Foutmelding 0x000000d1 op blauw scherm, iets met een Logitech muis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Olbren

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2010
Beste lezer,

Sinds een weekje kan ik me computer niet meer normaal opstarten.
De computer start normaal op en start windows ook normaal op, echter na een minuut of 5 springt het scherm op blauw met de tekst Driver IRQL not Equal of zoiets.
Daaronder wordt de code 0x000000d1 weergegeven met nog wat letters en cijfers tussen haakjes erachter. Onder die regels staat de vermedling van een bestand dat heet tuaeofo.sys, geen idee wat hiermee bedoeld wordt.
Via de site van microsoft ben ik de richting in geduwd dat het weleens aan de muis zou kunnen liggen. Zou heel goed kunnen want ik heb tevens een week geleden een draadloze Logitech (zonder het installeren van de software) muis aangesloten op me computer. Zoals de op ze de site vanMicrosoft zeggen heb ik de muis via apparaatbeheer verwijderd, althans ik dnek dat ik dat gedaan heb, want de muis werd niet specifiek benoemd. Wel stonden er twee muizen in het rijtje, waarvan ik nu dus de onderste maar heb verwijderd. Helaas nog steeds problemen. Via configuratiescherm naar Muis gegaan en daar bij Hardware de muis ook verwijderd, helaas ook geen positief resultaat.

Hopelijk kan iemand me helpen met dit probleem.
D.m.v. de veilige modus ben ik in staat wel wijzigingen aan te brengen, dan blijft de com namelijk wel gewoon draaien. Ik ben niet superervaren met dit soort problemen, maar wil er toch wel erg graag van af. De wanhoop komt steeds dichterbij, zeg maar.

Ik hoor het graag.

Mvg,
Olbren

Probeer de pc eens optestarten zonder dat de mij in de computer zit.
Werkt dit niet probeer de computer dan eens in veilige modus optestarten en kijk of het nog steeds gebeurt in veilige modus.

Anders zou je nog eens naar de root C:\Windows\system32\Drivers
Zoek vervolgens tuaeofo.sys
Kopieer deze naar een andere plek bijvoorbeeld C:\ en verwijder hem uit de drivers map.
Start vervolgens de pc opnieuw op.

Toen ik erachter kwam dat het evt. aan d elogitech muis kon liggen heb ik eigenlijk gelijk mijn oude muis (van Dell zelf) weer aangelsoten, probleem bleef.
Ik heb nu de com opnieuw opgestart met helemaal geen muis erin, zoals je voorstelde.
En het probleem doet zich nog steeds voor. In de veilige modus heb ik totaal geen problemen en kan ik gewoon alles doen ook met de muis aangelsoten.

Ik zal nu zoals je zei het bestand dat wordt vermeldt uit de driver map halen en kijken wat er dan gebeurt.

Dus wordt vervolgd.......

Goed....

Ik heb dus het bestand gevonden in de map die je aangaf.
Gekopieerd en willen plakken in C:/Document and settings/, alleen krijg ik nu de volgende melding in me scherm:

Kan yaeofo niet kopieren. Kan geen gegevens van het bronbestand of op de bronschijf lezen. (alleen te bevestogen d.m.v. OK)

Nog andere iedeen? Kan ik het bestand niet gewoon verwijderen uit de drivers map?
Of sloop ik dan nog meer?

Ik denk het eerlijkgezegt wel.
Maar omdat het een pc is van een iemand anders zei ik het op deze manier. :P
Eergister had een zelfde soort melding tijdens opstarten ook met IRQL driver.

Zelf heb ik de .sys verwijderd vanaf een windows cd.
Heb je geprobeerd in veilige modus te kopieren?

Laatst bewerkt:
Welke draadloze muis PRECIES heb je gekocht en aangesloten?

Ja heb het geprobeerd in veilige modus.
In de normale modus heb ik simpelweg niet genoeg tijd om het bestand te kopieren, voordat de com op blauw springt.

Het is een muis van Logitech, eentje die me vriendin voorheen bij haar laptop gebruikte.
Zij heeft een nieuwe gekocht dus dacht ik dat het wel makkelijk als ik deze ging gebruiken, gezine het feit hij draadloos is. Voor de rest kan ik geen type of wat dan ook aflezen aan de muis. Het enigste is dat op de USB gedeelte van de draadloze muis er bijzonde rveel lettertjes en cijfertjes staan. Maar goed het lijkt met niet dat je dat bedoelt.

Door het verwijderen van tuaeofo.sys breng ik dus geen verdere schade aan?

Nee helaas geen windows cd, het is een Dell computer en die werd toe nder tijd aangeleverd met de windows eral op. En dus zonder cd van windows.

Wellicht relevante informatie.

Als ik kijk naar de aanmaakdatum van het bestand zie ik dat dez egemaakt is op 29-9-2010. Misschien denk ik nu iets te simpel, maar dat is ongeveer dezelfde dag dat ik de nieuwe nuis erin stopte en ging gebruiken. Lijkt mij dat het bestand gewoon weg kan?

Ik denk van wel maar toch het blijft een pc van jou en niet van mij :P
Maar aangezien je de driver niet kan kopieren denk ik dat je deze ook niet kan verwijderen.
Vergeet niet dat als je um verwijderd dat die nog in de prullenbak zit en dus nog op de computer zit.

ALS je besluit um te verwijderen zou ik de muis er wel even uithouden en pas aansluiten als de pc is opgestart.

kleine toevoeging
het .sys die ik moest verwijderen stond ook de aanmaak datum op de dag dat het probleem tevoorschijn kwam.

En de computer waar jij hem heb verwijderd draait nog steeds vlekkeloos?

Agghhhh...

Je had gelijk het bestand is gewoon ontoegankelijk, knippen, kopieren of verwijderen.
Het maakt niet uit, krijg nog steeds de melding die ik eerder aangaf. Ik heb dus een cd van windows nodig? Zat nog te denken om eens tussen al me cd's te gaan zoeken, maar ik weet bijna wel zeker dat ik hem niet heb.
Zou dat nu beteken dat er nog maar 1 oplossing is: Computer opnieuw volledig installeren?

Is een maand terug ook al gedaan omdat ik gewoon weer ff een schone pc wou hebben.
Dat lukte mij alleen met behulp van me broer die iets meer verstand heeft computers dan ik, zeg maar. :confused:

Of heb evt. nog andere suggesties?
:confused:

Met de windows cd bedoel ik niet voor een herinstallatie.

Maar als je de windows cd zou opstarten kan je in herstel modus.
Vanaf daar kan je met commands de .sys verwijderen zonder meldingen dat het niet mag etc.
Ik kan je een hele instructie daarover geven hoe je dat kan doen.
Heb je misschien wel een bootdiskette?

OK.

Nee ik heb ook geen bootdiskette.
Ik zag net dat ik wel de naam van het bestand kan wijzigen, als ik het nou anders noem bijvoorbeeld tuaeofn.sys. Dan vindt me com het bestand niet meer en dan zou het toch ook verholpen moeten zijn? Ervan uitgaande dat het probleem in het bestand zit.

En nog iets... Via systeemherstel? Is dat geen optie dat ik een eerde rmoment terug zet?
Of gaat dat niet werken?

Ik weet niet of de drivers ook worden verwijderd bij een systeemherstel.

Een poging voor hernoemen kan je inderdaad proberen.
Of dit helpt ik betwijfel het.

Ik weet niet of je een diskette hebt maar anders zou je even snel een bootdisk kunnen maken en vanaf daar kopieren en verwijderen van de .sys.

Misschien een goed idee?

Mmmmh,

Nu speelt mijn gebrek aan verstand van computers op.:o
Hoe maak je een bootdiskette?
Ik zou trouwens niet eens weten of ik nog ergens een diskette heb.
Maakt het nog uit wat voor diskette? Moet het perse een lege zijn?

Ik zal dat hernoemen ff proberen.
Kom ik nog ff op terug of dat een positief resultaat heeft.

Het beste is deze bootdisk op een andere pc te maken.

Gewoon een normale diskette (let op deze wordt wel leeg gemaakt)
Plaats de diskette in je computer -> Ga naar Deze computer -> rechtermuisknop op de diskette (waarschijnlijk A:\) -> Kies formatteren -> Vink opstartdiskette aan.

Als de diskette is geformateerd download je:
http://1gighost.com/ed/jamiephiladelphia/boot98.exe

Start dit programmatje en er worden bestanden op de diskette gezet.
Als dit voltooid is plaats je de diskette in de computer met de fout.

Start de computer op en druk op f12 tijdens het opstarten.
Kies het diskette station.

Vervolgens zal je in een command screen komen.

Als je hier bent laat het dan even weten

Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan