• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutje in programma?

JJZijlstra

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2013
Goedendag iedereen,

Was toevallig vanavond bezig met Excel in Office 365 en de officeprogramma’s en Windows 11Pro zijn geheel voorzien van de laatste updates.

Er viel me in Excel iets op. Ik was bezig met het bekijken van de functies NOMINALE.RENTE en EFFECTIEVE RENTE.
Wanneer ik de functie-argumenten open bij EFFECTIEVE.RENTE, laat het eerste blok de omschrijving “Nominale rente” zien die je moet invullen.
Wanneer ik de functie-argumenten open bij NOMINALE.RENTE, laat het eerste blok de omschrijving “Effectieve rente” zien die je moet invullen.
Hoewel ik niet eigenwijs wil zijn, lijkt me dit een fout die veel verwarring oplevert.

Wat zijn jullie bevindingen? Is dit een fout in Excel? Graag hoor ik nader. Bestandje is toegevoegd.

Groet,
Toby

Bijlagen

De nominale rente is het bedrag dat je concreet aan rente betaalt per maand. De effectieve rente is de rente die je moet betalen, rekening houdend met bijkomende afsluitkosten en met het moment van betalen. Dus als je deze niet bij ingeeft, zullen deze bedragen hetzelfde zijn.
Als er bijvoorbeeld een rentepercentage van 11% is en het rentepercentage vier keer per jaar wordt samengesteld, bedraagt het jaarlijkse effectieve rentepercentage niet 11%.

Het zou eerder zijn:

1745648547015.png

dus:

• 11 is de nominale rentevoet, en
  • 11,23% is de EIR voor de investeerder .

Jij gebruikte de totale looptijd, maar je moet het aantal aflossingen per jaar gebruiken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan