• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutje in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutkeher

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2020
Goedemiddag,

Ik heb dit bestand waar een foutje in de formule zit in blad Deelnemers. Deze formule kijkt in Blad Dag uitslag naar de score van een deelnemer en zoekt dan op naam naar aantal wedstrijdpunten.
Echter bij de laatste deelnemer wordt niet de waarde opgehaald uit blad Dag uitslag, dus Jansen 10 heeft wel 1 punt in Dag uitslag maar deze wordt niet weer gegeven in Blad Deelnemers. Wel als ik b.v. nog een speler toevoeg echter dan de waarde voor de nieuwe deelnemer niet. Waar zit het foutje in de formule?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Herman

Bijlagen

Heeft iets met de roodgekleurde voorwaarde te maken waarvan het nut mij volledig ontgaat
Code:
=ALS(EN('Dag uitslag'!$B$1=Deelnemers!D$2;[COLOR=#ff0000]'Dag uitslag'!$B:$B>0[/COLOR]);VERT.ZOEKEN(Deelnemers!$C:$C;'Dag uitslag'!$A$2:$AI$11;3;ONWAAR);0)
Ik zeg haal 'm eruit.

Deugt wel meer niet aan die formule. Ik zeg: compleet wijzigen in bijvoorbeeld:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($C3;'Dag uitslag'!$A$2:$C$11;3;0);"")

Laatst bewerkt:
Bedankt, het werkt dus idd overbodig:d

Extra vraagje, hoe kan ik in deze formule voorkomen dat als er geen naam in sheet Deelnemer staat en dus ook niet in Dag uitslag de formule een #NB weer geeft?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Herman

Bij deze het voorbeeldbestand, was een beetje voorbarig met bericht dat formule van klopt als ik het rode eruit haal want wordt er altijd de waarde uit kolom 3 weer gegeven.
En dat is niet de bedoeling.

Alvast bedankt

Bijlagen

Kijk nog even naar de reactie van AlexCEL.
Je kunt beter ondubbelzinnig duidelijk maken wat wél de bedoeling is. Dat blijft vaag namelijk.
Een tweede keer hetzelfde voorbeeldbestand plaatsen voegt niets toe.

Oke, wat meer uitleg dan.

Het is b.v.de bedoeling dat in blad Dag uitslag een score bij een deelnemer wordt ingevuld in kolom B2, B3 enz. In blad Deelnemers moet vervolgens gezocht worden op de naam uit kolom C naar zelfde naam in blad Dag uitslag. Is de naam gevonden dan moet er gekeken worden in kolom B of die deelnemers een score heeft en vervolgens moet dan het aantal wedstrijdpunten uit kolom c weergegeven worden in blad Deelnemers achter de naam betreffende deelnemer. Heeft iemand 0 punten in kolom B dan heeft hij ook geen wedstrijdpunten dus in blad Deelnemers mag dan niets staan allen een 0. En wat ik zie in mijn formule is dat steeds de laatste naam in Deelnemers op 0 blijft ondanks er in blad Dag uitslag wel een punt staat.

Uiteraard is de totale selectie vanuit Deelnemers steeds op de datum die ook in Dag uitslag staat.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is:rolleyes:

Alvast heel veel dank.

Met vriendelijke groet,

Herman

Bijlagen

Nogmaals: wat is er mis met de formule in post #3 ?

Een DERDE keer hetzelfde voorbeeldbestand plaatsen voegt helemaal niets toe, net zoals Tim al opmerkte bij de tweede keer. Beter is om in je voorbeeldbestand handmatig voor een aantal regels in te vullen wat je als resultaat verwacht. Hoef je die lange lap tekst hierboven ook niet in te typen.

Lees s.v.p. alle reacties wel aandachtig door.

Sorry hoor, maar de formule uit #3 geeft dus altijd een waarde uit kolom c van blad Dag uitslag en dat is alleen de bedoeling als er in kolom B een waarde staat die groter is dan 0

Dus heeft Jansen 1 niet gespeeld dan krijgt hij 0 punten dus wordt er in kolom b 0 ingevuld en mag er dus geen waarde uit kolom c gelezen worden

Mogelijk even vertalen en nog iets met de foutafhandeling doen.

Code:
=(VLOOKUP(C3;'Dag uitslag'!$A$2:$C$11;2;0)<>0)*(VLOOKUP(C3;'Dag uitslag'!$A$2:$C$11;3;0))

Laatst bewerkt:
Hoi VenA,

bedankt, deze werkt bijna goed. Mis hier nog de check op de datum.
Dus in blad Dag uitslag staat een speeldatum, deze is dus elke week anders. In Deelnemers is er een kolom voor elke speeldatum. Dus formule moet ook checken of de speeldatum in Dag uitslag is ingevuld . Zie mijn formule: =ALS(EN('Dag uitslag'!$B$1=Deelnemers!D$2;'Dag uitslag'!$B:$B>0);VERT.ZOEKEN(Deelnemers!$C:$C;'Dag uitslag'!$A$2:$AI$11;3;ONWAAR);0)

Dan ben je de gegevens van de vorig week toch weer kwijt?

Daar heb ik een makro voor die de gegevens plakt als waarde en ze sorteerd

Bij het sorteren wordt er niets geplakt als waarden.

Code:
=IFERROR((VLOOKUP($C3;'Dag uitslag'!$A$2:$C$11;2;0)<>0)*(VLOOKUP($C3;'Dag uitslag'!$A$2:$C$11;3;0))*(D$2='Dag uitslag'!$B$1);0)

Nee, daar heb ik een aparte makro voor. Zodra de Dag uitslag is ingevuld en in blad Deelnemers door de formule is gevonden en dan in de juiste kolom staat onder juiste datum draai ik een makro ( DagUitslag) die de gegevens kopieert naar Waarden en het blad Deelnemers weer sorteert

Dan kan je het geheel toch net zo goed dmv de niet bestaande macro afhandelen?

Voor het sorteren is zoiets ook wel voldoende
Code:
Sub VenA()
  With Sheets("Deelnemers")
    .Range("C2:U72").Sort .Range("U2"), 2, , , , , , xlYes
  End With
End Sub

Goeie tip, maar alleen sorteren is niet voldoende om de juiste gegevens in blad Deelnemers vast te houden. Heb dus een perfecte Makro (volgens mij ook van jou onder een ander topic??) Die plakt dus als waarde en sorteert.
En nog een compliment, de laatste formule #15 van jou werkt ook prima, bedankt voor alles

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan