf.

Hallo Harry,

Onzettend bedankt, Dit is wat ik (al heel lang) wilde.
Echt super! Ik ga voor de optie met knop.
Mag ik nog een vraagje stellen?
Ik wil graag in m'n pulldown menu van tabblad bouwbesluit sorteren op alfabetische volgorde. Wanneer ik dit sorteer in m'n (jou) validatielijst in tabblad blad1, krijg ik een melding. Dat de lijst niet gesorteerd worden omdat ze buiten de selectie vallen.
Weet jij hier een antwoord op?

Nogmaals dank!

Vr. gr. Henri!

Code:
Sub tst()
  Dim cl As Range
    Dim y As String
      y = 2
        Sheets("Blad1").[I1:I100].Clear
  For Each cl In Sheets("Blad1").Range("A2:H14").SpecialCells(2, 2)
       If cl >= Sheets("Blad1").Range("I2") Then
            cl.Copy Sheets("Blad1").Cells(y, 10)
            Cells(y, 10).Interior.ColorIndex = 15

y = y + 1
    End If
  Next
  Range("J2:J" & Cells(Rows.Count, 10).End(xlUp).Row).Sort [J2], xlAscending
End Sub
Nu wordt de lijst opgehaald en automatisch gesorteerd

Hallo Rudi,

Bedankt voor je reactie.
Moet ik deze code plaatsen in blad1? of bouwbesluit?

Gewoon de code die nu gebruikt wordt om de knop op Blad1 aan te sturen vervangen door mijn reply.

Hallo Rudi,

Het is gelukt! Voor een leek niet slecht. (al zeg ik het zelf).

Bedankt!

Ik hoop dat die ' leek ' niet onmiddelijk op mij bedoeld was ? :p:p
Suc6 verder met je bestand uit te bouwen, heb je verder nog vragen aarzel niet om ze te stellen, er zijn hier mensen genoeg die je verder willen helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan